Het is nu vr apr 19, 2024 2:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
specifiek onderzoek Slag om Arnhem 
Auteur Bericht
Rick
Bericht 
Ik was wel van plan iets extra's over airborne jeeps te maken omdat in het boekje van Rob van Meel de veranderingen gewoon staan aangegeven en er staat niet specifiek bij voor welk voertuig het is. Ook was ik hierbij van plan de tekeningen over te tekenen en duidelijker te maken met een tekenprogramma.
Ook ben ik nu bezig wat meer informatie te zoeken over de universal en scout carrier in Arnhem het schijnt dat de scout carrier zelfs nog een boys anti tank rifle had op het bovendek :?:

Rick


ma mei 31, 2004 10:26 am
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Barry en ik hebben toentertijd nog eens wat aandacht besteed aan de VC van Baskeyfield. Je weet hoe dat afgelopen is. Hoe hoe en waarom van zijn actie is tot op de dag van vandaag in duister gehuld. Ik weet niet of Hans hier al uitgebreidt over ingelicht is, we hebben wel een idee, maar aan een 'idee' heb je niet genoeg.

Daarnaast doe ik niet echt onderzoek. Onder 'onderzoek' versta ik meer iets waar je je maandenlang mee bezich houdt. Ik heb me ondertussen wel in een aantal zaken licht verdiept. Zoals de actie van Baskeyfield, Ox. & Bucks Def. Pltn., de Polen aan de noordkant van de Rijn.

Nogmaals, ik zou dit geen onderzoek willen noemen, maar meer een lichte verdieping. Mede door tijdgebrek komt ik hier ook niet aan toe. Dit speeld natuurlijk ook mee.

Maar Philip, naar welke zaken heb jij dan specifiek onderzoek gedaan?

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma mei 31, 2004 10:32 am
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Rick

In voertuigen ben ik niet zo thuis, wat is het verschil tussen de 2 voertuigen?


ma mei 31, 2004 12:16 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Jeroen


ma mei 31, 2004 12:27 pm
Rick
Bericht 
Het verschil tussen een airborne carrier en een scout carrier is dat de scout carrier zwaarder bewapend is en vooral bedoeld is als aanvulling op het reconnaissance corps maar dan op brigade niveau (2 per brigade) en had geen trekhaak om bijv. een stuk geschut te slepen. De airborne carrier was een gewone carrier met airborne aanpassingen zoals de achterste opstap verwijderd rookgenerator ingebouwd en extra jerrycan bevestigingen achterop.

Rick


ma mei 31, 2004 12:35 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Wist niet dat er Scout carriers in Arnhem gebruikt zijn


ma mei 31, 2004 1:00 pm
Rick
Bericht 
Er schijnen er in ieder geval twee mee te zijn gegaan met de airlanding brigade.
Ik vond het ook raar toen ik het hoorde ik dacht eerst aan het recce corps van de 6th AB die ook een onderdeel gepantserde voertuigen en tanks (tetrach) had van het RAC.
Iedere airborne divisie heeft de beschikking over 25 carriers waarschijnlijk zijn deze niet allemaal meegegaan maar wel een aantal omdat alleen de airlanding brigade over scout carriers beschikte en de twee parachute brigades deze keer niet.

Rick


ma mei 31, 2004 1:36 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Kijk uit naar een eventuele publicatie


ma mei 31, 2004 4:13 pm
Rick
Bericht 
Over de jeeps kan er vrij snel zijn maar over de carriers is de informatie dun gezaaid en dan is het moeilijk om informatie daarover te vinden ook zijn er naar mijn weten maar twee foto's van carriers in Arnhem/Oosterbeek.

Rick


ma mei 31, 2004 4:20 pm
Philip,ABRG
Bericht 
zijn ook nog wat duitse foto's met daarop, uitgeschakelde carriers


ma mei 31, 2004 4:53 pm
Rick
Bericht 
Dat zou kunnen maar die ben ik nog niet tegengekomen op internet.
Als je een adresje weet hoor ik het graag.

Rick


ma mei 31, 2004 4:57 pm
Philip,ABRG
Bericht 
Gelders Archief, markt Arnhem Map foto's WOII
Airborne Museum archief na afspraak


ma mei 31, 2004 5:02 pm
Rick
Bericht 
Ok bedankt ik zal mss eens gaan kijken als ik in de buurt ben.

Rick


ma mei 31, 2004 5:03 pm
dvdhoven
Bericht 
Uit het "After the Battle" book over Market Garden door Karel Magry stammen de volgende gegevens:

Blz 176, 188, 189:
op dag 1 zijn 10 Bren carriers ingevlogen. Per Hamilcar glider 2.
Elk battalion had 2 Bren carriers tot zijn beschikking.
Er waren geen verliezen onder deze Hamilcars en geen crash landingen voor deze carriers.
Bestemd voor: 1, 2 en 3 Para Bn en 7KSOB en 1 Border
Op dag 1 zijn ook 8 17 ponders ingevlogen elk met een eigen Morris Commercial C8/AT "Quad" trekker.
Hiervan zijn er 2 crash landed met een total loss van de beide stukken.
Bestemd voor: D en P Trp, 1 A/L A/Tk Bty RA

Blz 312 + 313:
Op dag 2 zijn nog eens 8 Bren carriers ingevlogen.
Geen verliezen gemeld onder deze Hamilcars
Bestemd voor: 10, 11 en 156 Para Bn en 2 South Staffs
Op dag 2 zijn er ook nog eens 8 17 ponders met elk een Quad ingevlogen. Hiervan zijn er 2 tijdens de vlucht verloren gegaan.
Bestemd voor F en X Trp, 2 A/L, A/Tk Bty, RA

In deze boeken staan ook een paar Duitse foto's van de Bren carriers.
Tot dusver heb ik nog nooit een foto van de Quad carriers gezien.


za jun 19, 2004 6:12 pm
Rick
Bericht 
Ik bedoelde niet de Bren carriers (universal carriers) maar de scout carriers die hadden speciale aanpassingen ondergaan en extra zware bewapening.
De 17 ponders werden die niet door loyd carriers getrokken?

Rick


za jun 19, 2004 6:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group