Het is nu vr apr 19, 2024 12:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
gebarentaal 
Auteur Bericht
Toon Schouteten
Bericht gebarentaal
als ik kijk naar de films over WO2 valt mij op dat de amerikanen (ik neem aan ook de engelsen en duitsers maar dit wordt minder in beeld gebracht) gebarentaal gebriuken om aan elkaar duidelijk te maken wat de tactiek is die gevolgd moet worden, de sterkte van de vijand,....

kan iemand mij hier meer info overgeven over wat alles betekend, sinds wanneer men dit doet,...


ma aug 01, 2005 12:01 pm
General
Bericht 
Dat zou ik eigenlijk ook wel eens willen weten.


ma aug 01, 2005 2:08 pm
Jelmer de Vries
Bericht 
Lijkt mij ook interessant om iets meer over te weten te komen..


ma aug 01, 2005 2:23 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Dit is een voorbeeldje:

http://smct.armystudyguide.com/Skill_Le ... 6-0608.htm


ma aug 01, 2005 3:52 pm
IA002
Bericht 
Oertijd... zo betkent een wijsvinger voor je mond met daar bij SSSSh.... dat je stil moet zijn... anders ging het hert of zo er vandoor...


ma aug 01, 2005 8:56 pm
Toon Schouteten
Bericht 
bedankt sbf.koch dat is al een mooi begin. Maar heeft er iemand ook nog info over hoe men de sterkte en de positie van de vijand aanduide of bijvoorbeeld de mannier warop dat deze moest worden uitgeschakelt? zoals bijvoorbeeld in aflevering 2 te zien is van band of brothers waar ze na een beetje gebarentaal allemaal hun handgranaten pakken en die te samen gooien?

idd pietje je hebt gelijk. ik bedoelde eigenlijk: sinds wanneer hoort dit bij de oplijding van de soldaat of piloot ofzo ( vliegtuigen zonder radio comuniceerden door met hun vleugels te bewegen enzo)


di aug 02, 2005 2:11 pm
Dennis
Bericht 
sinds wanneer dat dat alles is weet ik ook niet, maar tegenwoordig gebruiken ze ook allerlei bewegingen met de hand om dingen duidelijk te maken bijv. tijdens een patrouille, sybolen als afstand tussen elkaar verkleien of vergroten, door middel van de armen boven het hoofd naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen. Ook als er tempo gemaakt moet worden word een beweging gemaakt met de vuist, die is dan met de vuist omhoog en omlaag bewegen. Of dat vroeger ook zo was weet ik niet, heb ik eerlijk gezegd ook nooit naar gevraagd waar dat vandaan kwam.


wo aug 03, 2005 3:56 pm
Danny Wennekes
Bericht 
De gebarentaal in de krijgsmachten bestaat als sinds mensenheugnis. Een gebaar is nou eenmaal beter te zien en te begrijpen dan een gesproken signaal...'t is ook minder foutgevoelig en...de vijand hoort 't niet. Nog niet zo heel lang geleden waren er nog niet eens communicatiemiddelen die onderlinge contacten mogelijk maakten, dus waren de mensen noodgedwongen op gebaren aangewezen. Ook maakte men toen gebruik van geluidssignalen, maar daar zitten risico's aan vast m.b.t. onderkenning door de vijand.

Er zijn een aantal standaard bewegingen, maar veelal worden hier op kleinere schaal / eenheid eigen bewegingen en uitdrukkingen aan toegevoegd. Groepen en pelotons die goed op elkaar zijn / waren ingespeeld hadden hun eigen sets met gebaren die ze gebruikten naast de voorgeschreven gebaren.


wo aug 03, 2005 7:52 pm
steunwieler
Bericht 
Hoe zegden ze bijvoorbeeld=>
"25 Soldaten, SS, + 3 Panzer IV's + 1 kanon...5 man naar links, 7 naar rechts, de rest volgd mij. Ik open het vuur met 3 schoten...Gebruik de MG en Granaten, M9 Bazooka word gebruikt tegen de tanks...Gebruik MG tegen het kanon..."
Ofzoiets dergelijks :P


do aug 04, 2005 5:10 pm
Danny Wennekes
Bericht 
Da's een heel verhaal wat je wil vertellen :lol: Ik gok dat de leidinggevende zou schreeuwen dat ze als de gloeiendegloeiende in dekking moesten en dat ze die tanks van de weg af moesten knallen.... degene met de bazooka zou wel geweten hebben dat dat voor hem bestemd was en de MG schutter zou vanzelf zich wel op de losse infanterie storten.... 3 schoten als vuur opening...dan moet ie wel heel snel zijn anders heeft ie lood als ontbijt :lol:

Vergeet niet... gebaren zijn alleen maar nodig als je ver van elkaar af bent en/of als stilte vereist is. In het andere krijgsrumoer hoef je niet zo stil als een muis te zijn. Daarnaast geven gebaren iets korts aan...niet een heel verhaal. Tenslotte hebben de teams een heel scala aan "voorgeoefende" gevechtsexcersities achter de hand...zeg maar standaard acties... een commandant hoeft maar een paar dingen te zeggen om een hele club een standaard actie uit te laten voeren.

na het eerste schot zijn gebaren veelal overbodig :idea:


do aug 04, 2005 5:42 pm
Toon Schouteten
Bericht 
dus jij zegt dat de gebaren van eenheid tot eenheid kunnen afhangen? intresant. maar weet et dan niemand symbolen die kunnen duiden op de sterkte van de vijand zoals er in saving private ryan wordt gedaan? mss bedoelde steunwieler wel iets dergelijks. zo van opvoorhand afspreken wie waar gaat staan om de op handen zijnde aanval af te slaan.


vr aug 05, 2005 10:34 pm
Dennis
Bericht 
er zullen beslist onderlinge afspraken gemaakt worden, dat zal nu gebeuren maar destijds ook schat ik. Natuurlijk zullen er ook standaard gebaren zijn geweest anders zou het moeilijk worden om nieuwe troepen in te zetten bij een eenheid.
Wat de gebaren zijn geweest om de sterkte van een vijand aan te geven zou ik niet weten, wellicht iemand anders. ben ook wel nieuwsgierig.


za aug 06, 2005 12:33 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group