Het is nu di maart 19, 2024 6:14 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Dit is een foto van Anna Wödl, een verpleegster uit Wenen op haar arm heeft ze haar zoontje Alfred
Alfred (6 jaar) werd op 22 februari 1941 tijdens Aktion T4 vermoord in het kinderdagverblijf "Am Spiegelgrund''

Zijn moeder had alles in het werk gesteld om hem te redden, ze schreef brieven, riep andere ouders van gehandicapten kinderen op dit ook te doen, en reisde uiteindelijk naar Berlijn om daar in een persoonlijk gesprek met Herbert Linden, een hoge ambtenaar van het ministerie van binnenlandse zaken, voor het leven van haar zoon te pleitten.

Dit mocht allemaal niet baten wel werd haar beloofd dat de dood snel en pijnloos zou zijn, als officiële doodsoorzaak longontsteking genoteerd in werkelijk was dit een dodelijke injectie.

Anna Wödl en haar zoon Alfred
Afbeelding

De moord op gehandicapten in het Derde Rijk startte officieel in september 1941 maar was onofficieel al eerder dat jaar begonnen.

Een van de eerste slachtoffers was Gerhard Kretschmar en deze vond plaats op verzoek van zijn ouders.
Richard Kretschmar en Lina Kretschmar kregen op 20 februari 1939 een zoon die lichamelijk en geestelijk gehandicapt was, euthanasie was in Duitsland verboden en daarom schreven de ouders een brief aan Hitler met het verzoek een einde aan het leven van hun zoon te mogen maken.

Hitler stuurde zijn lijfarts Karl Brand voor een medisch onderzoek, Brandt deed dit samen met Dr. Werner Catel en kwamen tot de conclusie dat de kwaliteit van leven voor de baby minimaal zou worden dat euthanasie op zijn plaats zou zijn, deze werd 25 juli 1939 uitgevoerd. Toch zijn niet alle historici overtuigt van de echtheid van bovenstaande brief, hij zou, volgens kritische schrijvers, verzonnen zijn door de verdediging tijdens de Neurenberger processen in een poging te doen lijken of T4 een verzoek uit de bevolking was.


In de periode 1939-1945 werden tussen de 250.000 en 300.000 gehandicapten vermoord in zogenaamde euthanasie centra verspreid over heel Duitsland en Oostenrijk

Een overzichtskaart van de verschillende centra
Afbeelding

Met 18.000 doden was Hartheim (Oostenrijk) de meest "effectieve"
Afgelopen september bezocht ik het kasteel dat nu een Lern- und Gedenkort is.

Schloss Hartheim was al vanaf 1900 in gebruik als psychiatrisch ziekenhuis en een dependance is dat nog steeds.
Afbeelding

Na een verbouwing werd het slot in mei 1940 als euthanasie-centrum in gebruik genomen.

Een toen & nu 1940-2013
Afbeelding


Vanuit inrichtingen verspreid over heel Oostenrijk werden de gehandicapten met bussen aangevoerd en werden via een aan het slot
gebouwde garage naar binnen geleid, deze garage werd gebouwd om de operatie verborgen te houden voor de dorpsbewoners.

De garage is afgebroken maar een op de plaats is een soort reconstructie gemaakt, in de glazen wanden staan de namen van de slachtoffers.
Afbeelding
Afbeelding

Via de garage kwamen de slachtoffers in de uitkleed ruimte.
Afbeelding
Ook hier de namen van slachtoffers.
Afbeelding

In de kamer er naast vond de vergassing plaats.
Al in 1944 werd deze gaskamer verwijderd en de ruimte weer als kamer ingericht.
Afbeelding
Afbeelding

Naast de gaskamer zat het crematorium, ook deze is in 1944 ontmanteld in een poging de sporen uit te wissen.
Afbeelding
Afbeelding

Het crematorium werkte dag & nacht, deze foto, rook uit de schoorsteen, werd gemaakt door een dorpsbewoner.
Afbeelding

De binnenplaats van het slot
Afbeelding

Deze toen & nu maakte ik op de binnenplaats, een deel van het (keuken) personeel poseert voor de foto in 1940 of 1941
De man links is Kurt Franz hier nog als kok later werk hij zich op in de organisatie en uiteindelijk wordt hij, via diverse functies, kampcommandant in Treblinka

In 1965 krijgt hij tijdens de Treblinka processen levenslang maar wordt in 1993 vrijgelaten, in 1998 overlijd hij.
Afbeelding

Op de binnenplaats diverse herdenking-maquetes.
Afbeelding
Afbeelding

Het slot is ingericht als museum met diverse zalen die ieder een thema behandelen.
Afbeelding

Boeken over rassenkunde en medische instrumenten uit die periode.
Afbeelding
Afbeelding

Brieven en foto's van het personeel.
Afbeelding

Uiteraard werd "vergassing" niet als officiële doodsoorzaak opgegeven, in de overlijdingsacte stond een ziekte, bijvoorbeeld longontsteking.
De ouders kregen een urn thuis gestuurd met een brief waarin (een verzonnen) ziekte werd opgegeven als verklaring voor het overlijden.
Afbeelding

Bodemvondsten en achtergebleven potjes, brillen e.d.
Afbeelding
Afbeelding

Dossiers
Afbeelding

In een van de zalen is een propagandafilm te zien waarmee het nut van euthanasie aan de Duitse bevolking
duidelijk gemaakt werd.
Afbeelding

De Duitse propaganda gebruikte kostenbesparing en ras behoud als argumenten om de Duitse bevolking klaar te stomen voor het verwijderen van gehandicapten uit de samenleving al werd er het vermoorden natuurlijk niet openlijk genoemd.
AfbeeldingAfbeelding

In de tuin werden na de oorlog menselijke resten gevonden, deze zijn op deze plaats herbegraven.
Afbeelding

Schuin tegenover de begraafplaats maakte ik deze toen & nu
Op de foto te zien Christian Wirth één van de belangrijkste uitvoerders van het euthanasieprogramma
Afbeelding

Het euthanasie programma lekt steeds meer uit naar de Duitse bevolking en er deze begon zich te verzetten, de brieven stroomden
binnen bij Hitlers Rijkskanselarij
Het was uiteindelijk kardinaal August von Galen die er op 3 augustus 1941 voor zorgde dat het T4 project officieel door Hitler werd gestopt.

In de kerk van Münster vroeg von Galen aandacht voor de moord op gehandicapten en sprak er zijn afschuw over uit, zijn preek werd door heel Duitsland verspreid en later als pamflet door de RAF uitgegooid boven Duitse steden, Hitler had de bevolking hard nodig voor de inval in Rusland vreesde onrust en staakte de euthanasie.
Afbeelding

Kardinaal von Galen kreeg huisarrest en overleefde de oorlog, ondanks het officiële einde van Aktion T4 gingen veel artsen in het diepste geheim verder.

Een deel van de artsen werd tijdens Nürnberger Ärzteprozess veroordeeld tot straffen
variërend van gevangenisstraffen tot de doodstraf.
Het grootse deel van de medewerkers was onvindbaar of kon door een gebrek aan bewijs niet veroordeeld worden.
Afbeelding

DE NAAM

Aktion T4 heeft zijn naam te danken aan het hoofdkwartier aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn.
Hier stond de villa van waaruit de operatie geleid werd, T4 was daar een afkorting van, de villa is verdwenen en er is slechts een foto van.
Afbeelding

Ik bezocht de Tiergartenstraße in 2010 en maakte deze foto's

Afbeelding

Op de plaats van de villa staat nu dit informatiepaneel.
Afbeelding


zo nov 10, 2013 2:29 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Uitstekend Koos en co, heel knappe uitgebouwde serie.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 10, 2013 3:30 pm
Profiel
Marius Peter
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Dank voor deze informatie.
Ik heb altijd een getal van 175.000 aangehouden.
Nu zie ik een hoger aantal slachtoffers. Zou 175.000 alleen voor Duitsland gelden?
Is jou (of iemand anders) bekend?

Bij voorbaat dank


zo nov 10, 2013 3:43 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Na het stopzetten van Aktion T4, werd Aktion Brand (naar H. zijn Lijfarts) opgestart.
http://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/h ... sequence=1

Meer info over T4 en aanverwanten:
https://sites.google.com/site/euthanasi ... -aktion-t4

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 10, 2013 4:07 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Gruwelijk en bizar verhaal.

Mooi gedocumenteerd door jou Koos. Al weet ik van de gruwelijkheden,
tijdens het lezen van dit soort verhalen, blijf ik me erover verbazen :? .

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo nov 10, 2013 4:15 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
kniébolo schreef:
Mooie serie Koos, complimenten!

Toch heb ik een aanmerking. Het is begrijpelijk dat Koos de naam Kretschmar overneemt,
wiens vader schriftelijk om euthanasie zou hebben verzocht, wat de aanleiding voor de T4
aktion zou zijn geweest. Eerder was alleen sprake van het kind K. dat aanvankelijk de naam
Knauer kreeg en later na onderzoekingen van de Franse journalist Philippe Aziz kwam de
Kressler naar voren.

Vervolgens kwam Udo Benzenhöfer met de naam Gerhard Kretschmar, een kind uit Pomßen
dat in 1939 maar vijf maanden geleefd zou hebben. Benzenhöfer heeft die bewering moeten
INTREKKEN na een gesprek met de zuster van Gerhard Kretschmer. Zij kon aantonen dat
Gerhard helemaal niet gehandicapt was en een natuurlijke dood is gestorven.

Al eerder had Robert Lifton in zijn boek "Ärzte im Dritten Reich" zijn twijfels uitgesproken
over de naamgeving van het kind.



Heb je wat bronnen?
Het is voor mij een kleine moeite het verhaal te wijzigen en er van te maken dat verschillende bronnen, verschillende namen en versies van het verhaal noemen.

Het heeft weinig zin om de naam te laten staan als het niet klopt.


zo nov 10, 2013 6:59 pm
koos24
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
kniébolo schreef:
Ja, ten eerste het genoemde boek van Lifton.
Daarnaast: http://de.wikipedia.org/wiki/Kinder-Euthanasie:

Die Berichte über diese Tatsache stützen sich im Wesentlichen auf Beschuldigten-Aussagen in Nachkriegsprozessen,
in denen immer wieder auf den Fall „Kind K.“ hingewiesen wird.[9][10] Nach Aussagen des französischen Journalisten
Philippe Aziz zu einem Interview, das dieser 1973 mit einer Familie „Kressler“ in Pomßen geführt haben soll, kam
Benzenhöfer nach weiteren Recherchen zu dem Schluss, dass es sich bei dem „Kind K.“ um den am 20. Februar 1939 in
Pomßen geborenen und am 25. Juli 1939 verstorbenen Gerhard Herbert Kretzschmar handele.[9] Im Jahr 2007 erfuhr
Benzenhöfer jedoch von der Schwester des verstorbenen Kindes, dass dieses gar nicht behindert war und eines
natürlichen Todes gestorben sei. Benzenhöfer musste seine Behauptung revidieren.[8]

Note (8) verwijst naar "Udo Benzenhöfer: Richtigstellung. In: Deutsches Ärzteblatt, Jg. 104, H. 47, 23. November 2007"
(Richtigstellung = rectificatie)

Er bestaat de sterke indruk dat de beklaagden in Neurenberg deze "vaderlijke" brief gewoon verzonnen hebben.


Mmmmmmmm dat bedacht ik me ook al en het is overal overgenomen.

Ik kan op STIWOT niet meer wijzigen maar op WO2 forum ga ik een aanpassing maken.


zo nov 10, 2013 7:16 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
koos24 schreef:
[Ik kan op STIWOT niet meer wijzigen maar op WO2 forum ga ik een aanpassing maken.

Stuur een verzoekje aan bijvoorbeeld Jean of Pieter en het is zo gepiept. :)

Voor je fotoverslag zal ik vanavond eens goed gaan zitten.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo nov 10, 2013 7:44 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Ik blijf me verbazen over de parate kennis op dit forum (ik heb daar grote bewondering voor). Vele fouten zijn door anderen overgenomen en zo lijkt het soms dat bepaalde 'feiten' door verschillende bronnen bevestigd worden. Het is soms moeilijk te onderkennen. Mooi dat mensen die op dit forum plaatsen, door andere forummers geholpen worden, waardoor een verhaal net dat puntje op de i krijgt. Hier word ik helemaal blij van :D

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo nov 10, 2013 8:58 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)
Stuur even PB Koos , hoe je dit aangepast wil zien.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 10, 2013 9:05 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group