Het is nu di maart 19, 2024 8:17 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU) 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Via het contactformulier op Go2War2.nl ontving ik de volgende vraag. Is iemand bekend met de geschiedenis van kamp Oxerhof en in staat om een antwoord te geven op de volgende vragen?

Dhr. v/d Waard schreef:
Wat behelst het geheime Dossier Oxerhof in de staatsarchieven van Londen, Ottawa en Washington? Kamp Oxerhof, door de Duitsers Kuhoff genoemd.

En waarom bleef de Canadese contra-spionagedienst na de bevrijding nog maanden op Oxerhof?

Komt de waarheid ooit aan het licht?


Dit is tot nut toe alles wat ik zelf over dit kamp heb kunnen vinden:

Citaat:
Moordpartij in Oxerhof

Gepubliceerd op: 9 april 2005

De Oxerhof nabij Oxe wordt in de eindfase van de Tweede Oorlog gebruikt als gevangenis. Er zitten met name verzetsmensen vast. Zenuwachtige bewakers voelen de Canadezen naderen en krijgen op 8 april vanuit Deventer de opdracht om de tien overgebleven gevangen ‘um zu legen’.

De bewakers zuipen zich een stuk in de kraag. Als de Canadezen slechts enkele uren later arriveren, treffen ze een vers graf aan. Daarin liggen de in sommige gevallen verminkte lichamen van de tien geëxecuteerd verzetsstrijders. De bewakers liggen beschonken in het gras.

Bron: De Stentor

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo jul 17, 2005 8:42 pm
Profiel WWW
tendam
Bericht 
Ik ben vorige zomer nog met een familielid bij de plek geweest. Er is uiteraard niets meer van over, er staat een klein monumentje op het landgoed. Het familielid wees me de plek waar een aantal mensen tijdelijk waren begraven langs de kant van de weg.

Weinigen uit de directe omgeving weten (nog) wat daar precies heeft plaatsgevonden.

Ik vond nog wel wat informatie in het boekje "Onder het hakenkruis - Kroniek der gebeurtenissen tijdens de Duitsche overheersching" samengesteld door H.P. de Hoogh en G. de Flines. Verschenen in juni 1945.

Het boekje handelt met name over Deventer en omgeving.

Ten eerste verwijst het naar dagblad 'Trouw' van 19 mei [1945] waarin een zekere N. Sybesma onder de titel "Oxerhof" schrijft en waar deze man als gevangene vast heeft gezeten.

In eerste instantie zouden er manschappen van de Waffen S.S. zijn ingekwartierd en later richtte Rauter het in als wijkplaats voor hem en zijn staf. Weer later konden frontsoldaten hier herstellen. Eind '44 kwam de S.D. en werd op het landgoed een "Fahrbereitschaft" ingekwartierd en een gevangenis ingericht.

Hoe de 10 mensen zijn omgekomen is niet duidelijk:

"EN niet de mitrailleur, zooals op de Woest Hoeve werd gebruikt, noch een "nekschot", zooals op den dag der bevrijding aan de slachtofers van Twentol [rtd: in Deventer] werd gegeven, maakte een einde aan hun levens: op beestachtige wijze, onmogelijk nader aan te duiden, werden hier door dronken sadisten 10 menschen afgemaakt....."

De lichamen zijn na de bevrijding overgebracht naar de begraafplaats in Gorssel.


Wellicht dat de Canadese contra-spionagedienst op de Oxerhof verbleef omdat het vrij afgelegen ligt en daar rustig haar werk kon doen. Misschien is het zo iets simpels.

René


zo jul 17, 2005 10:07 pm
dvdhoven
Bericht 
Uit het boek "Canadezen in Actie" blz 130

Canadezen in Actie schreef:
Op het Landgoed De Oxerhof

Tien Nederlanders in 't zicht van de bevrijding barbaars vermoord

Op 7 april 1945 bereikte het bataljon The Royal Winnipeg Rifles het dorp Oxe aan de Schipbeek. Op het landgoed De Oxerhof, 'een enkele uren eerder overhaast verlaten hoofdkwartier van de Gestapo, zag een soldaat dat de bodem bij een met bloed bespatte muur vers was omgewoeld. Hij vond er het graf van tien Nederlandse patriotten, verzetsmensen. Zij waren door de terugtrekkende vijand als diens laatste daad neergeschoten', aldus het War Diary van de eenheid.
Het 12e Field Regiment RCA meldde, dat de lichamen met wonden waren overdekt. 'Geneeskundige officieren verklaarden dat enkele slachtoffers levend begraven waren. Aan de uitdrukking op de gezichten was te zien, dat ze tijdens martelingen waren gestorven. Hun handen waren op de rug gebonden en de lichamen waren van top tot teen gekneusd. Het was een scène van onbeschrijflijke wreedheid, die je moet hebben gezien om het te kunnen geloven'.
Tijdens de oorlog was de Oxerhof aanvankelijk een herstellingsoord voor aan het Oostfront gewond geraakte SS-ers. In 1944 werd het door de Sicherheitsdienst ingericht als kamp voor politieke gevangenen. Enkele dagen voor de bevrijding hield de SD er nog veertig man gevangen.
Leider was Unterscharführer B. Stiller, die twee Duitsers, F.H. Voss en H. Reinders en twee Nederlandse SS-ers, J. Wapstra en H.J. Morreau onder zijn bevel had. Op last van hogerhand stelde Stiller een lijst op van 30 tot 35 gevangenen, die in Deventer terecht moesten staan. Deze mannen werden echter vrijgelaten. Er waren toen nog tien gevangenen op het landgoed en op 8 april kreeg Stiller van Kriminalkommissar Haase het bevel de Nederlanders 'umzulegen'.
De bewakers dronken zich eerst moed in. Besloten werd dat de mannen twee aan twee zouden worden doodgeschoten. De executieplaats bevond zich bij een reeds gegraven kuil. Nadat het eerste tweetal daar was doodgeschoten, rukte een van de twee volgende slachtoffers zich los. Hij werd door Wapstra met kogels doorzeefd en ook de vierde man werd doodgeschoten. De zes overigen trachtten de deur van hun cel te forceren, maar de vijf bewakers sleepten hen geboeid naar buiten en fussileerden ook hen bij de kuil.
Eind 1948 werden door het Bijzonder Gerechtshof in Zutphen twee zittingen aan het drama gewijd. Eerst stonden de Nederlanders terecht.
Uitvoerig is daarbij aan de orde geweest dat de slachtoffers voor hun executie waren verminkt. De verdachten ontkenden dat ten stelligste en omdat het wettig en overtuigend bewijs niet kon worden geleverd, kon de procureur-generaal J. Meulink niet de doodstraf eisen, wat hij volgens zijn zeggen anders zou hebben gedaan. Tegen Wapstra eiste hij levenslang en het vonnis luidde 20 jaar. Kriminalkommissar Haase kreeg 12 jaar (eis 15 jaar) en Stiller conform de eis 9 jaar.

Voss en Reinders werden wegens gebrek aan bewijs vrijgesprokenen Morreau werd in 1948 op vrije voeten gesteld.


Opmerking van mij:
Oxe is geen dorp. Het is een buurtschap zoals je er veel vindt in deze streek. Een aantal boerderijen langs diverse wegen zonder een echte kern.

En het landhuis Oxe zoals het er nu bijstaat:

Afbeelding

En van de Canadeze Contraspionage op Oxe heb ik nog nooit gehoord. Dit topic is voor mij de eerste keer dat ik er van hoor.


ma jul 18, 2005 8:17 am
Paulhar
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Bij het Historisch Centrum in Zwolle is een dossier dat gaat over de misstanden op de Oxerhof op 10 april 1945, het is mogelijk met toestemming in te zien in Zwolle.


ma sep 12, 2011 8:17 am
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Op 6 April 1945 werden op Oxerhof doodgeschoten:




? B R A K E L, Gerrit van 09-06-1916, Diepenveen.
Huismeester.
E.v.G. V-1129.
- D A M, Mr. Arnout Cornelis van, 25-05-1908, Rotterdam.
Directeur van een Scheepsvaart Maatschappij.
L.O. Barchem / "Trouw" / N.S.F. / O.D.
29-03-1945, in Epse bij huiszoeking door landwacht.
Begraven:
Nwe Begraafplaats in Lochem, Gld., Vak B, Nr. 12.
- E H R E N R E I C H, Jacob, 01-02-1896, Wierden.
Brink 50, Deventer.
Koopman.
Gehuwd, 1 kind.
Verzetstrijder.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 643.
- H A A N S T R A, Johannes, 05-10-1897, Deventer.
Verzetstrijder.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak A, Nr. 741.
- L I N D E M A N, Hein Joseph, 29-11-1907, Stad Almelo.
Manegestraat 9, Deventer.
Bediende.
Gehuwd.
Begraven:
Ned. Isr. Begraafplaats in Deventer, , Ov., Nr. 22.
- S P I E G E L, Valk van, 26-11-1897, Voorst. ("Felix").
Johan van Sithenstraat 24, Deventer.
Vertegenwoordiger.
Gehuwd, 4 kinderen.
L.O. Deventer.
28-03-1945, verm. t.g.v. verraad.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak E, Nr. 1236.
- L A N G G U T H S T E U E R W A L D, Ir. Willem Ernst, 13-09-1920, Medan N.O.I.
Houtvester.
Verzetstrijder.
Begraven :
Ereveld Loenen, Vak B, Nr. 417.
- V O O R B E Y T E L - C A N N E N B U R G, Ir. Willem, 12-04-1916, Amsterdam.
Employee Bosbouw.
Gehuwd.
Verzetstrijder.
Begraven :
Gem. Begraafplaats in Gorssel, Gld., Vak F, Nr. 1.
- W A L L B A K E, Gerard Wouter van den, 21-07-1923, Vorden.
N.B.S.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Gorssel, Gld, Vak F, Nr. 1.
- W IJ N G A A R D E N, Jacob van, 01-02-1924, Rhenen.
Student.
K.P. Veenendaal.
29-03-1945, in Epse bij huiszoeking door landwacht.
Begraven:
Gem. Begraafplaats in Rhenen, Ut., Vak 4, Nr. 10.


ma sep 12, 2011 4:43 pm
Paulhar
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Rajo bedankt voor je info, volgens mij heb ik foto`s van de hoofdrol spelers van deze moord oa Wapstra , Stiller en de andere heren


ma sep 12, 2011 6:56 pm
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Paulhar

Mocht je nog foto's of overlijdensakten hebben van de slachtoffers houd ik me aanbevolen

RJAJO


di sep 13, 2011 8:15 am
tendam
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Interessante info inderdaad! Ik ben ook wel geïnteresseerd in foto's. Ik zal volgende maand kijken of ik in Gorssel de graven terug kan vinden van enkele slachtoffers. Ze zijn mij daar nooit opgevallen.

gegroet,
René


di sep 13, 2011 8:28 am
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Rene ik houd me aanbevolen voor jouw foto's


wo sep 14, 2011 8:09 am
tendam
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
rjajo schreef:
Rene ik houd me aanbevolen voor jouw foto's


Komt goed! :wink:


wo sep 14, 2011 8:14 am
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
thnxs :D


wo sep 14, 2011 8:19 am
tendam
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Hier een drietal foto's van het gezamenlijke graf van Willem Voorbeijtel Cannenburg en Gerard Wouter van den Wall Bake.
Bijzonder is dat in het graf rechts de beide weduwen samen liggen begraven.

En mocht iemand willen kijken op de Gemeentelijke begraafplaats in Gorssel. Het grafmonument ligt bij de oude ingang aan de Zutphenseweg. Dus vanaf de huidige ingang aan de achterzijde gewoon naar voren lopen over het middenpad.

Wellicht kunnen de foto's opgenomen worden in Oorlogsmusea.nl.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


za okt 01, 2011 9:07 pm
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
René bedankt voor de foto's !

kan ik meteen weer een klein foutje rechtzetten ik heb voor Van den Wall Bake als geboortedatum 21 07-1923 op het graf staat duidelijk 22-07-1923 !

Thnxs Ruud


za okt 01, 2011 9:30 pm
tendam
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
Ruud,

ik wil kijken of ik op korte termijn ook foto's van de graven van de overige slachtoffers kan maken, zodat ik er een artikel aan kan wijden op Dodenakkers.nl.
Wellicht weet jij nog interessante literatuur over Oxerhof?

gegroet,
René


za okt 01, 2011 9:57 pm
rjajo
Bericht Re: Kamp Oxerhof (NL) / Kuhoff (DU)
René,

Helaas, ik heb mijn gegevens ook met moeite bij elkaar gesprokkeld, ik heb nog steeds geen boek kunnen vinden die hier iets meer over verteld (helaas) !

Mocht iemand nog een suggestie hebben hoor ik het ook graag !

Ruud


zo okt 02, 2011 2:19 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group