Het is nu vr apr 19, 2024 6:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Hannah Arendt en het proces van Eichmann 
Auteur Bericht
saskiafikkers
Bericht Hannah Arendt en het proces van Eichmann
hallo,

ik ben Saskia Fikkers, en ik maak mijn profielwerkstuk voor school over Hannah Arendt, een duits-joods filosofe, en haar definitie van het kwaad naar aanleiding van het proces tegen Eichmann.
Arendt woonde het proces tegen Eichmann bij, en ze beweerde daarna dat 'het kwaad' ook iets banaals kan zijn, en niet persé iets uit hartstocht of kwade wil. Eichmann zei zelf ook dat hij niet écht zoveel mensen wilde vermoorden, maar dat hij gewoon deed wat hem opgedragen was.
Ik vroeg me af of iemand hier misschien meer wist over Hannah Arendt en Eichmann, en wat jullie denken van Arendt's theorie.
Alvast bedankt!


zo okt 30, 2005 3:07 pm
Desiree
Bericht 
Hoi,

Heb je hier al gekeken?


zo okt 30, 2005 7:33 pm
Roel R
Bericht 
Hoewel ik niets van dit onderwerp afweet moet ik even zeggen dat ik dit een van de meest interessante profielwerkstuk onderwerpen vindt die ik tot nu toe tegen ben gekomen. Heel veel succes met je boeiende keuze!


zo okt 30, 2005 8:33 pm
saskiafikkers
Bericht 
hallo Desiree,

ja ik kende de site al, maar toch bedankt! ik heb opzich redelijk veel sites met informatie, maar ik vroeg me juist af wat andere mensen dachten over de mening van Hannah Arendt. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ze gelijk had, of het kwaad echt iets banaals is, en of Eichmann zich nu echt helemaal niet schuldig voelde, hoewel hij de deportatie van zes miljoen Joden op zijn geweten had.
Hij zei namelijk dat hij zich niet schuldig voelde, omdat hij alleen maar bevelen opvolgde en nooit wérkelijk iemand gedood had...


zo okt 30, 2005 9:12 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Het werk van Hannah Arendt heb ik nooit gelezen, wel ben ik regelmatig citaten van haar tegen gekomen en weet ik ongeveer wat haar boodschap is. Op Wikipedia staat haar visie wel redelijk duidelijk omschreven:

Citaat:
In haar boek over het proces tegen Adolf Eichmann laat ze zien dat het kwaad iets banaals kan zijn. De holocaust kon plaatsvinden omdat de nazi's het hele proces in stukjes hadden gebureaucratiseerd, waarbij niemand verantwoordelijk was voor het geheel en ieder slechts voor een enkel klein onderdeel. Het kwaad (de jodenmoord) krijgt dan een banaal karakter; duizenden ijverige ambtenaren die op hun deelterrein hun taak al dan niet gewillig uitvoeren. Het eindresultaat is echter wel de vernietiging van 6 miljoen mensen. Het kwaad is niet radicaal maar banaal, een optelsom van opgesplitste activiteiten. Haar theorie is door sommigen onderstreept. Anderen hebben haar theorie bestreden. (Bron)

Ik onderstreep deze theorie. Na de oorlog - en sommige mensen doen het nog steeds - vonden we het prettig om de uitvoerders van de holocaust te zien als gruwelijke monsters gedreven door een radicale vorm van kwaadheid. Elke vorm van menselijkheid werd hen ontnomen, onterecht want niks wijst erop dat de gemiddelde kampbewaker of RSHA-bureaucraat anders was dan de gemiddelde burger. Het waren voor de oorlog zelden tot nooit psychopaten, sadisten of moordenaars en ook tijdens de oorlog waren deze mensen vaak goede huisvaders, aardige buurmannen of liefhebbende echtgenoten.

De nazi's maakten van iets gruwelijks en misdadigs een regeringsbeleid. Dit beleid werd niet van de ene op de andere dag ingevoerd, maar in stappen. Het begon met het afnemen van bepaalde burgerrechten van joden en het eindigde in massamoord. Veel ambtenaren waren vanaf het begin betrokken bij dit anti-joodse beleid en mede onder invloed van antisemitische propaganda wisten ze uiteindelijk schijnbaar nauwelijks meer met welk afschuwelijke werk ze bezig waren. Zeker toen men de joden in gaskamers om ging brengen werden relatief gezien nog maar weinig mensen geconfronteerd met de gruwelijke details van massamoord. En zelfs die mensen waren in de veronderstelling dat ze enkel hun werk deden.

Een mooi citaat van Hannah Arendt:

Citaat:
"Gebrek aan werkelijkheidszin, gedachteloosheid kunnen in een mens meer onheil aanrichten dan alle boze driften die het mensenhart eigen zijn tezamen, dat was de les die men in Jeruzalem kon leren. Maar het was een les, geen verklaring van het fenomeen en evenmin een theorie erover." (Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, pag. 12).

Kortom: alhoewel het confronterend is om te beseffen dat de uitvoerders van de holocaust gewone mensen waren, gedreven door alledaagse menselijke motivaties, is het wel héél belangrijk dat we ons dit beseffen. Door te stellen dat deze mensen gedreven werden door radicale kwaadheid of moordlust, sluiten we namelijk uit dat zoiets ons kan overkomen. Zo snel zijn wij tenslotte niet te beïnvloeden door een radicale vorm van kwaadheid en wie zal van zichzelf erkennen dat hij of zij moordlustig is?

Misschien heb je wat meer interessante discussiepunten of vragen? Net als Roel ben ik namelijk van mening dat je eer zeer origineel en erg interessant onderwerp hebt uitgekozen!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo okt 30, 2005 9:40 pm
Profiel WWW
Onyx
Bericht 
Zie ook topic:

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum/viewtopic.php?p=44450&highlight=#44450


ma okt 31, 2005 1:50 pm
saskiafikkers
Bericht 
bedankt voor de reacties!
ik heb inderdaad nog wel een paar vragen. Hannah Arendt heeft gezegd dat er in de oorlog meer Joden vermoord zijn omdat de Joodse Raden in het begin van de oorlog meegewerkt hebben met de Duitsers (dit hebben veel mensen trouwens ook tegengesproken). Maar ik weet niet precies wat ze hiermee bedoelt, op welke manier hebben de Joodse Raden dan geholpen? Heeft dat iets te maken met die emigratiebureaus waar Joden in het begin van de oorlog voor veel geld emigratiepapieren konden kopen?


ma okt 31, 2005 4:50 pm
Erik_C
Bericht 
saskiafikkers schreef:
bedankt voor de reacties!
ik heb inderdaad nog wel een paar vragen. Hannah Arendt heeft gezegd dat er in de oorlog meer Joden vermoord zijn omdat de Joodse Raden in het begin van de oorlog meegewerkt hebben met de Duitsers (dit hebben veel mensen trouwens ook tegengesproken). Maar ik weet niet precies wat ze hiermee bedoelt, op welke manier hebben de Joodse Raden dan geholpen? Heeft dat iets te maken met die emigratiebureaus waar Joden in het begin van de oorlog voor veel geld emigratiepapieren konden kopen?


De Joodse Raad regelde allerlei zaken voor joden en werkte samen/kreeg instructie van de bezetter. Eigenlijk kwam het erop neer dat de Joodse Raad, door het vertrouwen dat zij genoot, iedereen gerust moest stellen en zodoende werd het de Duitsers wat makkelijker gemaakt. De rol van de Joodse Raad is in elk geval in Nederland nogal kwalijk geweest.

Dit is even gauw globaal wat ik er over gelezen heb in 'Ondergang'. Zie voor meer info: http://www.dbnl.org/tekst/pres003onde01 ... 1_0038.htm
en http://www.dbnl.org/tekst/pres003onde01/


ma okt 31, 2005 11:03 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Je zou kunnen zeggen dat de holocaust/Endlösung in de volgende stappen plaatsvond: IDENTIFICATIE - ISOLATIE - DEPORTATIE - LIQUIDATIE. De Joodse Raden werden opgericht om het Duitse bestuur vooral met de eerste drie stappen te ondersteunen.

Een Joodse Raad had ten eerste de taak om een administratie te voeren waarin gegevens bijgehouden werden over de joden binnen hun stad/district/land (IDENTIFICATIE). Vervolgens bestuurden ze de getto's en hadden de taak om de orde hier te handhaven (ISOLATIE). Vanuit de getto's dienden ze zelf lijsten samen te stellen van joden die gedeporteerd moesten worden en 'begeleidden' ze hen naar hun transport (DEPORTATIE). De joden die door de Joodse Raad geselecteerd waren, werden gedeporteerd naar de vernietigingskampen (LIQUIDATIE).

Joodse Raden maakten de uitvoering van de Endlösung dus gemakkelijker voor de nazi's: daarover bestaat eigenlijk geen twijfel. De vraag is echter in hoeverre we deze medeplichtigheid aan massamoord kunnen veroordelen. Sommige bestuurders binnen Joodse Raden gaven als motivatie voor hun rol dat ze op deze manier in ieder geval nog enige invloed konden hebben: ze probeerden het niet te voorkomen leed van hun mensen te verzachten. Anderen werden gemotiveerd door de macht die deze functie met zich meebracht of deden dit in de hoop dat uiteindelijk hun eigen leven gespaard werd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 31, 2005 11:25 pm
Profiel WWW
zoon van piet
Bericht 
De Joodse Raad was gedwongen Duitse politiek uit te voeren. Of zij en haar leden daarmee per definitie schuldig zijn, blijft de vraag. De Joodse raad van Budapest was bv betrokken bij het 'trucks for jews'-plan en speelde zodoende een rol in de ontsnapping van vele Bugaarse joden.


di nov 01, 2005 12:09 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group