Het is nu zo aug 19, 2018 11:19 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Forten rondom Antwerpen 
Auteur Bericht
IA002

Bericht Forten rondom Antwerpen
Ik heb een kopie van een oude (Duitse) kaart van het gebied en daar valt mij op dat er rondom Antwerpen twee ringen van forten lagen. Weet iemand daar iets meer over. Zijn de forten ook gebruikt/bezet door de Duitsers en hadden deze linies een naam?

wo sep 07, 2005 6:59 pm
Profiel
Paul Siemons

Bericht 
Hallo,

Deze forten worden Brialmontforten genoemd .

Misschien kan je hier al iets meer mee: http://home.planet.nl/~hans.farjon/antwerpen-k.htm

Verder zijn er meerdere boekwerken te vinden over deze verdedigingsgordel alsook over bijna elk fort individueel.

Mvg,

Paul Siemons

wo sep 07, 2005 11:15 pm
Profiel
Bart Geraerts

Bericht 
Hoi Pietje,

De stad Antwerpen was bij het ontstaan van België zeer belangrijk. Enkele jaren na dit ontstaan werd de stad uitgeroepen als "Réduit National"; een laatste toevluchtsoord voor het Belgische leger in geval van oorlog. De vesting was langs alle kanten verdedigd, aangezien we nog maar net losgescheurd waren van jullie Nederlanders (8)), en jullie waren dus een potentiële 'vijand'.

Na de Frans-Pruissische oorlog (1870-1871) kwam er plotseling een serieuse dreiging langs weerszijden van België (dus zowel langs Franse als langs Duitse zijde). Daarmee werden er er twee nieuwe vestinggordels opgetrokken door Generaal Henri Alexis Brialmont. De forten werden zowel Brialmontforten genoemd, maar af en toe ook Maasforten.
De twee vestinggordels waren Namen (tegen Frankrijk) en Luik (tegen Duitsland). Luik kreeg twaalf forten rondom de stad, Namen kreeg er negen. Ook de vestingstad Antwerpen kreeg een "opknapbeurt" met de bouw van verschillende nieuwe forten. We zijn eigenlijk blijven sleutelen aan de vesting Antwerpen, tot aan de vooravond (en zelfs tijdens) de Eerste Wereldoorlog.

Tijdens het interbellum zijn de forten over het algemeen gebruikt geweest door het Belgisch leger als depot, en tijdens de 18-daagse Veldtocht was het fort Breendonk (ten zuiden van de stad Antwerpen - knal tussen Antwerpen en Brussel) het Hoofdkwartier van de Belgische Strijdkrachten olv. Leopold III en zijn raadgever Van Overstraeten.

Voorts, ook nog belangrijk: de forten van Luik/Namen zijn van hetzelfde gemaakt, namelijk (gewapend) beton. Echter, de forten van Antwerpen zijn - naar gelang de periode wanneer ze gebouwd zijn - opgetrokken in baksteen, beton, gewapend beton.

Hopend je iets bijgeleerd te hebben,

Bart

wo sep 07, 2005 11:31 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
Bedankt, heel leerzaam. Weet iemand of ze ook nog door de Duitsers gebruikt in 40-44?

do sep 08, 2005 4:05 pm
Profiel
Bart Geraerts

Bericht 
Hoi Pietje,

Naar mijn vermoeden (als iemand dit kan bevestigen/aanvullen/...?) werden deze - buiten fort Breendonk - gebruikt als opslagplaats/kantonnement voor het Duitse leger.

Fort Breendonk - zoals allicht al bekend - werd door de Duitse Sipo-SD ingericht als 'Auffanglager A - Breendonk'. Maar algauw werd dat fort het decor voor talloze gruwelijke dingen, meestal olv. Vlaamse SS'ers.

do sep 08, 2005 6:15 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
Dank je Breendonk was me bekend, maar ik vraag me wel dan af waarom de Duitsers de forten in 44 niet hebben gebruikt... baksteen of beton maakt me dan niet to veel uit. Zeker gezien het gebruik van oude forten rond Aken en Metz... - die waren natuurlijk in de 30er jaren onder handen genomen, maar dat zullen ze in belgie toch ook wel hebben gedaan....?

Werden de forten bv. in 1940 door het belgische leger gebruikt in een geplande verdediging van Antwerpen - of ook enkel maar als opslag..

do sep 08, 2005 6:22 pm
Profiel
Bart Geraerts

Bericht 
Pietje schreef:
Dank je Breendonk was me bekend, maar ik vraag me wel dan af waarom de Duitsers de forten in 44 niet hebben gebruikt... baksteen of beton maakt me dan niet to veel uit. Zeker gezien het gebruik van oude forten rond Aken en Metz... - die waren natuurlijk in de 30er jaren onder handen genomen, maar dat zullen ze in belgie toch ook wel hebben gedaan....?

Dat hebben ze voornamelijk in 1914-1918 gedaan. In de forten zie je nog her en der de "her-betonering" door de Duitsers. In het interbellum hebben de Belgen hier en daar ook nog wat bij ge-betoneerd.

In 1944 zijn ze bij mijn weten niet meer herbruikt, zelfs Eben-Emael niet (de rondom verdediging was nog grotendeels intact). Als "reden" zou ik daarvoor het volgende durven opgeven:
De Belgische anti-tank kanonnen van de forten waren ofwel 47mm ofwel 60mm. Ik weet niet of de Duitsers beschikten over die types munitie.

Pietje schreef:
Werden de forten bv. in 1940 door het belgische leger gebruikt in een geplande verdediging van Antwerpen - of ook enkel maar als opslag..

Een aantal van de Antwerpse forten (niet allemaal) werden ontdaan van hun artillerie. Men bouwde vervolgens, op de plaats waar de pantserkoepels stonden, zogenaamde "Abris Elémentaires" en "Abris Tourelles". Beide waren voor machinegeweren*. Dus in plaats van artillerie-forten werden de forten van Antwerpen nu infanterie-steunpunten.

*
Abri Elémentair: Een ronde - vanboven open - koepel, met verschillende gaten voor een FM.30, noem het een Belgische B.A.R. (ook onder licentie van Browning gemaakt door FN Herstal).

Abri Tourelle: Een ronde - helemaal dicht gemaakte - koepel, met zogenaamde Chardome-affuiten voor de zwaardere Maxim 08/15 machinegeweren.

Breendonk werd tijdens de 18-daagse veldtocht gebruikt als Hoofdkwartier, maar dat had ik al gezegd ;)

do sep 08, 2005 6:31 pm
Profiel WWW
Gerd

Bericht 
In "Burchten en forten en andere versterkingen in Vlaanderen" van Luc de Vos vind je een vrij uitgebreide beschrijving van de geschiedenis van de forten rond Antwerpen. Als je geïnteresseerd zou zijn (en je kan het boek zelf niet vinden) , kan ik je dat inscannen en doorsturen. Het gaat vooral om de periode van de oprichting tot 1914-1918

Nadien werden die forten eigenlijk niet meer als verdedigingsstelling gebruikt, zoals Bart al zei. Een aantal forten waren te zwaar beschadigd als gevolg van WOI; de meeste andere Scheldeforten deden dienst als depot.

Het zijn enkel de forten van de Buitenlinie die tot infanterie-steunpunten werden omgebouwd tijdens het Interbellum. Onders sommige werden ook bunkers ingericht.

Gerd

za sep 10, 2005 11:04 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]