Het is nu do maart 28, 2024 12:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Dieren gedurende WOII 
Auteur Bericht
vdw
Bericht 
Tijdens D-Day zijn twee Duitse herders (misschien wel toepasselijk :lol: ) met de parachutisten 'meegesprongen', deze honden hadden speciaal op maat gemaakte parachutes.

Éen van de twee honden, Bing genaamd, hoorde vijandelijke kanonvuur en voertuigen lang voordat de mannen het konde waarnemen. Bing is dan ook zeer belangrijk geweest voor het verkennerspeloton van het 13e bataljon Britse Parachutisten.

Later heeft hij de al eerder genoemde Dickinmedaille gehad, ook wel leuk om te vermelden is dat het dier na de oorlog ongedeerd aan de eigenaar is teruggegeven


ma mei 03, 2004 6:07 pm
Hans
Bericht 
Mensen, ga nu niet alles lopen verklappen wat betreft de Dickin Medal want dan is mijn maanden van speur- en vertaalwerk helemaal voor niets geweest :wink:

Nee hoor, even serieus. als je straks de verhalen leest van de dieren die ooit de Dickin Medal hebben ontvangen, loopt het kippevel soms over je rug. Zulke heroïsche, maar soms ook zeer sentimentele, verhalen zullen de revue passeren. Ik wil dan ook iedereen aanraden, als het allemaal geplaatst is, om deze verhalen eens te lezen.


ma mei 03, 2004 6:21 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
steunwieler schreef:
Het waren zeer zwakke dieren en ze konden niet veel aan.


Paarden zijn geen zwakke dieren en ze konden juist veel aan. Je bedoelt misschien dat ze gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Citaat:
Nu misschien zijn ze wel handig voor het benzine-tekort maar een goede "armor" hadden ze zeker niet.

Paarden konden ook komen op plaatsen die met tanks en voertuigen minder goed toegankelijk waren, een paard maakt ook minder herrie en valt minder op dan een gemotoriseerd voertuig en is dus ook een handig vervoermiddel om boodschappen over te brengen en zo zijn er meerdere voorbeelden waarvan de meeste inmiddels reeds genoemd zijn.


ma mei 03, 2004 7:59 pm
Profiel WWW
mic
Bericht 
Beste kevin,

"De cavalerie van Polen in 1939, was de laatste volledige strategische cavaleriekracht in Europa. Zij vochten nog met lansen en hadden dus geen overwinningskans tegen Duitse tanks. "

wil je deze onzin nooit meer hier schrijven. :x :x :x
Graag verwijs ik je naar deel 2 van de serie Hitlers - Stalin dangerous liason. Poolse cavaleristen vertelde oa dat ze nooit op de Duitse tanks zijn ingereden.
Met een beetje logisch denken zou je er ook zelf achter zijn gekomen.

ja sorry maar van zulke praat wordt ik een beetje moe van.

mic

I


ma mei 03, 2004 10:49 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
mic schreef:
Beste kevin,

"De cavalerie van Polen in 1939, was de laatste volledige strategische cavaleriekracht in Europa. Zij vochten nog met lansen en hadden dus geen overwinningskans tegen Duitse tanks. "

wil je deze onzin nooit meer hier schrijven. :x :x :x
Graag verwijs ik je naar deel 2 van de serie Hitlers - Stalin dangerous liason. Poolse cavaleristen vertelde oa dat ze nooit op de Duitse tanks zijn ingereden.
Met een beetje logisch denken zou je er ook zelf achter zijn gekomen.

ja sorry maar van zulke praat wordt ik een beetje moe van.

mic

I

Er wordt mijn inziens nergens beweerd dat deze Poolse cavaleristen op Duitse tanks zijn ingereden. Het is een vegelijking die gemaakt wordt in het verschil in wapens.

Bovendien wil ik opmerken dat ik niet voor niks deze tekst op het forum heb geplaatst en niet bijvoorbeeld op www.go2war2.nl. Ik heb de tekst slechts vertaald en samengevat van een Engels-talige website, ik sta dus zelf niet in voor de inhoud. Wanneer ik een soortgelijk artikel op www.go2war2.nl zou plaatsen, zou ik zelf onderzoek doen en meerdere bronnen gebruiken en wel voor 100% instaan voor fouten in de tekst.

Het leuke van een forum is bovendien dat andere mensen kunnen reageren op fouten die gemaakt zijn, er zijn altijd mensen die van een bepaald onderwerp meer verstand hebben dan de ander. Een fout op een forum daar kan alleen maar van geleerd worden.

Misschien kun je trouwens zelf een bijdrage aan dit onderwerp doen door wat informatie te geven over de Poolse cavalerie, ik zou er nu graag meer van willen weten.


ma mei 03, 2004 11:08 pm
Profiel WWW
mic
Bericht 
Beste kevin ,

Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat het niet jouw mening is. Dat lucht al een stuk op. :lol: :wink:
De Polen hadden inderdaad cavalerie maar deze werd hoofdzakelijk gebruikt om artillerie en eenheden te transporteren.

De Poolse cavalerie bleef lang gehandhaafd door het feit dat (de hoofd van Polen) maarschalk jozef Pilsudski niet anders wilde. het is ten dele aan hem te wijten dat Polen zolaat pas nieuwe wapens ging ontwikkellen en nieuwe strategieeen ging bedenken.

De Polen begonnen in 1935 met het ontwikkelen en bouwen van eigen tanks. de eerste type waren de 7 TP lichte tank. Daarvan waren als ik je niet vergis 2 units van actief. de cammandant is ons zeker niet onbekend generaal Maczek (bevrijder van Breda tot Groningen).
Je kunt dit nalezen in Breda in oorlog 1939 - 1945.

Ook hadden de Polen een aantal middel zware tanks ontwikkeld. Daarvan zijn foto's in het geheim gemaakt.

De Polen waren net te laat begonnen met het produceren van nieuwe tanks, vliegtuigen. Veel van deze nieuwe ontwerpen zouden september 1939 in productie gaan. foto's van de internationale tentoonstelling in 1938 te Parijs laten zien dat de Polen wel degelijk over moderne militaire arsenaal beschikte.

mvg,

mic


di mei 04, 2004 8:26 am
David
Bericht 
Maar ik heb ook meerdere keren gelezen dat de Polen caveleristen inzetten tegen de Duitse tanks. Weet alleen niet meer welke boeken dat waren.
Ik durf ook niet te zeggen of dat daadwerkelijk is gebeurd en het is ook niet echt iets waar ik veel vanaf weet. Misschien kan iemand hier opheldering over geven of anders kunnen we het een keer uitzoeken.


di mei 04, 2004 8:32 am
Leo
Bericht 
Dieren tijdens WW2:

Dit heb ik vernomen uit de mond van een Duitse veteraan die gevangen genomen is bij Stalingrad.
"Er waren geen konijnen,geen honden,geen katten en de ratten gingen lopen van ons. We moesten wel onze paarden opeten om te overleven. Toen wisten we dat het afgelopen was".

Bron: Walther Schmidt, teruggekeerd uit gevangenschap in 1958 uit de Sovjetunie
en overleden in 1989.

...-


di mei 04, 2004 11:34 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Even over de Poolse cavalerie.
Tijdens de veldtocht in Polen werden op 1 september Duitse infanteristen aangevallen door Lanciers van de 18e Poolse Lancier Regiment. Gedurende dit gevecht greep een eenheid Duitse panzerwagens in wat resulteerde in een wanhopig gevecht en een terugtocht door de Polen waarbij hun commandant Kolonel Mastalerz om kwam. Dit incident heeft de basis gevormd voor de "legende" dat Poolse lanciers Duitse tanks hadden aangevallen. Ook in latere gevallen zijn cavaleristen terwijl ze ingezet werden tegen Duitse infanterie aangevallen door Duitse pantsertroepen. In die verwarrende strijdtonelen ontstaan dergelijke legendes natuurlijk heel snel. Het zou uiteraard onzinnig zijn om paarden tegen tanks in te zetten, maar op een gemengd slagveld is dit overziocht natuurlijk snel weg.

Overigens waren de Polen niet de laatsten met een strategische cavalerie macht. TOt ver in de Tweede Wereldoorlog zweerden vele kozakken eenheden bij hun paard, maar dat terzijde. Bij de Duitse inval in Nederland in mei 1940 is in Noord Nederland de nog bijna geheel met paarden voorziene 1. Kavalleriedivision. SLechts een klein deel hiervan was gemotoriseerd en het overgrote deel begav zich nog te paard. Volgens mijn gegevens is dit de laatste traditionele cavalerie divisie geweest.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di mei 04, 2004 12:22 pm
Profiel WWW
steunwieler
Bericht 
Citaat:
Paarden zijn geen zwakke dieren en ze konden juist veel aan. Je bedoelt misschien dat ze gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden, daar heb je dan wel weer gelijk in.

dat wil ik zeggen.
Citaat:
Paarden konden ook komen op plaatsen die met tanks en voertuigen minder goed toegankelijk waren, een paard maakt ook minder herrie en valt minder op dan een gemotoriseerd voertuig en is dus ook een handig vervoermiddel om boodschappen over te brengen en zo zijn er meerdere voorbeelden waarvan de meeste inmiddels reeds genoemd zijn.

Dat is dan ook weer waar.
Het paard was onmisbaar maar waren snel uit te schakelen.


di mei 04, 2004 9:08 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Na het lezen van alle reacties m.b.t. de Poolse cavalerie vind ik het niet zo vreemd dat vele mensen zijn geloven in de veronderstelling dat Duitse tanks werden aangevallen door Poolse lanciers.

De Duitse propaganda heeft dankbaar gebruik gemaakt van de geruchten over lanciers in gevecht met tanks en heeft de mythe ook doen ontstaan. Via de volgende link zie je een illustratie van het voorblad van het jeugdblad "Der Pimpf" uit oktober 1939. Deze illustratie laat een gevecht zien tussen Duitse tanks en Poolse lanciers.

Voorblad Der Pimpf oktober 1939

Maar ook de Polen schijnen deze geruchten hebben verspreid om te tonen hoe dapper het Poolse leger vocht tegen de Duitsers.

Maar nogmaals, in de Engels-talige tekst wordt niet beweerd dat Poolse lanciers in gevecht raakten met Duitse tanks, naar mijn mening is de auteur van deze tekst dan ook geen fout te verwijten.


wo mei 05, 2004 8:20 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Koeien, ossen, rendieren, olifanten en kamelen
De inzet van koeien, ossen en rendieren in de Tweede Wereldoorlog

Ossen werden voor het aanbreken van de Tweede Wereldoorlog al veelvuldig ingezet als trekdieren, ze trokken onder andere wagens door het Amerikaanse Wilde Westen en ploegden rijstvelden in het Verre Oosten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden zij soms ook gebruikt als trekdier door de verschillende strijdende partijen.

Koeien, zijn landbouwbedrijfdieren en in principe ongeschikt als last- of trekdier. Toch zijn er foto’s uit de Tweede Wereldoorlog die aantonen dat ook koeien in de oorlog ingezet werden om karren te trekken. Het is heel goed mogelijk dat koeien ingezet werden door soldaten uit de grote steden die niet beter wisten.

Gedurende de Winteroorlog in Finland werden meer dan 100.000 rendieren gebruikt voor het trekken van een sleeën om patrouilles uit te voeren, te zorgen voor de bevoorrading en het afleveren van gewonden aan de gebiedsziekenhuizen.

Afbeelding
Japanse patrouille per olifant in Birma

Olifanten & Kamelen

Er is een verhaal bekend over hoe de Britse muilezel compagnie van kapitein Norton aangevallen wordt door Japanners op olifanten. Dit is een zeer uitzonderlijk verhaal want de olifant is ondanks zijn slachttanden erg moeilijk inzetbaar gedurende gevechten.

Het karakter van de olifant levert gedurende de strijd veel problemen op. De olifant is uiterst temperamentvol, is angstig voor geweerschoten, explosies en andere geluiden gedurende een gevecht en bovendien zal hij geen voet verzetten als hij geen zin heeft om te luisteren naar zijn berijder. Er is geen mens sterk genoeg om een olifant de baas te kunnen zijn.

Van alle dieren die gedurende de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt, kon alleen de olifant zware machines vervangen. Olifanten speelden op de grens van India en Birma een enorm belangrijke rol als transportmiddel, maar werden ook ingezet om bruggen en wegen aan te leggen op locaties die voor tractoren onmogelijk te bereiken waren.

Nazi Olifanten

Afbeelding

Rond het midden van de oorlog werden in Duitsland alle soorten maatregelen door de Nazi’s genomen om benzine te sparen. Eén van de meest opvallende benzine besparende maatregelen is vermoedelijk de inzet van olifanten uit de beroemde dierentuin van Hamburg om te dienen als vervanging van tractoren voor het ploegen van het land.

De Kameel

Er zijn talloze kamelenrassen, maar op logistiek gebied kun je kamelen classificeren in twee groepen: berijdbare kamelen en kamelen die geschikt zijn om last te vervoeren. Beide types werden gebruikt door de geallieerden in Noord-Afrika, Birma, India, China, en zuidelijk Rusland.

Kamelen die gebruikt werden als lastdier, werden op dezelfde manier ingezet als andere lastdieren elders, het enige verschil was het woestijnmilieu.

Kamelen werden gedurende de strijd niet door traditionele strijders met zwaarden gebruikt maar werden vooral ingezet als vervoermiddel voor soldaten. Hun berijders vochten vooral als guerrillastrijders te voet al hadden de Fransen de beschikking over het Sahara Kamelenkorps van generaal de Lay. Dit korps bestond grotendeels uit Meharisten: de meeste harde en taaie mannen uit Noord Afrika. Zij waren de meest gevreesde kracht die de geallieerden gedurende de woestijnoorlog tot hun beschikking had.

Vrije vertaling van: K-9 history: Other Animals Who Served!


wo mei 05, 2004 10:43 pm
Profiel WWW
Robert Blokker
Bericht 
Ik heb dit verhaal al op verschillende sites gezien en heb het opgezocht om er bewijs van te hebben voordat ik het hier poste.

De Russen hebben jaren lang honden getraind om Tanks uit te Schakelen dit klinkt raar maar dat is het uiteindelijk niet.
Afbeelding
A soviet dog mine in training, or so it would appear. What is interesting about this picture is that although the training tank does not have a real gun, its turret appears to be that of the T-34/85. The T-34/85 was not introduced until 1944, yet dog mines were supposed to have been withdrawn in 1942!

En dit is wat meer additionele informatie:
Dog Anti-Tank Mine
The simplicity of the dog mine must have been appealing concept in 1942 when the Russian army was still hard pressed fighting to keep the German invaders in check. The basic idea was that the dog carried on it's back a wooden box or packets containing explosives strapped on with a harness. The dogs were then trained to run underneath enemy tanks and in doing so they would tip back a vertical wooden lever on their backs, which would detonate the explosives, much to the surprise of the German tank crews and the dogs.

This however, was one simple idea that did not work terribly effectively in combat. As the dogs were trained by placing food under Soviet tanks they would run to the familiar smells and sounds of any Soviet tanks in battle rather than the strange smells and sounds of the German tanks, and with hindsight, one would also expect that in battle a dog would run anywhere but towards a moving tank firing overhead, and in doing so become a menace to everyone else on the battlefield.

The German army quickly learned of the Soviet hundminen and so spread throughout the ranks information that all Russian dogs likely to be encountered were probably rabid and so should be shot on sight. As a result all dogs virtually disappeared from the Eastern Front in the ensuing few days, making the use of dog mines all the less feasible.

Dog mines did have some success, but once their dangerous drawbacks were realised they were not used after 1942. Some reports on the Soviet Army after 1945 still contained references to dog mines however, and there were also reports of dog mines as having been used by the Viet Minh (fighting in Indo-China) in the late 1940s.


En nog meer informatie over hoe de Honden getraind werden om tanks op te blazen

Dog Mine (Soviet) Explosive (Wracking) 20 mm (Approx.)
The Russian Dog Mine is described in The Book of Heroic Failures Volume I. The weapon was supposed to work as follows: The dogs were kept hungry, and they were only fed underneath running tanks, to familiarize them with the high noise level. The dogs were then trained to get used to carrying a large weight of explosives (T.N.T.) strapped to their backs and sides. In operation, the dogs would be taken to the battlefield, and released when enemy tanks were clearly visible. The dogs would run underneath the enemy vehicles, expecting to be fed, and the device would be set off with catastrophic results for the tank, and the unsuspecting animal, of course.

In actual use, the device did not work as planned. The dogs had been trained underneath Soviet tanks, and they only expected to be fed there, not underneath enemy vehicles. As a result, when they were first deployed in 1941, the dogs immediately made a beeline for the nearest Soviet vehicles. Apparently, an entire tank division had to be withdrawn from the combat zone until the infantry had shot all the uncontrollable mine dogs.


Greetz Robert


do mei 06, 2004 5:04 pm
Robert Blokker
Bericht 
Muizen in dienst??? Hier is bewijs en resultaat van een zeer serieus en kennelijk goed werkend experiment van Sovjet Muizen. Deze beestjes waren getraind om Kabels en slangen binnen duitse tanks stuk te knagen zodat de Tanks niet meer reden. Ze werden boven de tanks gedropped met een Polikarpov Bommenwerper.

Lees meer:
http://www.netcomuk.co.uk/~dpohara/mouse.htm

Greetz Robert


do mei 06, 2004 5:08 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Duiven en spinnen
Duiven in het van het Leger van de Verenigde Staten

Afbeelding
Een Britse paratrooper draagt een doosje voor het vervoer van een duif

Gedurende de Tweede Wereldoorlog hadden verbindingskorpsen van het Amerikaanse leger meer dan 3.000 militairen en 150 ambtenaren in dienst die in de “U.S. Army Pigeon Service” de zorg hadden over 54.000 duiven.

De duiven werden gebruikt in elk gevechtstheater door grondtroepen, op onderzeeërs, in bommenwerpers en binnen de intelligentiedienst.

De duiven moesten hun opdrachten in de moeilijkste omstandigheden verwezenlijken:gedurende slecht weer, bij nacht en tijdens kogelregens en met het risico om te belanden in de klauwen van vijandige roofvogels deden de duiven hun plicht. Talloze Amerikaanse militairen, vliegeniers en zeelieden zijn hun leven aan deze moedige kleine strijders verschuldigd.

G.I. Joe was de beroemdste Amerikaanse duif van de oorlog. G.I. Joe diende in de campagnes in Italië, en voor zijn moed werd hem de “Dickin Medal of Gallantry” toegekend door de burgemeester van Londen.

Spinnen

Spinnen voerden in Engeland en de Verenigde Staten een belangrijk karwei uit gedurende de oorlogsjaren. Zij werden gebruikt door verschillende optische bedrijven om zijde te spinnen dat gebruikt werd als dwarsharen voor “bomb sights*” en andere onderzoeksinstrumenten.

* Correcte vertaling van de term “bomb sights” is mij niet bekend.

Vrije vertaling van: K-9 history: Other Animals Who Served!


vr mei 07, 2004 11:38 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group