Het is nu do maart 28, 2024 10:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
De Balkan 
Auteur Bericht
leandro
Bericht De Balkan
Hoe kon Hitler de Balkan zo gemakkelijk naar zijn hand krijgen.Daar zijn altijd problemen geweest tot de dag van vandaag.
:?:


di feb 15, 2005 6:21 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik geloof dat hij dat met zijn leger deed... En gemakkelijk zou ik niet willen zeggen, je had toen toch ook Tito met zijn partizanen? Volgens mij ging alles helemaal niet zo van een lijen dakje...

Ironclad


di feb 15, 2005 7:18 pm
Profiel
druidebaron
Bericht 
Misschien juist omdat er altijd zoveel problemen waren: verdeel en heers. De Kroaten kregen een eigen staat en de Bosniers werden opgehitst tegen de Serviers. Ik heb eens gelezen dat de Duitse SS-ers zelfs gruwden van de methodes van de Bonische SS-ers. Er zijn in die tijd iig wel heel wat Serviers het slachtoffer geworden van genocide. Onderling vochten de verschillende partizanengroepen ook erg veel.


di feb 15, 2005 9:49 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Dat zou best kunnen, 'gemakkelijk' gingen de zaken daar zeker niet.

Ironclad


di feb 15, 2005 10:07 pm
Profiel
Harro
Bericht Re: De Balkan
leandro schreef:
Hoe kon Hitler de Balkan zo gemakkelijk naar zijn hand krijgen.Daar zijn altijd problemen geweest tot de dag van vandaag.
:?:

De Duitsers kregen de Balkan juist niet (nooit) naar hun hand. De vraagstelling is daarmee fout en antwoorden onmogelijk.


wo feb 16, 2005 2:16 pm
Harro
Bericht 
druidebaron schreef:
Misschien juist omdat er altijd zoveel problemen waren: verdeel en heers.

Nope. De Duitsers kregen dat "heersen" op de Balkan nooit voor elkaar. Ze werden hooguit een belangrijke partij in een aanhoudende strijd tussen meerdere partijen. Door daarbij enkele partijen aan zich te binden probeerden ze meer controle te krijgen maar dit lukte ook niet want ze lieten zich feitelijk niet binden. De Sovjets liepen na de oorlog met Tito tegen vergelijkbare problemen aan.


wo feb 16, 2005 2:20 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gustav schreef:
De Duitsers kregen de Balkan juist niet (nooit) naar hun hand.

De Duitsers veroverden toch Joegoslavië en richtten toch de staat Kroatië op?
Volgens mij veroverden ze het gebied wel, maar ging alles niet zo gemakkelijk.

Ironclad


wo feb 16, 2005 2:47 pm
Profiel
Narcolepticus
Bericht 
Veroveren betekent niet heersen hé?
Denk daarom juist maar eens aan partizanen. Als je heerst dan heb je zulke dingen niet in zo'n grote mate.


wo feb 16, 2005 9:40 pm
Erik_C
Bericht Re: De Balkan
leandro schreef:
Daar zijn altijd problemen geweest tot de dag van vandaag.
:?:


Die problemen en conflicten zijn in WO2 alleen maar verergerd; haatgevoelens versterkt.


do feb 17, 2005 9:50 am
Appelmoos
Bericht 
Zoals al aangehaald; Duitsland had wel het Joegoslavisch leger in een korte oorlog verslagen, maar het land en volk hebben ze nooit volledig onder controle gekregen. Zelfs hun groots opgezette acties aan het eind van de oorlog om Tito gevangen te nemen liep op niks uit.


do feb 17, 2005 11:35 am
Harro
Bericht 
Ironclad schreef:
Gustav schreef:
De Duitsers kregen de Balkan juist niet (nooit) naar hun hand.

De Duitsers veroverden toch Joegoslavië en richtten toch de staat Kroatië op?
Volgens mij veroverden ze het gebied wel, maar ging alles niet zo gemakkelijk.


Bezetten wel. Maar leandro spreekt van " makkelijk naar haar hand zetten" en dat is pertinent niet het geval geweest. Zoals Appelmoos hierboven kort en bondig heeft samengevat.


do feb 17, 2005 5:11 pm
leandro
Bericht 
En Griekenland er was toch daar een burgeroorlog of niet


do feb 17, 2005 10:19 pm
Harro
Bericht 
leandro schreef:
En Griekenland er was toch daar een burgeroorlog of niet

Wanneer en in welk verband met jouw oorspronkelijke vraag?


vr feb 18, 2005 7:39 pm
Jurrie
Bericht 
leandro schreef:
En Griekenland er was toch daar een burgeroorlog of niet


Gustav schreef:
leandro schreef:
En Griekenland er was toch daar een burgeroorlog of niet

Wanneer en in welk verband met jouw oorspronkelijke vraag?


Het is een vraag...hij weet het niet zeker ?!!

(google)


Jurrie


vr feb 18, 2005 8:06 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Beste vrienden, voor mijn uitzending naar Bosnie heb ik uitvoerig de geschiedenis van dat deel van de wereld bestudeerd. Ik kan je zeggen Bosnie was toen al een ethnische lappendeken en inderdaad daar hoorden ook de Kroaten bij die Hitler ondersteunden. Deze groep noemde zich indertijd Usthasia. Ook in de jaren negentig troffen wij met regelmaat eenheden van de HOS (Bosnisch Kroatische leger) aan met hakenkruizen op hun voertuigen. Ook de Kroatische staat had voldoende Ustashia dat gesteld kan worden dat daar de zaken redelijk onder controle was voor de Duitsers. De Servische gebieden hadden twee partijen namelijk Chetniks die na de overwinning de Koning weer op de troon wilden hebben en de Partizanen, die een communistische staat nastreefden, die met uitzondering van Kroatie over heel Joegoslavie uitermate actief waren. Het moslim verzet vocht of zelfstandig of onder de Partizanen. Hoe dan ook deze bevolkingsgroep werd door de Duitsers gezien als untermenschen. Toch hadden de Duiste troepen schrik voor de gebieden in Bosnie Tito gebiet noemde men het onder andere. Met zoveel strijdgroepen en zo verschillende belangen lijkt het me duidelijk dat het eerder een heksenketel was dan een rustig gebied. De reden dat Duitse troepen zo snel konden doorstoten lag vooral in de tegengestelde belangen van het leger personeel (ook in de jaren negentig viel binnen enkele dagen het Joegoslavische leger uiteen) ennatuurlijk een verschrikkelijk bombardement op Belgrado.


vr feb 18, 2005 10:48 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group