Het is nu ma jul 23, 2018 4:06 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Onderzoekstrategieën 
Auteur Bericht
Raccoon

Bericht Onderzoekstrategieën
Ik vraag me af hoe jullie te werk gaan bij het onderzoeken naar informatie over jullie keuzes. Zijn er zo echt aan te raden strategieën zoals boeken, oudstrijders, musea, ... die jullie gebruiken?
Ik ben nog echt een groentje op vlak van onderzoek maar ik ben wel gepakt door de microbe denk ik :wink: .

Ik weet wel dat het handigste een AAR (after action report) zou zijn maar die krijg je niet zomaar toegespeeld :D .

Al bedankt op voorhand.

zo nov 13, 2005 12:18 am
Profiel
IA002

Bericht 
Ik begin meestal eerst voor me zelf op papier te zetten wat ik wil bereiken/doel.

Vervolgens ga ik uit te zoeken of ik een kaart kan vinden van het gebied uit 1944. Dat lukt bijna altijd daar de Topografische dienst in Emmen bijna alle kaarten mbt 40-45 heeft die ze voor een paar euro zwart/wit voor je kunnen kopieëren en opsturen.

Vervolgens ga ik op zoek naar de standaard werken voor algehele informatie. Zo heb je een basis. Darna kan je net zo lang uit spitten wat je wil.

Vervolgens kijk ik welke onderdelen er bij betrokken waren (Duits, Brits, Canadees)

Britse rapporten kan je vaak via het PRO bestellen (wardiary's b.v.) of in het National Archives in Canada. Duitse verslagen - zover die er zijn bestel ik meestal in Washington - daar hebben ze alles gekopieerd wat ze in het Bundes Archief hebben, maar het kost je veel minder.

Gewoon duidelijk aangeven wat je zoekt, dan zoeken de anderen met je mee. dat maakt het een stuk gemakkelijker.

zo nov 20, 2005 1:11 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Het beste is om de beproefde "wetenschappelijke" onderzoeksmethode te gebruiken:

1- Formuleren doelstelling
2- Literatuuronderzoek (niet het lezen, maar het verzamelen van literatuur)
3- rangschikken beschikbare gegevens
4- Opzetten onderzoeksmethode (op papier zetten wat je wil weten, welke gegevens je wil gebruiken, hoofdstukindeling maken ten bate van diepgaander onderzoek)
5- Uitwerken gegevens in artikel/verhaal/rapport

Met name in 2 gaat heel veel werk zitten. Voor elk onderdeel zijn weer werktips op te stellen zoals Pietje er ook diversen aangeeft.

zo nov 20, 2005 1:21 pm
Profiel WWW
Raccoon

Bericht 
Dank jullie. Sinds gisteren hen ik nog wat meer exacte details gevonden over mijn onderwerp. Ik zeker proberen om een paar mogelijke tips toe te passen.

zo nov 20, 2005 4:30 pm
Profiel
IA002

Bericht 
Kan je Duits??? Ik heb denk ik wel een verslag hier liggen van de Duitse Divisie die bij de strijd om het Molentje betrokken was....

zo nov 20, 2005 5:29 pm
Profiel
Raccoon

Bericht 
Bedankt.
Ja, ik kan Duits. Zelf heb ik al hier en daar wat moeten vertalen. Geef maar door zou ik zeggen :wink: .

zo nov 20, 2005 8:14 pm
Profiel
IA002

Bericht 
PM is onderweg!

zo nov 20, 2005 9:00 pm
Profiel
siggel

Bericht 
Pietje schreef:
Ik begin meestal eerst voor me zelf op papier te zetten wat ik wil bereiken/doel.

Vervolgens ga ik uit te zoeken of ik een kaart kan vinden van het gebied uit 1944. Dat lukt bijna altijd daar de Topografische dienst in Emmen bijna alle kaarten mbt 40-45 heeft die ze voor een paar euro zwart/wit voor je kunnen kopieëren en opsturen.

Vervolgens ga ik op zoek naar de standaard werken voor algehele informatie. Zo heb je een basis. Darna kan je net zo lang uit spitten wat je wil.

Vervolgens kijk ik welke onderdelen er bij betrokken waren (Duits, Brits, Canadees)

Britse rapporten kan je vaak via het PRO bestellen (wardiary's b.v.) of in het National Archives in Canada. Duitse verslagen - zover die er zijn bestel ik meestal in Washington - daar hebben ze alles gekopieerd wat ze in het Bundes Archief hebben, maar het kost je veel minder.

Gewoon duidelijk aangeven wat je zoekt, dan zoeken de anderen met je mee. dat maakt het een stuk gemakkelijker.

Piet, heb je een adres waar je het kunt bestellen in Washington?

Groetjes,
Ron

zo nov 20, 2005 9:18 pm
Profiel
IA002

Bericht 
http://www.archives.gov/ Ze hebben een service desk waar je je vraag kan voorleggen. na een aantal dagen krijg je dan vanzelf per e-mail een reactie, soms sturen ze een aantal pagina's van een index op als er meer stukken zijn met dezelfde omschrijving...

Je moet wel precies weten wat je zoek - zij doen dat niet voor je, en je kan niet een paar pagina's uit een bepaald verslag vragen. Voorbeeld:- Wil je een kopie van het Kriegstagebuch van Heeresgruppe B dan gaat dat per microfilm roll (goedkoper dan kopietjes) en heb je gelijk een half jaar..
Op z'n microfilm zitten z'n 1000 pagina's, soms meer, soms minder en kost rond de 35 dollar. Hou wel rekening met invoerrechten als je meer rollen bestel.

Ik heb mbt mijn onderzoek over Woensdrecht het KTB van het LXVII Armee Korps opgevraagt (of ze het hebben is nog afwachten - veel is natuurlijk vernietigd in 44/45)

Ze hebben ook honderden verslagen na de oorlog samengesteld door hooggeplaatsten Duitse officieren. Ik heb daar een index van, dus als je iets speciaals zoek laat het dan even weten, dan zoek ik het file nummer op, dat bestelt een stuk makkelijker. Deze verslagen kan je dan het best bestellen op microfiche, is zeer goedkoop en bij je lokale Bibliotheek hebben ze wel een reader waar ze op passen...

zo nov 20, 2005 9:30 pm
Profiel
steunwieler

Bericht 
Pietje schreef:
Kan je Duits??? Ik heb denk ik wel een verslag hier liggen van de Duitse Divisie die bij de strijd om het Molentje betrokken was....

Je kan op www.skynet.be een vertaal-machientje gebruiken(let op, dit is handig voor een aantal woorden maar zeker niet allemaal(!))

Steuner

zo dec 04, 2005 12:09 am
Profiel
steunwieler

Bericht 
Pietje schreef:
http://www.archives.gov/ Ze hebben een service desk waar je je vraag kan voorleggen. na een aantal dagen krijg je dan vanzelf per e-mail een reactie, soms sturen ze een aantal pagina's van een index op als er meer stukken zijn met dezelfde omschrijving...

Je moet wel precies weten wat je zoek - zij doen dat niet voor je, en je kan niet een paar pagina's uit een bepaald verslag vragen. Voorbeeld:- Wil je een kopie van het Kriegstagebuch van Heeresgruppe B dan gaat dat per microfilm roll (goedkoper dan kopietjes) en heb je gelijk een half jaar..
Op z'n microfilm zitten z'n 1000 pagina's, soms meer, soms minder en kost rond de 35 dollar. Hou wel rekening met invoerrechten als je meer rollen bestel.

Ik heb mbt mijn onderzoek over Woensdrecht het KTB van het LXVII Armee Korps opgevraagt (of ze het hebben is nog afwachten - veel is natuurlijk vernietigd in 44/45)

Ze hebben ook honderden verslagen na de oorlog samengesteld door hooggeplaatsten Duitse officieren. Ik heb daar een index van, dus als je iets speciaals zoek laat het dan even weten, dan zoek ik het file nummer op, dat bestelt een stuk makkelijker. Deze verslagen kan je dan het best bestellen op microfiche, is zeer goedkoop en bij je lokale Bibliotheek hebben ze wel een reader waar ze op passen...

Kan je zo ook iets over The Battle of the Bulge vinden dan??

zo dec 04, 2005 11:43 am
Profiel
siggel

Bericht 
Pietje schreef:

Ik zoek op het moment specifiek een aantal Kb's.
Namelijk die van het 12 ss panzerdivision Hitler-jugend en die van het
SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier-Brigade 'Nederland' en
SS-Freiwilligen Legion Niederlande.
Kun je die daar ook bestellen?

Groeten
Ron

wo dec 07, 2005 8:55 pm
Profiel
IA002

Bericht 
Jongens... gewoon proberen. Ik weet niet wat ze allemaal hebben. Hebben jullie wel enig idee hoe groot het is. Het is enkel een tip. Gewoon proberen, dan hoor je het vanzelf wel of ze het hebben!

wo dec 07, 2005 8:59 pm
Profiel
steunwieler

Bericht 
*Gaat even kijken :D*

Steuner

wo dec 07, 2005 10:21 pm
Profiel
steunwieler

Bericht 
Heb even geïnformeerd...
(hopelijk hebben ze gegevens over Ardennenoffensief :D)

Steuner

wo dec 07, 2005 10:39 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende