Het is nu vr apr 19, 2024 4:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
De foute romanticus 
Auteur Bericht
Billy
Bericht De foute romanticus
Gisteren is, na een lang sterfbed, mijn opa uit Duitsland overleden. Botkanker. Kloteziekte.

Feit is wel dat er nu meer vrij gaat komen over het verleden van de vader van mijn opa. Die man heeft me altijd weten te boeien aangezien hij ' fout' was in de WO2. Hij was dichter en een romanticus. Hij geloofde in Hitler en ging vrijwillig met zijn kameraden mee naar Rusland waarna niet veel later stierf. Hij heeft daar gedichten en brieven geschreven die mijn opa altijd bewaard heeft. Die komen nu vrij en die wil ik graag laten vertalen aangezien het oud duits is!

Ik wil graag een boekje schrijven over deze man aangezien hij het voorbeeld is van de 'onwetende Nazi'. Maar alles is nu zo'n beetje dood als het gaat om bronmateriaal. Er moet toch een register bestaan met daarin informatie over de soldaten? Heeft iemand een idee waar ik het beste kan zoeken?

Misschien een domme vraag maar aangezien hier wat geschiedkundige rondlopen leek het me een reële vraag.

Ik hoor het graag


di apr 19, 2005 1:31 pm
Harro
Bericht 
Beschikbare informatie over overleden (maar ook nog levende) Duitse soldaten kun je navragen bij de Deutsche Dienststelle:

www.com-de.pair.com/wast

Als je al namen weet van gesneuvelden kun je zoeken in de online database van de VDK:

www.volksbund.de


di apr 19, 2005 3:36 pm
geert
Bericht 
Dat is nu hetgene wat me zo sterk interesseert.Hopelijk kan Billy hier iets plaatsen als hij meer weet.


di apr 19, 2005 3:52 pm
Harro
Bericht 
Billy, bedoel je met "oud Duits" soms Sütterlin"?


di apr 19, 2005 3:56 pm
Roel R
Bericht 
Hoogstwaarschijnlijk is het Sutterlin Gustav. Het kan echter ook een moeilijk handschrift zijn. Op internationale fora zijn mensen te vinden die het Sutterlin machtig zijn. Misschien kan Billy een stukje scan posten zodat we kunnen kijken wat voor schrift het is...


di apr 19, 2005 4:16 pm
Harro
Bericht 
Ik ken verschillende mensen die Sütterlin beheersen. O.a. de grootmoeder van de vaste vertaler van mijn manuscript :mrgreen:


di apr 19, 2005 4:18 pm
Billy
Bericht 
Hé, geweldig! Dank voor deze info!

Wat voor een taal het precies is weet ik nog niet. De brieven heb ik nog niet gezien aangezien opa pas gestorven is en dan ga je niet meteen graaien naar dat soort dingen (hoewel..). Zodra ik iets weet laat ik het horen :)


di apr 19, 2005 6:09 pm
dvdhoven
Bericht 
Even OT. Ik dacht toch aardig op de hoogte te zijn over Duitsland. Maar van Sütterlin had ik nog nooit gehoord. Een mens blijft leren. :) Danke schön
Gelukkig is er Google (.de in dit geval). :mrgreen:


di apr 19, 2005 7:04 pm
Harro
Bericht 
Eerlijk gezegt zou ik willen dat de Duitsers ook nog nooit van Sütterlin gehoord hadden. Ik begrijp er geen jota van. Maar Roel heeft gelijk dat het ook gewoon een moeilijk handschrift kan zijn. De Duitsers konden destijds zéér onduidelijk schrijven! :mrgreen:


di apr 19, 2005 7:15 pm
Roel R
Bericht 
dvdhoven schreef:
Even OT. Ik dacht toch aardig op de hoogte te zijn over Duitsland. Maar van Sütterlin had ik nog nooit gehoord. Een mens blijft leren. :) Danke schön
Gelukkig is er Google (.de in dit geval). :mrgreen:


Dit is een goede site, er zit een voorbeeld van de letters in Sutterlin bij ;

http://www.peter-doerling.de/Lese/Sutterlin.htm


wo apr 20, 2005 8:16 am
Billy
Bericht 
Hallo,

Ik heb de brieven thans ontvangen maar durf ze niet in te scannen (vanwege het licht en dergelijke).

Wel heb ik de volgende informatie over hem gevonden:

Hij is gestorven op 13-11-1943 In Mogilew – Belynietschi ( osten) Gaat er bij iemand een lampje branden? Weet iemand of daar iets bijzonders plaats vond? Ik wil heel graag naar die plaats toe :)

Verder heb ik steeds dit nummer op de brief als afzender: 042-43B ABZENDER

Hij was overigens griffier.


wo jul 06, 2005 1:26 pm
Harro
Bericht 
Hoe heet de gesneuvelde?


wo jul 06, 2005 1:35 pm
Billy
Bericht 
Jozef Stolz


wo jul 06, 2005 1:38 pm
Harro
Bericht 
De 260. en 267. Infanterie-Divisionen waren in die periode bij Mogilew (bij Minsk) aan het front...

http://www.feldgrau.com/InfDiv.php?ID=172

en

http://www.feldgrau.com/InfDiv.php?ID=178


wo jul 06, 2005 1:39 pm
Billy
Bericht 
GUSTAV! Wat geweldig!!!!!

Alweer een puzzelstuk op de juiste plek!!!


wo jul 06, 2005 1:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group