Het is nu di apr 23, 2024 6:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
slag om arnhem 
Auteur Bericht
dvdhoven
Bericht 
Het A/B Museum is - IMHO - een must.
Een andere aanrader is de perimeter wandeltocht, geheel bewegwijzerd, 4,5 km vanaf het AB museum. Je ziet de belangrijkste plekken van de perimeter en op diverse plaatsen staan info panelen.

En als je met iemand wandelt, die het minder interesseert, dan is er nog geen man(vrouw) overboord, je loopt door een schitterend stuk natuur.

Ook een aanrader is, is oversteken met het Drielse veer en dan een stukje de dijk af ri Arnhem. Je komt dan bij het monument voor de crossing en de evacuatie. Kijk dan eens naar het - voor Nederland tamelijke unieke landschap - en probeer je voor te stellen, hoe hard er geknokt is in dit nu zo vredige land.

Andere must done is natuurlijk de Airborne begraafplaats en iets verderop het monument voor de Air despatchers.


ma aug 09, 2004 1:07 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet afvragen bij een onderzoek. Hoe hoog leg je de lat voor jezelf, wat weet je er al vanaf en waarin wil je je verdiepen.

Belangrijkste is de eerste vraag, hoe hoog leg je de lat voor jezelf. Door de jaren heen zijn er vele artikelen, boeken en andere documentatie geschreven over de slag.
Wat ik wil aangeven is het volgende. Als je iets wilt onderzoeken, is het zo dat hoe hoger je de lat legt, hoe meer voorbereiding er nodig is.

Daarnaast is het zo dat boeken veel dieper op de zaak ingaat dan de verschillende sites op het Internet. Ik zou je dan ook aan willen raden om het boek van Middlebrook of Hibbert te gaan lezen. Maar ook het boek van Urquhart zelf is zeer interessant. Wanneer je deze gelezen heb kun je weer verder kijken. Je kunt je dan gaan richten op de materie waarin jij je wil verdiepen.

Naast boeken zijn de verschillende sites natuurlijk ook aan te bevelen. Naar mijn idee zijn de beste al reeds genoemd. Deze zijn vooral makkelijk om de laatste nieuwtjes bij te houden en diverse sites hebben natuurlijk ook zeer informatieve fora, waarin veel ‘vakidioten’ te vinden zijn.

Wat echter ook van belang is is enige ‘terreinkennis’. Het is moeilijker je een voorstelling te maken als je de omgeving niet kent.

Daarnaast kun je je ook wenden tot het Airborne Museum. Echter, een mailtje er naar toe wordt vaak niet of pas heel laat beantwoord. Spijtig, maar helaas. Telefonisch contact heeft vaak veel meer zin. Maar het beste kun je zelf even langs gaan, maar ik zie dat dat niet bepaalt om de hoek is in jou geval!

Maar begin bij het begin en ga je eens verdiepen in de materie en leen/koop een paar boeken, dan krijg je zeker een heel goed beeld. Daarnaast organiseert het Airborne Museum op zaterdag 11 september nog een Battlefield Tour. Kun je alles nog een keer dunnetjes overdoen.

Daarnaast is het boek van John Waddy zeker een aanrader. Echter, helaas is de bijhorende kaart al enige maanden niet meer in het Airborne Museum aanwezig. Men hoopt ze in september weer binnen te krijgen werd mij verteld. Echter, zonder kaart, of met een andere kaart komt het ook wel goed.
Wat Dick ook al aangeeft, de Perimeter wandeling, ca. 5 km., is een echte aanrader.

Ik zou zo zeggen, als je in de gelegenheid bent, kom in september eens deze kant op, dan kom je zeker veel meer te weten!

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma aug 09, 2004 3:16 pm
Profiel WWW
SAS
Bericht 
[STIWOT heeft laatst nog een battlefieldtour rond Arnhem en Oosterbeek georganiseerd. Kijk hier voor het verslag:
http://www.stiwot.nl/default.asp?

Gaaf verslag als er weer een is ga ik ook mee

En de kenners kom je inderdaad vooral op fora zoals deze tegen. Je kunt natuurlijk ook lid worden van de "Vrienden van het Airborne Museum". Ook op dit forum zitten nogal wat leden die lid zijn van deze vereniging.

Ben vandaag in het museum geweest en een foldertje meegenomen zeker lid worden


ma aug 09, 2004 5:28 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Je abbonneert je in ieder geval op een zeer interessante 3-maandelijkse nieuwsbrief. En daarbij kun je je ook opgeven voor zeer interessante lezingen en andere leuke/interessante uitjes.
Als klap op de vuurpijl kun je ook nog eens gratis en dus ongeremd het museum in!
Zou het zeker doen!

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma aug 09, 2004 5:31 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als bestuurslid heb ik grote schoonmaak gehouden in dit topic vanwege het onvriendelijke karakter dat ontstond.

Uiteraard mag iemand ook aangeven een bepaalde website niet goed te vinden. Maar respecteer dan wel van elkaar dat daar verschillend over gedacth kan worden. Omdat ik niemand wil beschuldigen van het starten van onvriendelijk posten is alles verwijderd tot een aanvaardbaar inhoudelijk aantal dat overbleef. Vanaf hier verzoek ik iedereen zich aan het toppiconderwerp te houden zonder elkaar vijandig te bejegenen. Ik wil niet graag genoodzaakt zijn deze topic te sluiten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 09, 2004 11:15 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Weer een arnhem fanaat erbij, nog even en dan kunnen we zelf de slag na spelen want dan hebben we 12.000 onderzoekers.
Wel SAS, geef je ogen en oren de kost, want er is genoeg te lezen en te bekijken, helaas, maar dat kan niet anders loopt het aantal veteranen terug. Ik weet nog dat bv. 20 jaar geleden we s'avonds in schoonoord zaten, met alleen maar veteranen, (en oke een biertje). Nu is dat helaas anders. Wat wel meer naar voren komt, is dat de kinderen van de veteranen vaak geen intresse hadden/hebben, (O nee he pa niet weer dat Arnhem verhaal, heb ik heel vaak gehoord als ik bij veteranen in Engeland op bezoek was), maar de kleinkinderen des te meer. Het blijft dus doorgaan ook als de veteranen er niet meer zijn.


di aug 10, 2004 6:36 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Met het gevaar off-topic te gaan denk ik dat Philip een punt maakt.
Opvallend is ook wel dat de kinderen (ik heb het tenminste in Normandie al enige keren meegemaakt) ineens wel weer interesse gaan krijgen in waar "vader" allemaal is geweest.

Maar om de topic zelf weer even op te krikken.
SAS. Er is heel veel te lezen over Market Garden en de Slag om Arnhem (voor mij blijft de laatste een onderdeel van de eerste :wink: ) Interessant is ook altijd een bezoek aan de diverse Musea over het onderwerp. Ook verschijnen er steeds meer boeken over een bepaald onderdeel van het gebeuren en over de slag vanuit Duits oogpunt. Leeswerk genoeg als je met dit onderwerp door wil gaan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 10, 2004 7:23 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group