Het is nu za okt 20, 2018 2:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Luchtaanvallen op landengte Zuid-Beveland - Woensdrecht 
Auteur Bericht
IA002

Bericht Luchtaanvallen op landengte Zuid-Beveland - Woensdrecht
Ik begin het idee te krijgen dat de geallieerden hun aandacht van de bombardementen hoofdzakelijk richtte op de havens Breskens en Vlissingen... en niet zo zeer op de smalle doorgang tussen Zuid beveland en het vaste land.... Is dat een juiste veronderstelling ?

zo nov 20, 2005 6:24 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Wat ik er zo intussen van weet, kan dit wel een eind kloppen. Er word in iedergeval anders weinig over gemeld.

Live your dream and let your dream come true.

zo nov 20, 2005 8:14 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
wel raar dat ze dan die ontsnappingsroute ongemoeit lieten ...(toch)

zo nov 20, 2005 9:07 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Ja, maar hoe lang is die nog open geweest na het begin van de slag om de Schelde? Volgens mij niet zo heel lang. En de tijd voor "de slag om" bekeken is het makkelijker om havens te bombarderen dan een stuk weg aangezien er in havens altijd militaire eenheden aanwezig zijn. Vooral in Breskens, want dit was na de verovering van Terneuzen nog de enige ontsnappingsroute vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Maar dat ze aan die locatie niet meer aandacht hebben besteedt blijft inderdaad raar.

zo nov 20, 2005 9:20 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
Vanaf begin September tot dat hij definitief is afgesloten hebben de geallieerden de tijd gehad, en die troepen die ontsnapten maakten het de oprukkende troepen naar a.o. Arnhem enorm lastig, ondanks dat de Duitsers dus troepen via de landengte lieten ontsnappen deden de geallieerden daar verder weinig aan ondanks hun lucht overwicht....

Bedenk wel dat het een heel smal stuk was die landengte, dus alles moest daarlangs... Waren ze al vergeten over de grond eerder door te stoten van Antwerpen naar Woensdrecht, dan had ik wel verwacht dat ze de engte wel uitvoerig en voortdurend bombardeerden of beschoten met JABO's....

zo nov 20, 2005 9:36 pm
Profiel
Rudi

Bericht 
Citaat:
Waren ze al vergeten over de grond eerder door te stoten van Antwerpen naar Woensdrecht, dan had ik wel verwacht dat ze de engte wel uitvoerig en voortdurend bombardeerden of beschoten met JABO's....

Dit is ben ik van mening een hele groote blunder geweest. Het bombarderen van Breskens is namelijk ook pas op een veelste telaat moment begonnen het merendeel van het terug trekkende 15 Armee was toen al overgezet.

zo nov 20, 2005 9:48 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Wat ontsnapte via de landengte waren toch maar licht bewapende troepen. Bij mijn weten waren op Walcheren toch geen zwaar bewapende Duitse troepen aanwezig, ik bedoel, geen pantsers en dergelijke.

Men achtte het misschien niet de moeite waard.

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

zo nov 20, 2005 9:59 pm
Profiel WWW
IA002

Bericht 
Wat versta je onder 'lichte troepen'... Er waren geen Panzer Divies bij (behalve de 9de en 10de SS lagen er in september geheel geen Pz. Divisies in Nederland - en ook daarna enkel wat Pz. Brigade's - veelal voor korte duur) Maar vergis je niet in de kracht van een infanterie Divisie. Van af begin september onsnapte de nodige infanterie Divisies via Zeeuwsvlaanderen en de Schelde om vervolgens via de engte bij Woensdrecht door te kunnen stromen naar elders - veelal werd dat het front in N-Brabant, inclusief hun zware materiaal wat ze toen nog hadden. Een aantal van die divisies waren vrijwel intact.

zo nov 20, 2005 10:05 pm
Profiel
IA002

Bericht 
tot 21 september 1944 maakt de Admiraal der Niederlanden bekent in een bericht aan zijn bazen in Berlijn dat dan reeds 82.000 man zijn over gezet incl hun uitrusting, 530 stukken geschut, 4600 voertuigen, 4000 paarden. De overtocht van de 712de Inf Divisie moet dan nog gebeuren...
Een later rapport van eind September spreekt over 90.000 man dat zou zijn overgezet... Geen ongeringe strijdmacht dacht ik zo...

zo nov 20, 2005 10:17 pm
Profiel
Leo

Bericht 
Inderdaad een niet te verwaarlozen aantal, zowel aan manschappen als aan materiaal. Wist niet dat het er zoveel waren.

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

zo nov 20, 2005 10:42 pm
Profiel WWW
A.C.E. van T.

Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Wat ontsnapte via de landengte waren toch maar licht bewapende troepen. Bij mijn weten waren op Walcheren toch geen zwaar bewapende Duitse troepen aanwezig, ik bedoel, geen pantsers en dergelijke.

Men achtte het misschien niet de moeite waard.

...-

Na Normandie was het allerbelangrijkst een zeehaven in handen te krijgen.
Dit omdat alles uit Normandie aangevoerd moest worden.
De duitsers bij alle zeehavens hadden uitdukkelijk bevel gekregen door te blijven vechten,om de geallieerden zovel mogelijk te hinderen.
NORMANDIE WAS ANTWERPEN VAN VITAAL BELANG.
HET WAS ZELFS HET HOOFDDOEL V/H ARDENNEOFFENSIEF
Ernst Knolle een duiste artilleriewaarnemer die in Woensdrecht heeft gevochten,heeft het zelfs erover dat hij op een gegeven moment ineens compleet doof was door de sonische klap v/e TIGER die achter hem plotsklaps opdook en vuurde!!!!!
Een ander rapport heeft het over zo'n 30 duitse pantservoertuigen die opgelijnd stonden op de Parralleleweg in Bergen op Zoom.
EEN AANTAL TANKS ZIJN DIRECT VAN ARNHEM RICHTING WOENSDRECHT GESTUURD.
Ander Canadees bericht geeft door dat de troepen waar ze tegen moeten
van een ander taai soort zijn en geeft aan dat ze een para zich alleen overgaf omdat hij dagen al niet had gegeten had en zijn eenheid door de vele artilleriebarages compleet was uitmoord.
Ernst Knolle geeft ook aan dat veel canadese granaten niet ontploffen.
Ook zitten er veel duitse PAK's a/d kant van Zeeland ingegraven achter dijkjes,zodat tanks direct afgeschoten worden als ze eroverheen proberen te gaan,terwijl ze zelf niet hun loop laag genoeg kunnen krijgen om terug te vuren.
Om aanvallen v/u de lucht of artillerie te vermijden zitten de duitsers kort op de Canadezen.
Canadian 4th Armoured Division moet het 2nd Inf.Div bijspringen omdat het anders niet stand kan houden.
Op een gegeven moment moeten de canadezen klerks,koks,etc, en alles wat maar 2 handen heeft met een slok rum de strijd in sturen.
Later valt hier bijna de Canadese Regering door.
Uit de duitse verslagen lees continu over JABO aanvallen en artillerie beschietingen.
Woensdrecht zelf is vaker gebombardeerd ivm aanvliegroute v/d geallieerden.

Wanneer je land je roept,is het een kwestie van karakter of je antwoord.Het overwinnen van je angst is dan van ondergeschikt belang,want hij die puur van hart is hoeft niets te vrezen,behalve de schaamte om niet te hebben geantwoord.

ma feb 26, 2007 6:23 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]