Het is nu vr maart 29, 2024 12:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Gestapo 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Gestapo
Momenteel ben ik bezig met een artikel over de Gestapo waarin ik een beeld wil geven van de ontwikkelingsgeschiedenis van de organisatie en waarin ik wil aangeven waarom de Gestapo zo'n grote stempel kon drukken op het Nazi-terreursysteem. Minder wil ik ingaan op alle historische gebeurtenissen waar de Gestapo bij betrokken was, al deze gebeurtenissen kunnen later aan bod komen in aparte artikelen.

Tot nu toe ben ik een aantal onduidelijkheden tegengekomen waar jullie me mogelijk mee kunnen helpen. Het gaat om de volgende vragen:

1. Wat is de Gestapa? Sommige bronnen spreken over de Gestapa als het bureau van de Gestapo, andere bronnen beweren dat de Gestapa de Pruisische Gestapo was. Het tweede lijkt mij niet logisch aangezien de Gestapo zijn oorspong vind in Pruisen en volgens de meeste bronnen al direct onder deze naam bekend stond. Heeft iemand enig idee?

2. Oorspronkelijk stond de Gestapo onder leiding van Göring. Göring zou in 1934 Himmler de operationele leiding geven over de Gestapo (Himmler werd inspector der Gestapo) terwijl Göring zelf de macht over de Gestapo behield. Göring bleef echter niet de macht over de Gestapo behouden maar mij is niet duidelijk wanneer de macht over de Gestapo helemaal overging aan Himmler. Was dit in 1936 toen de Gestapo onder het RSHA viel of was dit al eerder?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr sep 24, 2004 2:41 pm
Profiel WWW
Warfare7
Bericht 
In 1936 werden de Gestapo (Geheime Staatspolizei) en de Kripo (Kriminal Polizei) samengevoegd met de SD (Sicherheidsdienst), onder bevel van Reichsführer-SS Heinrich Himmler.
De Gestapo vormde, samen met de SA en de SS, het apparaat bij uitstek voor onderdrukking, zowel voor andersdenkende Duitsers als voor het bezet gebied, maar anders dan de SA en de SS werd de Gestapo pas opgericht nadat de Nazi's aan de macht kwamen.
Onder Himmler kwamen Gestapo, SD en SS onder één bevel, met het hoofdkwartier in Berlijn.
Gestapa lijkt niet algemeen verspreid : heeft dit begrip wel bestaan ?

Warfare7 :wink:


vr sep 24, 2004 10:08 pm
Hans
Bericht 
Gestapa heeft wel degelijk bestaan, dit staat voor Geheime Staats PolizeiAmt.

In eerste instantie was Gestapa de naam van een departement van de Berlijnse politie, genaamd Departement 1-A. In 1933 werd dit departement uitgebreid en werd de naam veranderd in Gestapa. Later werd deze naam weer gewijzigd in Gestapo.

Mocht je hierover nog meer willen weten Kevin, dan hoor ik het wel van je.

Geraadpleegde Bron : Hitlers Derde Rijk.


vr sep 24, 2004 10:17 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Warfare 7, bedankt voor je aanvullingen. Dat de Gestapo "onder bevel stond van..." zegt alleen nog niet dat Göring geen vinger meer in de pap had. Ik ga dat dus nog verder uitzoeken. Ik maakte trouwens een foutje in mijn openingspost: niet in 1936 viel de Gestapo onder het RSHA, maar in 1939. Vermoedelijk is 1936 echter wel het jaar dat Göring zijn macht over de Gestapo verloor.

Jouw verhaal klopt dus ook niet. Pas in 1939 werd de Sicherheitsdienst samengevoegd met de Gestapo. Maar meer hierover in mijn artikel. ;)

De betekenis van Gestapa ben ik inmiddels uit. Gestapa houdt in "Geheimes Staatspolizeiamt", het bureau dus van de geheime staatspolitie. De dienst werd echter algemeen bekend als Gestapo, al wordt de benaming Gestapa ook wel eens genoemd.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr sep 24, 2004 10:29 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Hans schreef:
Gestapa heeft wel degelijk bestaan, dit staat voor Geheime Staats PolizeiAmt.

In eerste instantie was Gestapa de naam van een departement van de Berlijnse politie, genaamd Departement 1-A. In 1933 werd dit departement uitgebreid en werd de naam veranderd in Gestapa. Later werd deze naam weer gewijzigd in Gestapo.

Ja, dit verhaal komt aardig overeen met wat ik tot nu toe gevonden heb.

Overigens denk ik dat de volgende quote antwoord geeft op al mijn vragen:
Citaat:
Eine ausdrücklich als Geheime Staatspolizei (Gestapo) bezeichnete Organisation schuf Hermann Göring in seiner Funktion als preußischer Innenminister mit einem Runderlaß zur Errichtung eines Geheimen Staatspolizeiamts (Gestapa) vom 26. April 1933. Unter Leitung von Rudolf Diels (1900-1957) und ab April 1934 von Reinhard Heydrich entwickelte sich die Gestapo in Preußen innerhalb weniger Monate zu einer eigenständigen, aus den traditionellen Polizei- und Verwaltungsbehörden herausgelösten "Gesinnungspolizei", die bis 1936 nominell Göring unterstellt war.

http://www.dhm.de/lemo/html/nazi/innenpolitik/gestapo/

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr sep 24, 2004 10:40 pm
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Citaat:
Gestapo regional offices (Stapoleitstellen) and Gestapo district offices (Stapostellen) were directed from Berlin by the Central Gestapo Office (Geheimes Staatspolizeiamt, or Gestapa).

http://lastexpression.northwestern.edu/ ... n_main.htm

Dit is echter weer een andere interpretatie...

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


vr sep 24, 2004 10:49 pm
Profiel WWW
Warfare7
Bericht 
Tja, jullie info lijkt er beter op.
Ik kijk nog ff uit over dit onderwerp.

Warfare7


zo sep 26, 2004 6:39 pm
paul van de weg
Bericht Re: Gestapo
kevin,

het is al lang geleden, maar ter info wil ik nog graag dit meegeven uit Wiki
Citaat:
Die Politische Polizei war bis 1934 in den meisten deutschen Ländern eine Einrichtung der Polizei, welche sich mit der Aufklärung und Vorbeugung von Straftaten mit politisch radikalem Hintergrund befasste. Dabei arbeitete sie mit nachrichtendienstlichen (z. B. Aufklärung aus Quellen, Informanten) und polizeilichen Maßnahmen (z. B. Hausdurchsuchungen).

1934 wurde die Preußische Politische Polizei aufgelöst und in die Geheime Staatspolizei (Gestapo) überführt. Sogenannte „politisch unzuverlässige“ Beamte wurden entweder ganz aus dem Dienst entfernt oder zunächst anderen Polizeidienststellen zugeordnet und meist im weiteren Verlauf entlassen. Die Polizeien in den anderen deutschen Ländern wurden nach und nach dem preußischen System nach organisiert. 1936 wurde die inzwischen im ganzen Reichsgebiet tätige Geheime Staatspolizei mit der Kriminalpolizei in der Sicherheitspolizei vereinigt und ging 1939 im Reichssicherheitshauptamt auf.
onder Weimar bestond de politieke politie al.

paul


di apr 17, 2012 10:27 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Gestapo
Daar was ik 8 jaar geleden ook al wel uit, Paul. :wink:

http://www.go2war2.nl/artikel/1044/Gehe ... estapo.htm

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di apr 17, 2012 10:40 pm
Profiel WWW
paul van de weg
Bericht Re: Gestapo
sorry :oops:


wo apr 18, 2012 9:48 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group