Het is nu di maart 19, 2024 1:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
kniébolo schreef:
De Duitse socioloog Becker stuitte in een studie naar acteurs van kort na de oorlog

Ik lees overal dat Becker onderzoek deed naar Elisabeth-Noelle Neumanns, dus hoe de NOS nou bij een studie naar acteurs komt.

Overigens wel interessant, van Derrick-auteur Herbert Reinecker is al langer bekend dat hij tijdens de oorlog SS-Unterscharführer en Kriegsberichter was en al voor de oorlog overtuigd nazi die voor diverse naziblaadjes schreef. Nu blijkt dat degene die de hoofdrol speelde in alle 281 afleveringen van de door hem geschreven serie Derrick een "Alte Kamerad" was.


vr apr 26, 2013 1:25 pm
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Maar beide door jou aangehaalde bronnen verwijzen niet naar een onderzoek dat Becker zou doen naar acteurs van kort na de oorlog, dus hoe kan de NOS dit hier dan uit hebben overgenomen? Spiegel verwijst juist ook naar Beckers onderzoek naar Elisabeth-Noelle Neumanns:
Citaat:
Eine entsprechende Meldung fand der Solinger Soziologe Jörg Becker im Rahmen seiner Recherchen für eine Biografie der Demoskopin Elisabeth Noelle-Neumann in den Akten der Deutschen Dienststelle für die Benachrichtigung der nächsten Angehörigen von Gefallenen der deutschen Wehrmacht (WASt).

Voor de goede orde: Elisabeth Noelle-Neumann was een communicatiewetenschapster.


vr apr 26, 2013 2:51 pm
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Ja, je bevestigt nu alles wat ik al schreef. Maar de hamvraag blijft: hoe komt de NOS erbij dat Becker onderzoek doet naar acteurs van kort na de oorlog? Ik zie dat namelijk helemaal nergens bevestigd worden. Ik vraag dit omdat ik in Duitse bronnen enkel verwijzingen vind naar Beckers onderzoek naar Noelle-Neumann en het ontgaat mij volledig wat het verband is tussen haar en Tappert. Met andere woorden: wat was het verband tussen Noelle-Neumann en de Totenkopf Archivakten?


vr apr 26, 2013 3:18 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Wat ik uit de berichtgeving begrijp, doet Becker onderzoek voor een biografie over Elisabeth Noelle-Neumann en daarbij stuitte Becker op een document over naoorlogs onderzoek naar het oorlogsverleden van acteurs waarbij Tappert te voorschijn kwam. Op nos.nl staat het correcter, daar staat namelijk "De Duitse socioloog Jörg Becker stuitte bij een onderzoek op de achtergrond van Tappert, die ook in Nederland populair was als commissaris Stephan Derrick." Ik denk dat het daarna incorrect op nos teletekst is overgenomen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 26, 2013 3:50 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Kijk, dat verklaart al het één en ander. Dank!


vr apr 26, 2013 4:06 pm
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Der Spiegel publiceerde wat de WASt aan informatie leverde...

Afbeelding

...ergens lijkt iets mist te gaan want SS-Panzergrenadier-Regiment 1 was niet Totenkopf maar LSSAH.


vr apr 26, 2013 9:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
De WASt vergist zich wel vaker. Maar met deze data zou je inderdaad concluderen dat het de LSSAH en niet de Totenkopf is geweest.

Nog wat bronnen over Tappert
http://www.hna.de/nachrichten/panorama/ ... 74861.html
http://www.welt.de/geschichte/article11 ... en-SS.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 26, 2013 10:29 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Nog een aardige
http://www.spiegel.de/kultur/tv/waffen- ... 96742.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 26, 2013 10:32 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... kjes.dhtml
Citaat:
De eigenaar van de Utrechtse discotheek 'Aus der Reihe Derrick' heeft de ogen van Horst Tappert op alle posters van de acteur in zijn zaak afgeplakt met een zwart balkje. ,,De status van cult-held die Derrick in onze discotheek had, heeft hij absoluut niet meer'', zegt eigenaar Richel van Heumen zaterdag.

Van Heumen was ,,onthutst'' door het nieuws vrijdag dat Horst Tappert in de Tweede Wereldoorlog lid blijkt te zijn geweest van de Waffen-SS.
De eigenaar van de discotheek in het centrum van Utrecht, die in het teken staat van de Duitse krimi, besloot vrijdagavond direct actie te ondernemen en alle beeltenissen van Derrick af te plakken om zijn klanten te laten zien dat hij de zaak serieus neemt.

Het blijft niet bij de zwarte balkjes. Volgende week worden alle beeltenissen van de acteur uit de discotheek verwijderd. De leiding van de discotheek beraadt zich nog over het al dan niet wijzigen van de naam, laat Van Heumen weten.

Hij kreeg vrijdag veel reacties van mensen nadat Duitse en later Nederlandse media meldden dat de in 2008 overleden acteur een SS-verleden had. Tappert heeft zelf altijd gezegd dat hij hospik was geweest bij de Wehrmacht.

Omroep Max liet zaterdagochtend weten de serie Derrick om dezelfde reden te schrappen.


za apr 27, 2013 2:12 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Emotie, commotie etc. Wat mij eigenlijk nog het meest opvalt is dat die alte kameraden al die jaren hun rangen gesloten hebben gehouden, dit is niet uitzonderlijk en zelfs het meest voortkomend. Maar een media figuur, zoals Tappert was, trok de aandacht.
En toch bleven de lippen op elkaar.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za apr 27, 2013 6:23 pm
Profiel
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Klopt, bovendien is het allemaal zo impulsief. Tappert is nu de boeman en reden voor Omroep MAX om Derrick meteen van de buis te halen want foei hij was een SS'er. Maar vond MAX het dan geen probleem dat Herbert Reinecker, die alle 281 afleveringen van Derrick schreef, een SS-Unterscharführer was die als SS-Kriegsberichter voor "Das Schwarze Korps" schreef en al voor de oorlog redacteur was bij diverse nazitijdschriften? De kans is groot dat niemand dit bij MAX was opgevallen terwijl het algemeen bekend is (staat in alle wiki-artikelen over Reinecker).

Ik lees dat MAX op het tijdstip waarop Derrick werd uitgezonden nu afleveringen van Commissaris Rex gaat uitzenden. De Duitse Herder van de oorlogsmisdadiger SS-Sturmbannführer Gustav Knittel heette ook Rex, dus daar zal MAX binnenkort ook de stekker wel uittrekken :mrgreen:


za apr 27, 2013 6:54 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
:mrgreen:
Ik heb het "geluk" gehad om op jonge leeftijd een degelijke boek te hebben gelezen over Wernher von Braun, mijn maagdelijke kijk over heel het wo2 is me daar ontrukt. Wernher Magnus Maximilian Freiherr von Braun was een oorlogsmisdadiger die door zijn kennis, een onderkomen kreeg in Texas om de Amerikanen op de maan te zetten. Horst Tappert (Derrick) zat bij de SS en heeft daarna menig gezin met natte haartjes op de sofa verblijdt. Ga ik nu uit de bocht, in mijn ogen niet, keur ik de SS goed, nee. Hij heeft over zijn achtergrond gelogen, en er zal nu altijd een reuk aan zijn gestalte zitten, maar zoals Harro aangeeft zaten er wel meer fout, en het hangt gewoon af van de perceptie hoe je daar mee omgaat. De bekende Wehrmachters (ook die zware fouten hebben gedaan) zijn niet te tellen en zaten ook in de media etc. Voor mij blijft het een nieuw gegeven, en ik was ook verwonderd, verder doet het me weinig.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za apr 27, 2013 8:25 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Welke SS'er liep er na 1945 publiekelijk te koop dat hij bij de Schutzstaffel zat, zeker als je een media figuur was?
Wat kan die arme discotheek mens anders doen, de naam veranderen in de assistent van Derrick? wiens vader ook gestorven is in Rusland.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za apr 27, 2013 9:09 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
De opmerking van Harro dat in de opgaaf van legereenheid in Der Spiegel iets niet klopt is onjuist. Zoals hij ook weet is de indeling: "Divisie, Regiment, bataljon, compagnie. Tappert zat dus bij de 14de compagnie, het 1e regiment van de T-divisie. De LSAH was inderdaad de 1e divisie. De T. divisie was de 3e en Das Reich de 2e divisie.

Ik laat nu een scan volgen waarin dat duidelijk naar voren komt.

Der Oberbefehlshaber der 4. Panzerarmee, Generaloberst Hoth, brachte in einem Tagesbefehl vom 18.07. zum Ausdruck, daß das scheidende II. SS-Panzerkorps mit der „Totenkopf'-Division die große russische Winteroffensive beendet hat (Anlage).
Die zum 1. Mal in einem eigenen Panzerkorps zusammengeschlossenen 3 SS-Panzer-Divisionen „LAH", „DR" und „Totenkopf" haben bei der Schlacht um Charkow ihr Können unter Beweis gestellt. Die Kriegsliteratur würdigt die operative Führung durch Feldmarschall von Manstein als glänzendes Beispiel einer Retouroffensive. Das ist sein Verdienst und wird nicht geschmälert, aber es muß festgestellt werden, daß die Leistungen des SS- Panzerkorps nach dem Kriege ziemlich übergangen und nicht gewürdigt worden sind. Dieser letzte deutsche Sieg im Osten hätte ohne das Korps nicht errungen werden können.
Die Division hat nun zunächst Sicherungsaufgaben.
Die Gesamtverluste des SS-Panzerkorps im Großkampf um Charkow betrugen vom 1.2.43 bis 20.3.43: 365 Führer und 11.154 Unterführer und Männer, davon 91 tote, 252 verwundete und 22 vermißte Führer, 2.789 tote, 7.696 verwundete und 679 vermißte Unterführer und Männer.


zo apr 28, 2013 12:47 pm
Harro
Bericht Re: Horst Tappert (Derrick) was lid van de SS
Mijn opmerking dat iets niet klopt wordt door "Eisbein" volledig verkeerd geïnterpreteerd en hij komt vervolgens met een onjuiste uitleg met een scan waaruit helemaal niets naar voren komt behalve zijn onvermogen begrijpend te lezen, dus bij deze:

Ik ging er vanuit dat in het document van de WASt een schrijffout staat, en dat hun vermelding van SS-Panzergrenadier-Regiment 1 "Totenkopf" in feite SS-Panzergrenadier-Regiment 5 "Totenkopf" moet zijn.

De Leibstandarte bestond namelijk uit de SS-Panzergrenadier-Regimenten 1 en 2 zonder namen, Das Reich uit de SS-PGR 3 "Das Reich" en 4 "Der Führer" en de Totenkopf divisie uit de SS-PGR 5 "Totenkopf" en 6 "Theodor Eicke".

SS-Panzergrenadier-Regiment 5 "Totenkopf" werd in oktober 1943 hernoemt tot SS-Panzergrenadier-Regiment 5 "Thule".


Laatst bijgewerkt door Harro op zo apr 28, 2013 2:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo apr 28, 2013 1:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group