Het is nu do maart 28, 2024 5:59 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Fallschirmjager 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Fallschirmjager
Ik ben op zoek naar foto's van Fallschirmjager eenheden welke genomen zijn in 1944/1945...
Gaarne met bronvermelding indien uit een boek!


do jan 13, 2005 8:53 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik heb het boek 'German Paratroopers, The illustrated history of the Fallschirmjager in World War II', Chris McNab, Aurum Press, 1-85410-726-7.

Misschien heb je het wel, staan iig heel veel foto's in, dus als je het nog niet hebt en iets speciaals zoekt wil ik wel even kijken of er wat in staat.

Zie bijvoorbeeld ook dit topic:
- http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... .php?t=647


do jan 13, 2005 9:24 pm
Profiel
IA002
Bericht 
... wel kijk even naar de vraag.... foto's van Fallschirmjäger genomen in Nederland medio September 1944....


do jan 13, 2005 9:31 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Fallschirmjager
Sorry, maar dit:
Pietje schreef:
Nederland medio September 1944

Zie ik in de oorspronkelijke vraag niet terugkomen:
Pietje schreef:
Ik ben op zoek naar foto's van Fallschirmjager eenheden welke genomen zijn in 1944/1945...
Gaarne met bronvermelding indien uit een boek!


Maargoed. doet er verder niet toe. In het boek staat 1 foto die genomen is 'around the Arnhem corridor in Septmber 1944 during Operation Market Garden'. Gaat hierbij om 6 Fallscirmjager waarvan twee met handkar en 1 met Fallschirmjager helm.

Zal ik hem scannen of is hij bekend ?


do jan 13, 2005 9:46 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Fallschirmjager 44/45.... dat begint dan dus in September '44... Klein detail..
Jammer, maar toch bedankt... de serie met de bekende kruiwagen bij Mook zijn mij bekend... Mischien moet er nog even bij vermelden dat ik met name zoek naar foto's genomen in '44 in Brabant en in in 1945 in Gelderland/Overijssel/Drente/Groningen/Friesland...


do jan 13, 2005 10:13 pm
IA002
Bericht 
Ik ben met name op zoek naar informatie over de volgende foto's (zie hieronder).
Wanneer werden ze genomen, door wie (naam PK-man?), waar, of zijn de orginele onderschriften bekend.... En natuurlijk.... zijn er nog meer foto's uit die zelfde serie...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


vr jan 14, 2005 1:36 pm
IA002
Bericht 
goed kijken, maar volgens mij zijn minstens 2 personen de zelfde als die al in de loopgraaf stonden op vorige foto's...

Afbeelding


Niemand enig idee of in het bezit van nog meer foto's.... een beetje hulp kan geen kwaad!


za jan 22, 2005 1:28 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
Foto 1 van je eennalaatste post staat ook vermeld in In Swaeren Noodt (zie ook dit topic) en het bijschrift vermeldt dat het een Duitse stelling langs de Rijksweg betreft, iets ten zuiden van Plasmolen. Foto is genomen tussen 22 en 26 september 1944.


za jan 22, 2005 1:55 pm
IA002
Bericht 
Roel kan je mij de exacte tekst geven! (staat er bij welke rijksweg?)


zo jan 23, 2005 11:00 am
Roel Kerkhoff
Bericht 
"Een Duitse stelling langs de Rijksweg, iets ten zuiden van de Plasmolen. De foto is genomen tussen 22 en 26 september 1944" is het exacte bijschrift, maar door wordt je denk ik niet veel wijzer van :)

Bij plasmolen loopt maar een Rijksweg (zie ook plaatje in vorige post), de N271.

Als ik de data van 'It Never Snows In September' er naast leg, zouden ze van Kampfgruppe Hermann moeten zijn, welke opgebouwd was uit Kampfgruppe Goebel (infanterie bataljon: restanten/reduced), restanten van Regts 5 Fallschirmjaeger Div (infanterie regiment: verstrekt), artillerie 1x88mm, 3x20mm(comagnie: restanten/reduced) en Bty Fallschirmjaeger Arty Regt 6.

Kampfgruppe Goebel op zijn beurt zou oorspronkelijk 350 man infanterie (oorsprong 3e en 5e Fallschirmj. Div??) omvatten.

De stellingen zijn gericht tegen de verwachte opmars van de 82ste Airborne Divisie, vanuit Mook/Groesbeek. Zoek op deze site maar eens naar plasmolen. Denk wel Milsbeek en Riethorst zijn wel wat gegroeid de laatste jaren: een goed zicht (schietveld) vanaf de rijksweg richting de beboste heuvels is nu nauwelijks of niet mogelijk.


zo jan 23, 2005 11:36 am
IA002
Bericht 
:D :D :D Hartelijk dank!. Ik weet inmiddels dat de foto's zijn gemaakt door Bildberichter Zimmermann

het orginele bij schift van één van de foto's uit de serie is:-

Fallschirmjäger in der Schlacht um Holland. In den harten Kämpfen im holländischen Raum sind auch wieder Einheiten unserer Fallschirmjäger eingesetzt. Auf Stoss folgt Gegenstoss. In schnell ausgeworfenen Feldbefestigungen und Schützenlöchern verteidigen sie ihre Stellungen gegen die immer wieder sich wiederholenden Angriffen der Anglo-Amerikaner. Gegen Tiefflieger sind behelfsmässige Fla-Mg eingesetzt.

07-10-1944

Ik weet inmiddels het bestel nummer van een serie foto's van Zimmermann, maar de vraag is of het de serie is die ik zoek....

In Swaeren Noodt... ken ik niet! Nieuw boek? Waar gaat het over?


zo jan 23, 2005 11:50 am
Roel Kerkhoff
Bericht 
07-10-1944 is de datum van de foto, of een datum van 'publicatie' met onderschrift?

In Swaeren Noodt met als ondertitel: de oorlog van 1940 tot 1945 in Mook, Middelaar en Molenhoek gaat over, je raadt het al, de oorlog van 1940 tot 1945 in Mook, Middelaar en Molenhoek. Ik heb de tweede herziende druk uit oktober 1994.

Geschreven door de Stichting Heemkundekring De Grenssteen. Een 300 pagina tellende publicatie over de oorlogstijd in de genoemde plaatsen. Informatie over de geallieerden, de duitsers en de beleving van de bevolking. Een lokale uitgave. Zover ik weet enkel verkrijgbaar bij Restaurant Het Zwaantje te Mook.


zo jan 23, 2005 12:31 pm
IA002
Bericht 
Ja ik vermoed van wel... , mogelijk zijn ze toen ontwikkeld...(?)
Bedankt voor de tip voor het boek, klinkt zeer interessant... ... Hoeveel pagina's van die 300 gaan over de strijd rond Mook e.o. in Najaar 44?


zo jan 23, 2005 1:14 pm
Roel Kerkhoff
Bericht 
Als ik het zo bekijk gaat het van grofweg pagina 28 t/m 186 over de gevechten in Mook e.o. Verwacht echter niet te veel details wat militaire eenheden betreft, althans niet van de Duitse zijde. Wel zijn er veel beschrijvingen van gebeurtenissen, het verloop van de gevechten en anekdotes/verhalen (van voornamelijk burgers).


zo jan 23, 2005 1:34 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group