Het is nu za okt 20, 2018 3:39 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Inzet Britse 6th Airborne Divisie overwogen 
Auteur Bericht
IA002

Bericht Inzet Britse 6th Airborne Divisie overwogen
Men heeft destijds overwogen om delen van de 6th British Airborne Divisie in te zetten bij de verovering van Walcheren. Weet iemand waar precies die troepen moesten landen als ze zouden worden ingezte... Kortom: zijn er ook uitgewerkte plannen gemaakt ?

Uit Report No. 188 Canadian Archives...

"On the following morning General Simonds visited the Army Commander and discussed both the winding up of his existing commitments on the Channel coast and the new ones facing him on the inhospitable shores of the West Scheldt. (W.D., G.O.C.- in-C. First Cdn Army, 15 Sep 44.)
Among other visitors to General Crerar's Headquarters during the next
few days were Brig-Gen Stuart Cutler from H.Q. First Allied Airborne Army and Brig C. Richardson, Brigadier General Staff Plans at 21 Army Group, who came on 17 Sep to discuss the employment of airborne troops, a possibility which had not yet been finally turned down. (See paras 5, 6 & 7 above.) In view of the decision ultimately reached, and the nature of the tasks set for our forces attacking across the isthmus and estuary, it may not be irrelevant to note the course of the discussion at this particular stage.
General Cutler informed the Army Commander that General Bradley was
making a strong plea for the use of airborne forces when 12 U.S. Army Group had reached the Rhine and that his bid might affect the Canadian claims to use them over the Scheldt. On the other hand, if priority were to be given to First Canadian Army, two parachute regiments (brigades) of 17 U.S. Airborne Division might be available, although these were new troops who had not had the experience of a tactical dropping under the conditions of actual battle.
General Cutler went on to say that by 1 Oct, however, 6 Brit Airborne Div
should be ready, and suggested that the two parachute brigades of this
formation would probably be better trained than the Americans. (The use of air landing brigades was not contemplated owing to the unsuitability of the ground.) He added that his headquarters had first turned down the request for airborne forces for the capture of Walcheren since they were under the impression that the assault was to be left entirely to them. The fact that they were actually being asked to assist in a combined operation made it more attractive so far as they were concerned and they were now prepared to reopen their studies.
The Army Commander explained that until he had had further opportunity
for discussion with General Simonds he could not state where precisely the
airborne attack might be carried out and for purposes of study indicated thepossibility of dropping troops over the narrow part of South Beveland to the north of Bath, astride the South Beveland canal and the vicinity of Hansweert, the neighbourhood of Hoedekenskerke, and at both ends of the causeway between South Beveland and Walcheren. Each of these areas were to be the scenes of action when the attack came to be mounted, but by that time the infantry had learned that they must do the job themselves. Meanwhile, the Army Commander advised General Cutler that it was then possible to give anything like a definite date for the operation: it might take place within ten days or two weeks, but the assumption might be made that the airborne troops would not be
required earlier than 27 Sep and in all probability not before 1 Oct. As the
current battle progressed the estimate would be revised and General Cutler's
Headquarters kept closely informed. Discussions could be resumed when
General Simonds had formulated his outline plan"

ma jan 23, 2006 5:44 pm
Profiel
Technische Dienst
Egbert

Bericht 
Interessant informatie Pietje! Ik heb contact met een 6th Airborne Division veteraan. Ik heb zijn adres en de adressen van diverse Associations van die divisie. Als je die adressen wilt hebben om informatie op te vragen, laat het maar weten, dan zoek ik ze voor je op, want ik weet nu even niet waar ik ze heb.

ma jan 23, 2006 7:36 pm
Profiel
racefiets

Bericht 
Je zou hierover ook eens contact kunnen opnemen met Kees Traas van Museum Infatuate. Hij heeft veel informatie over de bevrijding van Walcheren. Zijn museum gaat er over.

http://www.museuminfatuate.nl/

Hij heeft ook vee contacten met veteranen en ook veel unieke stukken over de landing.

ma jan 23, 2006 9:16 pm
Profiel
racefiets

Bericht 
Ik heb er nog eens over na lopen denken maar als er gekozen was voor para's op walcheren dan zou de hele opzet van de aanval anders moeten zijn. Walcheren was door het bombarderen van de duijken voor het grootste gedeelte onder water gezet waardoor er weinig plaatsen over zouden zijn voor para landingen. Het doel van het onder water zetten was immers om de duitse aanvoer en afvoer wegen af te snijden. Een ander punt is daardoor wel dat het merendeel van de duitse troepen ook op die droge stukken te vinden waren. Luchtlandingen op walcheren lijken me daarom een beetje vreemd. (je zou eens naar luchtfoto's uit 1944 kunnen zoeken of uit 1953, dan kan je zien hoeveel er onder water heeft gestaan)Zuid Beveland zoals beschreven zou inderdaad wel een mogelijkheid geweest zijn. Hoewel ook daar mogelijk heden bestonden dat die onder water werden gezet. Het merendeel van zeeland ligt immers onder de waterspiegel.

di jan 24, 2006 8:40 am
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Toen de keuze speelde, waren de dijken nog niet gebombardeeerd. Als je de bijdrage van Pietje goed leest, dan lees je dat de airbornes niet op Walcheren's later onderwatergezette gedeelte zouden landen, maar op Zuid-Beveland en aan beide zijden van de Sloedam.
Uiteindelijk is derhalve ook niet de keuze gemaakt. Pietje vraagt dan ook min of meer of er meer informatie bij anderen bekend is dan hij hier zelf al geeft. Hij zoekt denk ik niet zozeer naar speculaties :wink:

di jan 24, 2006 9:02 am
Profiel WWW
racefiets

Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Hij zoekt denk ik niet zozeer naar speculaties :wink:

Dat weet ik daarom heb ik er ook bij gezet dat ik er over heb lopen nadenken. :wink: Als mogelijke infobron verwijs ik toch verder naar Kees Traas. Hij is in het bezit van de nodige kennis op dit gebied. Hij heeft ook de nodige info geleverd voor het boek Slagveld Sloedam van Hoebeke. Ook de stukken die hij in zijn collectie heeft zijn uniek.
Op deze link staat kees met een aquarel in zijn handen die gebruikt is bij de voorbereidingen van de landing in Vlissingen.
http://www.museuminfatuate.nl/persberichten/artikellen/14-12-2005.html
Het toont de kustlijn van vlissingen gezien vanaf het water. Dit om de strijdkrachten bekend te maken met de herkenningspunten aan de kustlijn.

Wilco_Vermeer schreef:
Toen de keuze speelde, waren de dijken nog niet gebombardeeerd.

Klopt maar ook de duitsers konden stukken onder water zetten en hadden dat op andere plaatsen reeds eerder gedaan. Toch iets om mee te nemen bij het plannen.

di jan 24, 2006 10:17 am
Profiel
Ammodillo

Bericht 
Citaat:
Hij is in het bezit van de nodige kennis op dit gebied. Hij heeft ook de nodige info geleverd voor het boek Slagveld Sloedam van Hoebeke. Ook de stukken die hij in zijn collectie heeft zijn uniek.

Helemaal mee eens, een uitstekend gedocumenteerde en unieke verzameling. Wordt de hoogste tijd dat Kees wat 'hulp' krijgt bij het promoten.

di jan 24, 2006 10:22 am
Profiel
racefiets

Bericht 
Hoewel hij met sponsors/fondsen nog meer geholpen is. :wink: Zeker in aanloop naar de nieuwbouw die gepland staat. Maar dat is denk ik teveel gevraagd hier. Ik kan enkel iedereen aanraden om eens een bezoek te brengen aan het museum, iedere eerste zaterdag van de maand of op telefonische afspraak. Er altijd wel wat af te spreken.

di jan 24, 2006 10:36 am
Profiel
IA002

Bericht 
Ondanks mijn mailtje met vraag om informatie heb ik (nog) niets vernomen van Kees Traas :?

zo feb 12, 2006 8:49 pm
Profiel
racefiets

Bericht 
Misschien moet je hem even bellen. Kan je het beste 's avonds doen net na etenstijd.

ma feb 13, 2006 9:25 am
Profiel
IA002

Bericht 
bellen, mailen...? Ik neem aan dat hij zijn mail toch wel leest?

ma feb 13, 2006 7:04 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]