Het is nu wo jun 20, 2018 2:06 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Wat is er bekend van het maritieme/nautische aspect 
Auteur Bericht
IA002

Bericht Wat is er bekend van het maritieme/nautische aspect
Ik ontving volgende mail van iemand en ik heb hem gemaild dat ik de vraag voor hem op het forum zou stellen....

Ben toevallig vanmiddag op het Forum met betrekking tot de bevrijding van de Schelde “gevallen”. Wat me opviel is dat het onderwerp, dat al in tal van boeken is beschreven opnieuw van de landzijde wordt bekeken. Het resultaat: additionele details over de bewegingen van de legers. Dat is uiteraard een goede zaak, maar…

Wat is er bekend van het maritieme/nautische aspect van de bevrijding van de Schelde. Voor zover me bekend bestaat over dit onderwerp zeer weinig lectuur en, wordt er al iets over geschreven, dan is het zeer vaag en “en passant”, zoals ze hier zeggen. Het is een onderdeel van de Schelde-geschiedenis die – mijns inziens – zwaar wordt verwaarloosd. Ziet u de kans dit onderwerp ter sprake te brengen in het forum?

vr maart 10, 2006 3:17 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Zoekt en gij zult vinden. Hier is heel veel over geschreven, maar weinig over gepubliceerd omdat het nautische aspect in "zwaarte" onbetekend is geweest. Daarmee wil ik de marine rol niet bagatalliseren hoor, hij was heel erg belangrijk in de zin van vrijmaken vaarwegen door mijnenvegers, inzet landingsvaartuigen en ondersteuning. De rol van deze vaartuigen is echter goed beschreven in de literatuur die er is, maar moet niet overdreven worden. De landing was in Vlissingen een succes en bij Westkapelle bijna een mislukking. Vuursteun werd vooral gegeven door van met raketinstallaties en geschut uitgerustte LCT's. Ik geloof dat er slechts 1 grote oorlogsbodem (zo uit mijn hoofd, ik heb de boeken niet direct bij de hand) betrokken is geweest die vooral is ingezet om de Duitse kustartillerie te bombarderen en hiervoor door de landingstroepen kon worden opgeroepen. Tot in detail is bekend welke landingsvaartuigen verloren zijn gegaan bij de landing.

vr maart 10, 2006 4:57 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
Citaat:
Ik geloof dat er slechts 1 grote oorlogsbodem

Dit was de Warspite.

Wilco weet jij of er veel over "Operatie Calendar" het vegen van de mijnen in de Schelde is geschreven? Kan er niet erg veel over vinden en is er iemand die dit onderwerp nog meeneemt in zijn verslag?

Live your dream and let your dream come true.

za maart 11, 2006 1:01 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Dit is inderdaad na de slag ingezet en is maar beperkt geschreven. Ik zal eens kijken wat ik er in mijn boeken over heb staan.

za maart 11, 2006 6:07 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar deze was toch al begonnen voordat "Switchback" en "Infatuate" afgerond waren? Dacht zelfs dat de batterijen van Walcheren nog enkele mijnenvegers beschoten en getroffen hadden.

Live your dream and let your dream come true.

za maart 11, 2006 6:40 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Dat was voor zover ik weet het vegen ten bate van de invasie en bevoorrading. In de scheldemonding was men wel al begonnen met vegen. Ik weet niet of dat ook onder dezelfde opratie calendar viel.

za maart 11, 2006 8:15 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]