Het is nu di maart 19, 2024 7:05 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Bijnamen 
Auteur Bericht
Sbf.Koch
Bericht 
Tiger Wittmann schreef:
Donitz werd door de Duitsers "Hitlerjunge Quex" genoemt


Volgens mij was Hitlerjunge Quex toch echt de eerste Nazi-propagandafilm van betekenis (pre-Goebbels), niet de bijnaam van Dönitz... Waar haal je dat vandaan?


do sep 15, 2005 4:13 pm
Dogster
Bericht 
Zag hem er niet tussen staan, maar misschien heb ik er over heen gelezen.
Göring= Muller hij beloofde in een toespraak dat als er ooit een bombardement op Duitsland zou plaats vinden,
hij zijn naam zou veranderen in Muller


do sep 15, 2005 4:52 pm
Tiger Wittmann
Bericht 
Sbf.Koch schreef:
Tiger Wittmann schreef:
Donitz werd door de Duitsers "Hitlerjunge Quex" genoemt


Volgens mij was Hitlerjunge Quex toch echt de eerste Nazi-propagandafilm van betekenis (pre-Goebbels), niet de bijnaam van Dönitz... Waar haal je dat vandaan?


Uit het boek Hitlers Beulen van Guido Knop, Donitz werd zo genoemd vanwege zijn overdreven trouw aan Hitler


do sep 15, 2005 6:20 pm
richie
Bericht 
nog eentje:
H.M Holland,
Howling Mad.


di nov 01, 2005 9:22 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Tsja, dan weet ik er ook nog wel een paar;

Wilhelm Canaris: Levantijn
Hermann Goering: Der Dicke
Reinhard Heydrich: Mozes-Händel of geit

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di nov 01, 2005 9:27 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
richie schreef:
nog eentje:
H.M Holland,
Howling Mad.


Was dan niet Holland Smith of gaat het hier om dezelfde persoon: zie overzichtslijst p.8

Ik plaats deze week nog een nieuw overzicht met de laatste aanvullingen.

Gerd


di nov 01, 2005 9:31 pm
Profiel
richie
Bericht 
sorry, foutje. :oops:
het gaat inderdaad om Holland Smith


di nov 01, 2005 9:37 pm
Kees5
Bericht 
Moet het persé om personen gaan ? Ik heb ergens gelezen dat de Amerikaanse luchtmacht na blunders bij b.v. St Lo en Malmèdy de bijnaam
"Amerikaanse Luftwaffe" kreeg van de grondtroepen. ( Probleem is dat ik niet meer weet waar ik het gelezen heb :roll: )


di nov 01, 2005 10:10 pm
Zwelbast
Bericht Re: bijnamen
wingco320 schreef:
Heinrich Himmler: Reichsheini (overigens niet waar hij bij was)
Hitler bij:
de Russen: slarottimof
de Belgen: manneke plons
de Chinezen: hang kreng hang
de Indianen; winnetoetitochnie
Deze, en meer, zijn te vinden in een boekje met cartoons en moppen over Hitler en zijn trawanten, uitgegeven in de oorlog door ofwel de Bezige Bij ofwel de Arbeiderspers.


Boekje heet 'Moffenspiegel'uitgegeven bij de Bezige Bij in 1944 (illegaal) en in 1945

Afbeelding
Afbeelding

Bron: Vergeten Verleden http://www.w8.nl


ma dec 14, 2009 8:18 am
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht 
Nog een voor Hermann Göring: grossdeutsche Gummilöwe; voor Goebbels - maar die staat er misschien al - der Schrumpfgermane.

_________________
Keitel: "Our troops are advancing steadily." Hitler: "Are you sure?" Keitel: Yes mein Führer, our troops in the west are advancing eastwards and those in the east to the west."


vr nov 19, 2010 10:49 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Bijnamen
EMILE: bijnaam van Hitler bij een groot deel van de stafofficieren (heeft beslist te maken met schlemiel)

EFENDI: Hitler en dat kwam uit de mond van veldmaarschalk von Manstein die ooit in zijn hoofdkwartier in de Kaukasus bezoek
kreeg van enkele stamhoofden die geschenken kwamen aanbieden voor Efendi Hitler (Efendi is Turks en betekent Hoge Heer)

REICHSSPRITZENMEISTER: Theodor Morell, Hitlers lijfarts die met zijn dagelijkse injecties en pillen Hitlers gezondheid geruïneerd
heeft

REICHSTRUNKENBOLD: Heinrich Hoffmann, lijffotograaf Hitler; hij had die titel eerder dan Dr. Ley. De laatste had nog een extra handicap omdat hij hevig stotterde.

HUNGERDOKTOR: Dr. Ernst Günther Schenck; hij kreeg die bijnaam door zijn voedingsadviezen waardoor in de Wehrmacht honger
werd geleden

DAS NARBENGESICHT: Otto Skorzeny met een door littekens geschonden gezicht

SURABAYA WALLY: Walther Hewel, Ribbentrops liaison in het FHQ. Hewel was enige tijd koffieplanter in Ned. O.I.
Pleegde zelfmoord in de Berlijnse ruïnes omdat hij niet in Russische handen wilde vallen

PAPA DÖNITZ: admiraal Karl Dönitz, vanwege zijn populariteit bij de duikbootbemanningen

DER LÖWE: eveneens admiraal Dönitz maar dan in zijn tijd als commandant van de gehele Kriegsmarine, opvolger van admiraal Raeder

FLEGELEIN: Hermann Fegelein, Himmlers liaison in het FHQ, een onuitstaanbare en arrogante kwal die door iedereen gemeden werd,
behalve door Eva Braun. Hij was getrouwd met Eva's zuster Gretl; in de laatste dagen van het Derde Rijk werd hij wegens een poging tot desertie in de tuin van de kanselarij op bevel van Hitler terechtgesteld

HINKEFUSS: Joseph Goebbels, onvermijdelijk vanwege zijn horrelvoet.

JOSEPHCHEN DER SEELENSORGER: eveneens Goebbels, zo noemden de Berlijners hem als de bedenker van opbeurende
leuzen en parolen

WILLY: Arthur Kannenberg Hitlers intendant; het is niet bekend waarom hij Willy werd genoemd. Wel is mij bekend dat in de
Berlijnse Führerbunker het gedeelte van de gang waar Kannenberg met zijn alcoholische versnaperingen resideerde de
KANNENBERG ALLEE werd genoemd. Hij wist trouwens tijdig genoeg uit de bunker te ontsnappen.

PADDEKOP/FROGFACE: Feodor Goesev, ambassadeur USSR in Londen, afkomstig van Alexander Cadogan

WÖLFIN: bijnaam die Hitler gebruikte voor zijn oudste secretaresse Johanna Wolf.
In zijn Kampfzeit noemde Hitler zich bij voorkeur Wolf en om zijn obsessie met de wolf nog te benadrukken
vermeldenwe de namen van zijn hoofdkwartieren Wolfsschanze en Wolfsschlucht.


Laatst bijgewerkt door sauerkraut op di okt 04, 2011 3:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



ma okt 03, 2011 2:13 pm
sauerkraut
Bericht Re: Bijnamen
Zoals in elk ander leger had de gewone soldaat in de Wehrmacht een taalgebruik dat sterk afweek van het gangbare.
Het was soms humoristisch of sardonisch, maar vaker cynisch en sarcastisch.
Wat ik hiermee bedoel geef ik aan met een drietal voorbeelden:

MOLOTOV-GITARRE: Russisch machinegeweer
IRRENANSTALT: Hoofdkwartier
HORST-WESSEL SUPPE: waterige soep
usw usw

Ik heb een flink aantal van dit soort uitdrukkingen verzameld en ik wil die wel publiceren.
De moderatoren moeten dan maar beslissen of dat in deze topic kan of in een aparte, als er
tenminste belangstelling voor is.


ma okt 03, 2011 2:22 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Bijnamen
Goede aanvullingen, Sauerkraut. Voor bijnamen van niet-personen is in een ver verleden al eens een topic aangemaakt. Je aanvullingen zijn in dat topic wat mij betreft ook welkom!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 03, 2011 10:49 pm
Profiel WWW
sauerkraut
Bericht Re: Bijnamen
Nog enkele aanvullingen:

DRUG STARI
(Oude vriend) : Josip Broz kreeg de bijnaam van de partisanen, hoewel beter bekend als TITO. De naam Tito ontstond
door de manier waarop hij de taken verdeelde. Hij zei dan in het Servisch-Kroatisch: "ti to, ti to" (jij dit, jij dat)!

DER SCHWARZE RITTER: Veldmaarschalk Gerd von Rundstedt; kreeg deze bijnaam van zijn soldaten die hem
zeer vereerden.

PUTZI: Ernst Franz Sedgwick Hanfstaengl; bijnaam stamt uit zijn jeugd, hij was enige tijd Hitlers assistent voor buitenlandse
zaken, maar moest voor zijn leven vrezen en vluchtte naar het buitenland. Bij de Bierkellerputsch van 1923 liet Hitler
zijn zieltogende makkers op straat achter en vluchtte naar de woning van Hanfstaengl waar Putzi's hoogzwangere vrouw hem
de revolver afnam waarmee hij zelfmoord wilde plegen.

JUMPING JIM: Generaal James Gavin, hoeft geen nadere toelichting.

SILENT OTTO: Otto Kretschmer, duikbootcommandant. Kretschmer was vooral bekend als architect van de zogeheten Wolfsrudel aanvallen. Hierbij organiseerde hij 's nachts verrassingsaanvallen waarbij grote groepen U-boten een heel eskader vernietigden. Deze door hem bedachte aanvalstactiek was extreem effectief en na hem nam bijna iedere U-boot kapitein het idee over.


di okt 04, 2011 9:42 am
Rudeboy_673
Bericht Re: Bijnamen
Generaloberst Gotthard Heinrici, Unser Giftzwerg ('onze giftige dwerg')

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotthard_Heinrici


zo okt 09, 2011 10:01 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group