Het is nu zo aug 19, 2018 1:55 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Onderzoekskeuze 
Auteur Bericht
Barry

Bericht Onderzoekskeuze
Zoals al vermeld is dit sub-forum geheel gewijd aan de strijd om het vrijmaken van de Schelde in september - november 1944 in al haar aspecten ( bevat o.a. de strijd om Zeeuws Vlaanderen - de strijd om Antwerpen - de strijd ten Noorden van Antwerpen, de strijd om Zuid- en Noord-Beveland en de strijd om Walcheren).

In dit topic is het de bedoeling dat de forumbezoekers die meedoen aan deze gezamenlijke thema-studie aangeven welk onderwerp ze kiezen en wat ze precies gaan onderzoeken.

Dus ben je enthousiast en wil je meedoen -> meld je hieronder dan even :wink:.

zo sep 04, 2005 2:53 pm
Profiel
IA002

Bericht 
8)

zo sep 04, 2005 3:48 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Mijn keuze is de "operatie switchback" en dan met name de slag om Breskens, waarom de geallieerden deze haven zograag wilden verovereren, (waarom deze voor de Duitsers zo belangrijk was), hoeveel moeite dit heeft gekost en hoe de burger bevolking hier onder geleden heeft.

zo sep 04, 2005 4:07 pm
Profiel WWW
geert

Bericht 
Ik weet niet of ik van groot nut kan zijn,(getrouwd en zelfstandige zaak,dus weinig tijd) maar ik ben woonachtig tussen Gent en Brugge, dus waar de 4de Canadeese Pantserdivisie (nabij Brugge) en de 1e Poolse Pantserdivisie (nabij Gent) optrokken.
Opzoekwerk in betreffende gemeentehuizen, in Candees museum in Adegem,foto's van monumenten ed te Oostkamp,Maldegem,Eeklo en Balgerhoeke,.....behoren eventueel tot mijn mogelijkheden.
Voor iemand die er tot nu toe weinig van kent kan ik het kaartje aanbevelen waarop alle bewegingen,bezienswaardigheden ed duidelijk te zien zijn.Ik kocht het gewoon in de Standaard Boekhandel voor enkele €'s
Groeten Geert

zo sep 04, 2005 4:11 pm
Profiel
Leo

Bericht 
Ik zou me bezighouden met landingen op en de verovering van Walcheren door 10th Troop Commando.

Omdat bij deze aktie's ook Belgische commando's betrokken waren.

Dus operaties INFATUATE 1 en 2.

Dit zou dan mooi aansluiten bij Rudi's operatie SWITCHBACK.

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

zo sep 04, 2005 5:25 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Ik zal in ieder geval geen apart onderdeel als studieobject oppakken.
Ik zal vooral proberen om voor jullie als vraagbaak/onderzoekshulp te fungeren.
Daarnaast zal ik proberen te coordineren dat mede door dit gehele onderzoek en een goed artikel/goede artikelen op Go2War2 verschijnen. Het schrijven daarvan wil ik eventueel op me nemen, maar als iemand van zijn/haar onderzoek zelf een artikel wil maken is dat natuurlijk van harte welkom.

Nightwalker
Ik neem aan dat je heel INFATUATE 1 en 2 meeneemt. Ik vraag dit even omdat No 10 (Inter Allied) Commando, natuurlijk maar een klein onderdeel van het totale invasieleger voorstelde. Ik heb de slagorde, dus als je die wil weten, maak daar maar een apart topic over.

ma sep 05, 2005 12:10 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Ja Wilco, INFATUATE 1 en 2.

De actie's van 10th (I.A.) Commando zou wat klein uitvallen. Toch wil ik het aandeel van de Belgische commando's er ook even in belichten (samen met de Noren ).

Ik zou je zeer dankbaar zijn als je de slagordes kon doormailen. Dit zou reeds een ganse stap verder zij in mijn opzoekingen. Niet dat ik van de luie kant ben hoor, maar na het lezen van Uw "Fall Gelb " ben ik ervan overtuigd dat de info correct zal zijn.

Zit ik nog met het probleem van de Sloedam. Deze operatie is zwaar bevochten door de Canadezen vanuit Zuid-Beveland, en waar trek ik de scheidslijn tussen mijn inbreng en de gevechten om de Sloedam.

Of is er iemand die Zuid-Beveland voor zich neemt ?

Alvast bedankt.

...-

ma sep 05, 2005 12:40 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
8)

ma sep 05, 2005 6:02 pm
Profiel
Fall Fritz

Bericht 
Ik ben wel bereid de strijd om de Sloedam op me te nemen, dit is inclusief operatie Mallard. Dus vanaf 31 oktober t/m 6 november. Waneer ik dit af heb en nog voldoende tijd kan vinden wil ik ook best de bevrijding van zuid beveland op me nemen. Echter kan ik dit niet beloven.

di sep 06, 2005 11:56 pm
Profiel
Jelmer de Vries

Bericht 
Het lijkt mij erg leuk om zelf ook een bijdrage te leveren in dit onderzoek. Ik heb echter nog geen kennis van het onderwerp (kennis ligt vooral in normandie en ben bezig met sovjet unie)en heb niet eerder onderzoek gedaan op zo'n manier. Om er toch een beetje in te komen lijkt het mij leuk om een klein onderwerp te nemen om me daar in te verdiepen. Weet 1 van jullie een geschikt onderwerp voor mij en zou iemand mij misschien alvast een beetje op weg kunnen helpen. Ik hoop dat dit mogelijk is zodat ik jullie kan helpen, mijn eigen kennis wat verbreedt en er veel van leer om in de toekomst op grotere schaal mee te denken en te onderzoeken.

Hoor het wel,

MVG

Jelmer

wo sep 07, 2005 12:33 pm
Profiel
IA002

Bericht 
:lol:

wo sep 07, 2005 1:36 pm
Profiel
Leo

Bericht 
De dijkbombardementen zullen door mij buiten beschouwing worden gelaten alhoewel ik ze wel kort zal vermelden omdat ze wezenlijk deel uitmaken van de landingen.

Ik zou willen eindigen op het ogenblik dat er contact wordt gemaakt met de Canadese troepen die via de Sloedam Walcheren binnenkwamen.

Trouwens bedankt voor de reeds toegestuurde info.

...-

wo sep 07, 2005 7:54 pm
Profiel WWW
Jelmer de Vries

Bericht 
Pietje,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels al begonnen met het lezen en verdiepen in het onderwerp. Mijn interesse ligt vooral bij de gevechten zelf. Zodra ik een keuze heb gemaakt laat ik weer van me horen. Lijkt me leuk om mee te doen!

Jelmer

wo sep 07, 2005 8:33 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Citaat:
Dit zou dan mooi aansluiten bij Rudi's operatie SWITCHBACK

Dat zou het zeker want, ik wou er mee eindigen dat INFATUATE het gevolg van de verovering van de haven was.

za sep 10, 2005 1:00 am
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Okay Rudi.

Als u eindigd in Breskens met Switchback, begin ik Infatuate in Breskens. Dan hangt dat toch al aan elkaar.

Wilco zal wel zijn best doen om alles aan elkaar te lassen :D

...-

za sep 10, 2005 3:11 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende