Het is nu do aug 16, 2018 1:44 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Onderzoekskeuze 
Auteur Bericht
Rudi

Bericht 
Citaat:
Ik ben inmiddels al begonnen met het lezen en verdiepen in het onderwerp. Mijn interesse ligt vooral bij de gevechten zelf. Zodra ik een keuze heb gemaakt laat ik weer van me horen. Lijkt me leuk om mee te doen!

En Jelmer wil het een beetje lukken met het vinden van een onderwerp, of valt het tegen?

Live your dream and let your dream come true.

di okt 04, 2005 9:18 pm
Profiel WWW
Raccoon

Bericht 
Ik ben woonachtig in Sijsele, deelgemeente van Damme, en ben 17 jaar . Sinds dit (school)jaar ben ik begonnen me te verdiepen in de gevechten in eigen streek. De belangrijkste gevechten staan bekend als de slag om het molentje. Gesitueerd in Moerkerke (Damme) is deze slag de voorhoede van operatie Switchback.

Als ik door omstandigheden meer te weten kom en de mogleijkheid heb een degelijke studie te maken dan doe ik mee aan deze tijdelijke studie :wink: .

zo nov 06, 2005 7:16 pm
Profiel
IA002

Bericht 
Welkom Raccoon. Interssant onderwerp. Laat het ons weten als een (kort) verslag schrijf van je bevindingen en de strijd om het molentje!

za nov 12, 2005 9:47 am
Profiel
IA002

Bericht 
8)

wo feb 22, 2006 1:44 pm
Profiel
Leo

Bericht 
Pietje,

Infatuate 1 en Infatuate 2 vorderen.
De bombardementen staan op een rijtje met datum,verliezen en toegebrachte schade.
De samenstelling van de aanvallende troepen ook.

Mijn struikelblok is echter de samenstelling van de Duitse verdediging van Walcheren, de bezetting van de WN en wie waar lag. M.a.w. wie vocht tegen wie ?
Nu moet ik bekennen dat ik nog geen dokumentatie heb gekocht daarover (bv Houtteman) en dat het er ook niet gaat van komen.

Dus als iemand van jullie mij een duwtje in de rug kan geven, graag dan.

MVG

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

wo feb 22, 2006 2:03 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
En ook nog.....Aangezien de gevechten rond de Sloedam geen deel uitmaken van Infatuate even een vraagje.
Wie neemt deze onder zijn hoede ?

Aangezien Pietje de drijvende kracht over dit onderwerp is, misschien een idee om een lijstje te plaatsen met wie wat doet, nee ?

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

wo feb 22, 2006 2:09 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
:o

wo feb 22, 2006 2:22 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Ik heb al eens per pb of mail aangedragen welke eenheden er waar volgens de boeken lagen. Maar wellicht handig wat specifieker te zijn in de vragen, want boeken over Walcheren is geen probleem hier.
Als Sloedam niet onderzocht wordt, geen probleem. Er komt een overzichtsartikel waarin globaal de strijd in het gehele tijdperk wordt omschreven. Hier komt de Sloedam zeker in terug. De diepere onderzoeksartikelen kunnen dan ter verdieping/aanvulling worden geplaatst. Als er geen onderzoek is rond de Sloedam, kan dat altijd op een late rmoment.
Door te werken met een overzichtsartikel (die neem ik vor mijn rekening) zijn uitdiepende artikelen niet noodzakelijk, wel extra interessant uiteraard.

wo feb 22, 2006 4:33 pm
Profiel WWW
Fall Fritz

Bericht 
ik heb nu genoeg info over de strijd op de sloedam om mijn deel te schrijven. ik probeer echter wat meer info over de duitse troepen aldaar te krijgen.

vr feb 24, 2006 1:52 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Kijk even in de topic over de DUitse troepen op Walcheren. Daar staan ze.

vr feb 24, 2006 10:14 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
Operatie Switchback opzich begint nu eindelijk een beetje opteschieten, zit alleen nog een beetje met welke Duitse eenheden nu waar precies gelegerd waren heb wel een globaal overzicht alleen nog niet gedetailleerd. Wat geallieerde luchtaanvallen betreft kan ik op het moment alleen over de bombardementen op breskens gedetailleerde gegevens terug vinden voor de rest valt het onder "ter ondersteuning van de grondtroepen". Maar heb er alle vetrouwen in dat dit op tijd klaar is. Net het aparte "hoofdstuk" hoe beleefde de burgerbevolking de slag om, vrees ik dat ik niet op tijd klaar komt. Heb er al wel veel informatie over, alleen geen nog tijd gehad om hier al echt veel aan tedoen, maar aangezien dit toch een apart en (ten opzichte van Operatie Switchback) zelfstandig hoofdstuk wordt neem ik aan dat het geen probleem is, om dit later toe tevoegen.

vr feb 24, 2006 11:09 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
Dat zal voornamelijk 64 ID zijn geweest in de laatste fase van de verdediging van Breskens, aangevuld met Marine en Luftwaffe eenheden.

Een opgave op 16 september 1944 aan OB-West van de 64ste ID geeft de volgende cijfers:-

De 64e Divisie bezat toen nog:-
7 Bataljons waarvan één als sterk werk beschreven, 5 middelsterk, 1 zwak
Ze hadden de beschikking over 11 Lichte Infanterie geschut's stukken (Le.I.G.)

De artillerie bestond uit 13 Le.FH (lichte Feld Houwitsers)
3 zware Veldhouwitsers
4 kan (Kannonnen) 7,5 cm
1 kan 15 cm
12 s.FH van het type 414(f)
8 Le FH 14/19
16 stukken van ?2 cm (onduidelijk leesbaar)

Panzer Jager:- 6 stukken 7,5cm Pak (mot)
1 7,5 cm Pak 97/38

Pioneer:- 1 starke Kp, 1 Mittelstarke Kp

Een opgave van aantallen manschappen 'im Bruckenkopf Breskens' en wapens van 23.9.44 geeft de volgende cijfers:-

Heer 268 Offz, 1330 Unteroff, 7193 Man, 97 Hiwi
Luftwaffe 13 Off, 217 Unteroff, 929 Man
Marine 19 Offz, 192 Unteroff, 839 Man

Bewapening (inkusief MAA 204):-
le.MG 244
sMG 34
m.Fr.W 38
s.Gr.W 9
Le Pak 11
s.Pak 7
Le. I.G. (type 97) 11
2cm Flak 104 (davon 42 von LW)
2cm Flak vierling 8 (davon 2 von LW)
3,7cm Flak 15 (davon 12 von LW)
3,7cm Flak Zwilling 3
8,8cm Flak 23 (davon 6 von Luftwaffe)
2cm Oerlikon 6
2,5cm (f) 2
4cm 2
7,5cm (f) 2
8,35 cm (t) 5
LeFH type 18/40 13
FK16 (n.a) 7
Le.FH type 14/19 (t) 13
8cm FK(t) 1
FK 39 (r) 6
7.5 FK 97 (f) 3
7.5cm FK (b) 2
sFH 18 5
sFH 414 (f) 16
10cm K 18 1

za feb 25, 2006 12:33 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Bedankt, had dit nog niet allemaal opstaan. Heb je toevallig ook nog ergenst opstaan wie waar gelegerd was? Weet dat de 1037, 1038, 1039 bij het Leopoldkanaal gelegerd waren en het landesschutzenbatt tegenover de Braakman. Nu ben ik tegen gekomen dat er in de buurt van de Braakman ook nog een Fallschirmjagerbat. moet hebben gelegen, kan hier alleen verder niets van terug vinden. Enig idee of deze tijdens de landing over de Braakman daar nog gelegerd waren of dat deze al terug getrokken waren?

za feb 25, 2006 7:05 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
mailtje is reeds verzonden met kaart...

De Fallschirmjagerbat. was een eenheid van de Herman Goring Aursbildungs Regiment... bestond uit eigelijk 2 Inf bataljons e(genummerd 1 en 2) en de 3de was een Afdeling met geschut en tanks en de nodige infanterie. Het zware materiaal (tanks en StuG's) is begin september allemaal verloren gegaan langs het Albert-kanaal. De eenheden maakte lange tijd deel uit van Kampfgruppe Chill. Ik vermoed dat ze pas eind september naar de Breskens pocket zijn gezonden. Een groot deel van het 2de bataljon is bij Oosterbeek in de pan gehakt.

za feb 25, 2006 7:13 pm
Profiel
Raccoon

Bericht 
Ik heb het probleem te moeten kiezen tussen mijn scritpie over Adolf Hitler & Stalin, en mijn onderzoek. Omdat mijn scriptie belangrijker is (aangezien ik nog op school zit) heb ik tijdelijk mijn onderzoek stil gelegd.

Wel leuk is dat ik heb gehoord dat de gemeente Moerkerke het Duitse 88 mm kanon, dat er destijds stond, zou hebben gekocht en als monument bij de kerk zal plaatsen. Ik hoop gauw weer te kunnen beginnen aan de studie voor de dode lijn eraan komt :wink: .

zo feb 26, 2006 1:40 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende