Het is nu vr maart 29, 2024 8:05 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
WO2 was geen indirect gevolg van het verdrag van Versailles 
Auteur Bericht
Siggy
Bericht 
Mario schreef:
(aangezien hij een opleiding leraar schijnt te volgen, vind ik het maar bedenkelijk).


En dat moet leraar worden? Toch niet ook eens leraar geschiedenis, he?


ma dec 06, 2004 10:48 am
Siggy
Bericht 
broeloe schreef:
Na WOI ging het juist hartstikke goed met Duitsland!


Tuurlijk joh... Een hele generatie was gesneuveld op de slagvelden van Europa, politiek was Duitsland een grote ramp in de jaren na 1918, de hele economie draaide voor het betalen van de herstelbetalingen, de bevolking was arm en bang voor de volgende revolutie, het land had grote gebieden verloren aan Belgie, Frankrijk en Polen.... Het ging echt geweldig met Duitsland....

Joh, ga eens lezen voor je domme dingen zegt.


ma dec 06, 2004 10:52 am
ErnstJan
Bericht 
Siggy schreef:
Mario schreef:
(aangezien hij een opleiding leraar schijnt te volgen, vind ik het maar bedenkelijk).


En dat moet leraar worden? Toch niet ook eens leraar geschiedenis, he?


euh volgens mij wel.


ma dec 06, 2004 10:58 am
ErnstJan
Bericht 
Siggy schreef:
broeloe schreef:
Na WOI ging het juist hartstikke goed met Duitsland!


Tuurlijk joh... Een hele generatie was gesneuveld op de slagvelden van Europa, politiek was Duitsland een grote ramp in de jaren na 1918, de hele economie draaide voor het betalen van de herstelbetalingen, de bevolking was arm en bang voor de volgende revolutie, het land had grote gebieden verloren aan Belgie, Frankrijk en Polen.... Het ging echt geweldig met Duitsland....

Joh, ga eens lezen voor je domme dingen zegt.

Hij doelt denk ik op het kleine selecte groepje wat het wel goed nog geen, 5% van de bevolking.


ma dec 06, 2004 11:00 am
broeloe
Bericht 
Geweldig al die ijzersterke argumenten....! :wink:
Geef me effe een week bedenktijd, dan zal ik proberen de stellingen te weerleggen.


ma dec 06, 2004 7:42 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Opvallend dat Broeloe blijkbaar alleen de allerlaatste reacties leest en niet ingaat op de argumenten die eerder worden gegeven.
Blijkbaar weer een vruchteloze poging.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 06, 2004 7:50 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
broeloe schreef:
Geweldig al die ijzersterke argumenten....! :wink:
Geef me effe een week bedenktijd, dan zal ik proberen de stellingen te weerleggen.

waarom zolang? nouja hopelijk kom je nu eens met goed onderbouwde feiten.


di dec 07, 2004 12:06 am
Wessel
Bericht 
Misschien dat ik het mis heb, maar volgens mij probeert Broeloe hier gewoon mensen te provoceren. Net als die holocaust topic van hem: ik kan me niet voorstellen dat iemand zulke domme dingen durft te zeggen. Ik sluit me bij Gustav aan en ik denk dat je hier maar beter geen antwoord op moet geven.

Citaat:
Geweldig al die ijzersterke argumenten....!
Geef me effe een week bedenktijd, dan zal ik proberen de stellingen te weerleggen.


Hij gaat proberen argumenten te verzinnen om het hiervoor gestelde opnieuw te weerleggen! Dit zegt toch al genoeg?


di dec 07, 2004 11:43 am
Siggy
Bericht 
Hij heeft blijkbaar niks beters te doen. Slotje?


di dec 07, 2004 11:52 am
Merkava
Bericht 
Hij is toch niet toevallig de webmaster van Dutchpal?

Ook deze verstandelijk gehandicapten waren bezig de geschiedenis te vervormen.
Weet hij nu al welke geschiedenis leraar met al deze onzin komt , of is dit ontsproten uit zijn eigen geesteszieke brein :evil:

Ik denk trouwens dat wijlen Kpt Speirs niet erg blij zou zijn met de associatie die deze potentiele ..... met zijn persoon legt door de afbeelding van Matthew Settle als Ronald Speirs in BoB


di dec 07, 2004 12:41 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Mensen,

Je mag het dan al oneens zijn met de stellingname en de argumenten van Broeloe, maar de laatste posts hier hebben niets meer te maken met de aard van het onderwerp. Ze worden te persoonlijk en dat vind ik helemaakl niet gepast. Hoe oneens je ook met elkaar kan zijn, vind ik geen ecxuus om die persoonlijk beledigende toer op te gaan.

Ik ben het ook niet eens met de stelling en de argumenten van Broeloe. O.m. Wilco heeft al goeie argumenten gegeven die Broeloe's stelling ondergraven. Laat hem de tijd om zich te verdedigen en/of zijn fout te doen inzien. Als hij daarvoor een week wil nemen, laat hem dat dan doen. Ik vind dat geen reden om zo persoonlijk te worden.

Anderszijds vind ik ook wel dat Broeloe de neiging heeft om de gegeven argumenten over het hoofd te zien en op zijn eigen redenering steeds verder te bouwen. Het is nu aan u, Broeloe, om te bewijzen dat het ook anders kan.

Gerd

PS Dit is mijn persoonlijke mening en is geen gezamenlijk standpunt van het moderatorteam van dit forum. Daarom heb ik dit topic ook niet gesloten. Als er echter op dergelijke manier blijft gereageerd worden, zullen we niet anders kunnen dan het topic wel te sluiten.


di dec 07, 2004 1:04 pm
Profiel
monmax
Bericht 
broeloe schreef:
Dat Hitler Versailles als propoganda gebruikte is algemeen bekend.
Maar de economische crisis van eind jaren '20 begin '30 waren niet het gevolg van versailles. En zoals ik al eerder aangaf hoefde Duitsland dankzij het verdrag geen geld te steken in herbewapening en defensie, toch één van de grootste uitgaveposten. Na WOI ging het juist hartstikke goed met Duitsland!


Zoals eerder gesteld moest Duitsland na WO1 enorme herstelbetalingen doen aan de overwinnaars. Door verlies van industriegebieden in Silezië (nu Polen) en bezetting van het Rijnland en een tijdlang de bezetting van het Ruhrgebied door Franse en Belgische troepen had Duitsland zeker begin jaren twintig niet de mogelijkheid om aan zijn betalingsverplichtingen uit het verdrag te voldoen. Hierdoor onstond er in Duitsland een moedwillige hyperinflatie. De regering Ebert liet dit bewust z'n gang gaan om aan de onredelijke eisen van de herstelbetalingen niet te hoeven voldoen. Ik ken foto's waarbij mensen met een kruiwagen vol papiergeld een brood konden kopen. Ik heb postzegels met een zegelwaarde van 50 miljard Mark. Dit leidde in november 1923 tot de rentenmark. De Mark werd gerevalueerd (opgewaardeerd) nadat de VS toegezegd hadden Duitsland geld te zullen lenen. Dit geld werd direct doorgesluisd naar met name Frankrijk en Groot-Brittanië. Toen pas kwam er Duits geld vrij om de economie een oppepper te geven.

Het grote leed van Versailles was toen echter al geschied en vormde een goede voedingsbodem voor AH en andere reactionaire partijen.


wo dec 08, 2004 10:19 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
broeloe schreef:
Geweldig al die ijzersterke argumenten....! :wink:
Geef me effe een week bedenktijd, dan zal ik proberen de stellingen te weerleggen.


En Broeloe? Die week is ondertussen ruimschoots voorbij. Heb je intussen andere argumenten gevonden die je stelling ondersteunen?

Gerd


di dec 21, 2004 12:43 pm
Profiel
Grubbelt
Bericht 
is er in de eerste wereldoorlog een veldslag geweest op Duitse bodem?
volgens mij niet. (ik kan mij nog vergissen)
De meeste Duitse fabrieken stonden er dus nog gewoon. dat is onontbeerlijk voor een goede economie.
Verder gaf Duitsland helemaal geen herstelbetalingen. De regering had nog genoeg geld om alles in 1 keer te betalen. Maar de Duitse regering gaf dit geld direct uit aan werkprojecten, nieuwbouwwijken en zelf het begin van de Autobahn. (Hitler heeft voortgebouwd op deze plannen)
Tot dat de Fransen en Engelsen het zat zijn en ze het Ruhrgebied bezetten.
Toen pas begonnen er kleine bedragen naar Engeland en Frankrijk te komen. Duitland kon niet zonder de Ruhr.
Engeland en Frankrijk gingen tot deze actie over omdat zij zelf enorme schulden hadden bij de VS.
Ik denk dat Broeloe beter had kunnen zeggen dat Duitsland economisch het sterkste land van Europa was na WOI.
En verder voelden de Duitsers dat verdrag wel als een schande.
Maar het is zonder meer de waarheid dat het in Duitland het beste ging na WOI. Pas na die enorme beurskrach ging het mis, maar toen ging het overal mis!

vriendelijke groet


wo apr 13, 2005 2:11 pm
druidebaron
Bericht 
Het probleem met de Vrede van Versailles is dat het aan de ene kant voor Duitsland te hard en te vernederend was en Duitsland in zijn macht aantastte. Dit opende de deur naar allerelei schimmige rechts-extremistische groepering die uit waren op revanche en herziening van Versailles. Aan de andere kant echter was het gewoon niet hard genoeg. Duitsland vormde economisch gezien nog steeds een continentale grootmacht en was nog steeds in staat om een grote Europese oorlog te voeren.
Een nieuwe oorlog was het onvermijdelijke gevolg van de Vrede van Versailles


wo apr 13, 2005 3:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group