Het is nu vr okt 19, 2018 11:35 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duitse Verdediging op Walcheren 
Auteur Bericht
Wilco_Vermeer

Bericht Duitse Verdediging op Walcheren
Om de artikelschrijvers wat te helpen, wilen we hier proberen om de verdediding op Walcheren zo goed mogelijk in kaar te brengen.
Zaak is het om iedere bijdrage goed te onderbouwen en gelijk de juiste bronvermelding te geven. Ook heel goed aangeven welke periode de vermelding geld omdat er nogal wat gedschoven is in die tijd met diverse eenheden.

wo feb 22, 2006 4:38 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Ik begin met een algemeen overzicht vanuit:
Houterman J.N., Walcheren bevrijd, november 1944, Middelburg, 1994

70.Infanterie-Division (Middelburg) - General Leutnant Wilhelm J. Daser tevens Festungkommandant

- Grenadier-Regiment 1019 (Vlissingen, ZUidwestelijk Walcheren) - Oberst Reinhardt
- I.Bataillon (Vlissingen)-Hauptmann Rode
- II.Bataillon (Zuid-oostelijk Walcheren, Fort Rammekens tot en met Sloedam)- Hauptmann Heine

- Grenadier-Regiment 1020 (Oostkapelle, Noordwestelijk Walcheren) - Oberstleutnant Wilhelm E.R.E. Veigele
- I.Bataillon - Major Muller
- II.Bataillon - Hauptmann Schicke

- Artillerie-Regiment 170 (Middelburg, batterijen te Arnemuiden en Nieuwland) - Oberst Franz A.M. Lex

- Divisions-Fusilier-Bataillon 170 (noordoostelijk Walcheren vanaf de Sloedam t/m Veere) - Majo0r Gottlieb Maier

- Pionier-Bataillon 170 (Sloedam) - Hauptmann Kurt Winter

Toegevoegd waren
- Festung-Stamm-Truppen LXXXIX (Nieuwland, Oostelijk Walcheren) - Oberst Otto K.A. Gajer

Zelfstandig
Rheinflotille - Fregattenkapitan Alexander Stein

Onder bevel 70.Infanterie-Division
- Seekommandant Sudholland (VLissingen) - Kapitan zur See Frank Aschmann

- Marine-Artillerie-Abteilung 202 (Domburg) - Korvettenkapitan Robert Opalka
- Gefechtstand 1./202
- Marinekustenbatterie Ostkapelle 4./202 = W.19
- Mkb Domburg 5./202 = W.17
- Mkb Westkapelle 6./202 = W.15
- Mkb Zoutelande 7./202 = W.13
- Mkb Dishoek 8./202 = W.11
- Mkb Kernwerk 9./202 = W.6
- Leichte Beweglichte Flakbatterie

- Marine-Flak-Abteilung 810 (Vlisisngen/Zwanenburg) - Korvettenkapitan Hans Koll
- Gefechtsstand 1./810 = W.4
- Marineflakbatterie Nord 2./810 = W.2
- Marineflakbatterie West 3./810 = W.3
- Marine Flakbatterie Ost 4./810 = W.1
- Leichte Flakbatterie Seedeich 6./810
- 3x batterie met onbekende aanduiding ?./810

- Hafenkommandant Vlissingen Korvettenkapitan Otto Wurdemann

wo feb 22, 2006 5:00 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Sakkers H. en Houterman H., Landfront Verteidigungsbereich Vlissingen 1942-1944, - Middelburg, 1997

21-24 juli 1944 Grenadier-Regiment 1019
- 1./1019 Vlissingen in Burgerweeshuis VLissingen en bezetting Stp. Kyffhauser en Hohenstaufen
- 2./1019 Klein Valkenisse, Stp Carmen, Fidelio en FLedermaus
- 3./1019 Vlissingen, Oranjestraat/Prinsestraat, Stp Helgoland en Leuchtenburg, hotel Noordzee
- 4./1019 Dishoek, Stutzpunkt (Stp)?
- St.II./1019 Ritthem, lagere school en bunkers 144 (St), 144 (V.f), 145 (St) en 146 (St)
- 5./1019 Lammerenburg (diverse bunkers)
- 6./1019 Ritthem, lagere school, Stp Rommel en Dietl
- 8./1019 Oost Souburg, bunkers en ingekwartierd
- 14./1019 Ritthem, Stp Dietl en Bauwerk 309, Tannhauser en Kohenvliet

wo feb 22, 2006 5:14 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Dank U Wilco, een hééééééle stap vooruit voor mij.

Nogmaals dank

...-

Voorheen: NIGHTWALKER

wo feb 22, 2006 8:03 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Graag gedaan, nagenoeg alle literatuur over Walcheren is bij mij aanwezig, dus vraag maar als je iets specifieks zoekt.

wo feb 22, 2006 8:12 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Goed te weten, je hoort zeker nog van mij.

Bedankt

...-

wo feb 22, 2006 10:06 pm
Profiel WWW
Guderian

Bericht 
Hoi Nightwalker. Op Walcheren is een zeer gemotiveerde Bunkervereniging. Ik heb nog ergens een boekje van ze waar alle Walcherse bunkers instaan. Dat zal ik opsnorren,maar misschien heeft wilco dat boekje ook.
Ik vond nog wel een boekje; herinneringen aan de Zeeuwse kustartillerie, van ene G. Dekker isbn 90 700267 63 1. Het gaat over de Nederlandse artillerie van voor-tot aan de Tweede wereldoorlog. De enige Nederlandse bunkertjes die ik op Walcheren gevonden heb flankeren de geschutsbunker op het oostelijk havenhoofd van Vlissingen, achter het brandweer oefencentrum.
Het Vlissingse landfront is nog vrijwel intakt en van Rammekens tot klein Valkenisse te volgen.

do mei 11, 2006 11:40 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Nagenoeg de gehel DUitse verdedigingslinie is in meerdere of mindere mate nog herkenbaar. Van de oude Nederlandse vesting is Fort De Ruyter volledig in tact, Ook zijn er nog bunkers aan de sloedam van Nederlandse origine en heeft het voormalige NATO steunpunt bij Valkenisse/Zoutelande nog de nodige mengeling van Nederlandse en DUitse origine.

do mei 11, 2006 11:58 pm
Profiel WWW
Leo

Bericht 
Bedankt jongens, maar momenteel ben ik de gevechten aan het uitpluizen die hebben plaatsgevonden tot 8 november. Wat,wie,waar, hoe, de gebruikte middelen en de resultaten.
En ik moet bekennen dat het nogal komplex in mekaar zit. Tenslotte waren er wel een heel aantal deelnemers o.a. Bomber command, Royal Navy, Royal Marines, Noorse,Franse en Belgische commando's en Canadezen tegenover Duitse Heer en Kriegsmarine. Maar het begint vorm te krijgen,alhoewel ik nog niet terplaatse ben geweest.
In ieder geval bedankt Guderian en Wilco,alle info is welkom.

...-

vr mei 12, 2006 12:45 am
Profiel WWW
Guderian

Bericht 
Hoi Nightwalker.
Ik heb het bunkerboekje gevonden. Het heet; Duitse bunkers op Waleren, en is samengesteld door ene J.C.P. Bremmers in 1987. Verder heb ik nog; Walcheren onder vuur en water 1939-1945, ISBN 90 70027 82 8, waar een vrij gedettailleerde beschrijving van de gevechten in staat, en; Walcheren, een fotografisch document, Duitse oorlogsfotografie 1940-1944, ISBN 90-9004136-2.
Verder ken ik in Vlissingen elke straatsteen dus als je iets moet weten.
O ja, Wilco ik herinner me dat in het zgn. Nollebos, langs de Zwaneburgweg ook nog een Nederlandse bunker ligt.

zo mei 14, 2006 5:00 pm
Profiel
Buck_Compton

Bericht 
Guderian schreef:
Op Walcheren is een zeer gemotiveerde Bunkervereniging.

Hey Guderian.

Wat jij hier stelt is niet helemaal waar. Uit verslagen van de verschillende RMC's die in de walcherese duinen gevochten hebben blijken verschillende zaken. van zeer hoog gemotiveerde bunker verdedigingen die tot de laatste man door vochten. maar ook bunkers die zich zonder slag of stoot opgaven. Dit is wat de strijd aan de kust zo verradelijk maakte. Daarbij komt dat de 70e infantrie divisie van de duitsers eigenlijk een hele aparte divisie was omdat hier voornamelijk Duitse soldaten in geplaatst waren met maagproblemen. De divisie werd dan ook wel schertsend "the Withebread Division" of "Magenkranken Division" Genoemd....

Groeten Buck

di aug 08, 2006 9:09 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Yep Guderina en in de duinen staan nog hele delen van de Nederlandse vooroorlogse kustverdediging stellingen die later zijn aangevuld door de Duitsers en zelfs zijn doorgebruikt door de NATO.

di aug 08, 2006 11:26 pm
Profiel WWW
Goemperd

Bericht 
Buck_Compton schreef:
Guderian schreef:

Hey Guderian.

Wat jij hier stelt is niet helemaal waar. Uit verslagen van de verschillende RMC's die in de walcherese duinen gevochten hebben blijken verschillende zaken. van zeer hoog gemotiveerde bunker verdedigingen die tot de laatste man door vochten. maar ook bunkers die zich zonder slag of stoot opgaven. Dit is wat de strijd aan de kust zo verradelijk maakte. Daarbij komt dat de 70e infantrie divisie van de duitsers eigenlijk een hele aparte divisie was omdat hier voornamelijk Duitse soldaten in geplaatst waren met maagproblemen. De divisie werd dan ook wel schertsend "the Withebread Division" of "Magenkranken Division" Genoemd....

Groeten Buck

Wat Guderian bedoelt is dat er op dit moment een stichting hier op Walcheren is die zich inzet voor het behoud van de bunkers. Stichting bunkerbehoud.
www.bunkerbehoud.eu

ma dec 18, 2006 12:57 am
Profiel
Goemperd

Bericht 
Ik zit nog is ff dit bericht over te lezen maar ik krijg het idee alsof ik hier iets helemaal verkeerd gelezen heb...

wo feb 14, 2007 12:48 am
Profiel
ducatim901

Bericht 
Vooral de Marineeenheden die de kustbatterijen bemanden waren erg hardnekkig in het verdedigen van hun stellingen.
Er zijn verhalen dat de marine de commando's na harde gevechten drie keer weer uit de stelling verdreef.
Groeten Jack.

Buck_Compton schreef:
Guderian schreef:

Hey Guderian.

Groeten Buck

di dec 15, 2009 10:13 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende