Het is nu vr maart 29, 2024 10:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Waarom een Waffen-SS? 
Auteur Bericht
panzerschreck
Bericht 
Bovendien heb ik nooit gezegd dat ik het helemaal niet eens ben met zijn verklaring,,, nee hoor!
Alleen zijn mening kwam als sluitend en absoluut over, alsof je zo een moeilijk onderwerp met die paar regels kan beheersen....

En misschien is het voor mij een te ingewikkeld onderwerp, om hier zelf over te oordelen, maar motorway's verklaring is verre van compleet.


zo maart 26, 2006 12:24 pm
Harro
Bericht 
Motorway schreef:
Deze vraag is naar mijn bescheiden mening

Sluitend en absoluut?


zo maart 26, 2006 12:28 pm
panzerschreck
Bericht 
:oops: over het hoofd gezien!
Maar zijn antwoord op mijn mededeling : verklaar je hiermee waarom een wss? heeft een dwingend karakter, alsof ik me moet rechtvaardigen als ik zeg dat met zijn mening niet veel chocola gemaakt kan worden?

Ik hoop eerlijk gezegd dat dit afdoende is, en een verdere discussie dus niet meer nodig is! over mijn meningsverschilletje met motorway :wink:


zo maart 26, 2006 12:31 pm
Harro
Bericht 
Ja, je kunt toch zeggen waarom je er geen chocola van kunt maken?


zo maart 26, 2006 12:34 pm
panzerschreck
Bericht 
Zijn verhaal is te compact om zo een onderwerp af te doen, en ik doe ook absoluut geen uitgebreid verslag om dit tegendeel te bewijzen, omdat mijn kennis hierover veel te beperkt is...zoals ik al eerder aangaf..

Maar motorway wekte bij mij de indruk alsof het zijn doctoraal scriptie was, en die claim kunnen beter echte experts zoals op het axis forum maken, en sinds wanneer zijn boeken door nederlandse onderzoekers geschreven een autoriteit op dit gebied, ik weet zeker dat er betere verklaringen zijn dan motorway en zijn (ahrendt)....


zo maart 26, 2006 12:41 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Panzerschreck, het gaat mij erom dat je een goed onderbouwde bijdrage van iemand - of je het hier nou mee eens bent of niet - neersabelt zonder enige vorm van serieuze onderbouwing. Dat vind ik niet netjes en daarom reageer ik. Daarnaast ben ik, net als Motorway, geïnteresseerd in de visie van Arendt en hecht ik daar best veel waarde aan.

Maar laten we verder on-topic blijven en dus inhoudelijk reageren op het onderwerp, niet op de persoon. Noem argumenten waarom je het eens of oneens bent met iemand, daarvoor is een discussie tenslotte bedoeld.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 26, 2006 12:43 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Wat weet panzerschreck over "motorway" dat hij zijn uitleg afdoet als zijnde niet van een "echte expert"?


zo maart 26, 2006 12:46 pm
panzerschreck
Bericht 
Kevin begrijp me aub niet verkeerd, maar ik houd niet van dit soort claims door motorway gemaakt en het aangehaalde argument van ahrendt...

Dat is alles , en nog maals ik kan niet verder op dit onderwerp ingaan omdat mijn kennis hierover buitengewoon ontoereikend is...


zo maart 26, 2006 12:47 pm
panzerschreck
Bericht 
Gustav heeft gelijk ik ga ook naar mijn oma! 8) :lol: (zie topic gustav knittel)


zo maart 26, 2006 12:49 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Anderhalve pagina gereutel over Motorway - en drie mensen die verzanden in een onpeilbaar heen en weer gepingpong over non-onderwerpen in vergelijking tot het topic. Na de diverse bezoeken aan de oma's wellicht aardig voor de rest van het forum als Motorway en Panzerschreck wat over een weer PM'n [met cc'tjes naar Timo] en dan hier weer liefst verder met het boeiende topic!


zo maart 26, 2006 1:13 pm
Motorway
Bericht 
panzerschreck schreef:
Juist, motorway moet niet de psychologische toer op gaan op een wo2 forum..
die wetenschapsfilosofie van popper mag hij lekker voor zich zelf houden!



panzerschreck schreef:
Zijn verhaal is te compact om zo een onderwerp af te doen, en ik doe ook absoluut geen uitgebreid verslag om dit tegendeel te bewijzen, omdat mijn kennis hierover veel te beperkt is...zoals ik al eerder aangaf..

Maar motorway wekte bij mij de indruk alsof het zijn doctoraal scriptie was, en die claim kunnen beter echte experts zoals op het axis forum maken, en sinds wanneer zijn boeken door nederlandse onderzoekers geschreven een autoriteit op dit gebied, ik weet zeker dat er betere verklaringen zijn dan motorway en zijn (ahrendt)....


panzerschreck schreef:
Maar zijn antwoord op mijn mededeling : verklaar je hiermee waarom een wss? heeft een dwingend karakter, alsof ik me moet rechtvaardigen als ik zeg dat met zijn mening niet veel chocola gemaakt kan worden?

Ik hoop eerlijk gezegd dat dit afdoende is, en een verdere discussie dus niet meer nodig is! over mijn meningsverschilletje met motorway


Even voor de duidelijkheid.

Harro/Gustav stelt een vraag. Deze vraag is al een eerder aan de orde gekomen op o.a. het oude Feldgrau Forum en ook op Axis History Forum. De daar gegeven antwoorden draaiden continu om de hete brei heen of de discussie verzandde in hoe goed/slecht de Wss was, de rol van de Wss in de holocaust, Wittmann, nou ja zo ongeveer alles werd er bijgehaald.

Ik geef een antwoord op de vraag, die vooral gebaseerd is op het werk van Hannah Arendt (die er zeer goed over na heeft gedacht) en ook een beetje op het werk van Keegan. (Een van de weinige boeken van de Ballantine reeks die gewoon goed is). Als je mijn betoog niet snapt of het er niet mee eens bent vind ik prima. Zeg het dan gewoon. Mijn verwijzing naar Popper heeft er mee te maken dat Popper heeft gezegd dat een theorie falsfiseerbaar moet zijn. Arendt heeft een theorie gebouwd, deze ook onderbouwd en je kunt hem dan ook testen.

Ik vind de theorie van Arendt, gebouwd eind jaren 1940, met de beperkte toenmalige kennis (vooral Nazi Conspiracy, de onderliggende stukken van het IMT) zeer goed. Ik geef je ook mee dat Arendt als leerlinge van Heidegger jarenlang slecht lag.

Als je het er niet mee eens bent omdat je bvb Arendt niet mag (te veel onder invloed van Heidegger ofzo) of als je met Ockham in gedachten een simpelere betere theorie hebt, laat het dan weten.

Naar mijn -wederom bescheiden mening- zijn er zeer veel relevante boeken geschreven over de Wss. Je kunt hierbij denken aan Heinz Höhne's 'Der Orden unter den Totenkopf', die de Wss als een van de vele onderdelen van de SS, je kunt denken aan Kogon (Der SS-staat) en natuurlijk Stein. Het probleem met deze boeken is echter dat ze een beperkte visie hebben. De visie van Ahrendt is daarom zo boeiend omdat zij als een van de eersten vergelijkingen trok met het Stalinistische Rusland: ook daar kwamen competentiestrijd en dubbele organisaties voor. Als ooit es onderzoek gedaan wordt naar de politieke structuren van Noord-Korea zou dat een mooi ijkpunt zijn.

Ergo, Arendt ziet de SS (mede) als een van de concurrerende machtsstructuren binnen het totalitaire systeem. Natuurlijk heeft zo'n organisatie binnen het gemilitairiseerde Duitsland een leger nodig. Voeg daarbij de machtshonger van Himmler en Hitler's verdeel en heers politiek die ook inherent aan het systeem waren, dan heb je volgens mij een betere verklaring dan

- "opgericht als experimentele organisatie om camouflagepakken en 'live-ammo' tijdens oefeningen uit te vinden"
- "opgericht om de grote toestroom van Europese vrijwilligers te herbergen om tegen het judeo-bolsjewisme te strijden"
- "opgericht uit onvrede over de Wehrmacht"
- "opgericht om Hitler een plezier te doen"
- "opgericht om oorlogsmisdaden te plegen"
- "de amerikanen hebben de US Marines en de Duisters hadden de Wss"


Maar goed, ik hoef volgens mij die alternatieven niet te bieden, ik hoor ze overigens graag. Ik ben geen historicus overigens, mijn laatste scriptie was geloof ik bijna 20 jaar geleden en was op juridisch gebied.

P.S. Ik heet gewoon Edwin. Mijn nick op AHF is Simsalabim en op Rodoh was ie Kansuke. Motorway kwam van een liedje wat ik aan het downloaden was van de Tom Robinson Band, wat in de UK uitgeroepen was ot het leukste liedje voor in de auto. Het is ook mijn nick op diverse wargames forums.


zo maart 26, 2006 1:24 pm
Harro
Bericht 
Simsalabim = Motorway werd my al duidelijk toen je hier (of op wo2.nl) je beroep eens noemde ;)


zo maart 26, 2006 6:07 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik heb dit topic even gesplitst. Hier verder over de NKVD.


ma maart 27, 2006 12:52 pm
Profiel
steunwieler
Bericht 
De rest van het Duitse leger was niet overal aanwezig? Nota bene de meest succesvolle Duitse divisie van WO2, de 2. Panzer-Division (Heer) was in het door jou genoemde Ardennenoffensief veruit het meest succesvol. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 12. SS-Hitlerjugend die in de Ardennen helemaal niets voor elkaar kreeg.
=>
M.a.w. is het toch niet verwonderlijk dat xxx millioen soldaten overal aanwezig kon zijn??

En over de wapens die de W-SS kregen spreek je jezelf gigantisch tegen, vind ik!!
Als 18 millioen Wehrmacht soldaten 1000 tanks krijgen en
Als rond de 1 millioen(of 2 millioen) W-SS'ers 900 tanks krijgen kan je toch zien
dat de W-SS veel meer tanks qua ratio krijgt dan de Wehrmacht??
Of ben ik dan zo verkeerd?

Ik vind niets raar. Ik confronteer je enkel met het gegeven dat de 12. SS niet veel kon klaarspelen in de Ardennen. Wat Aken daarmee temaken heeft weet ik niet. Jij wel?
=>
Ja, eerst wil ik wel zekerheid Harro, voor ik een gigantische fout bega...
Klopt het dat de 12. SS HJ divisie bij het 6de SS panzerarmee zat??(sorry voor schrijffouten...)

Dan nog een verzoekje:
Nee, dat gaat niet op. Wittmann kreeg zijn eerste pantser - een Sturmgeschütz - begin 1941 en zag daarmee actie tijdens Barbarossa. Otto Carius zag ook zijn eerste acties tijdens dit offensief, in een Pz. 38t. Wittmann was toen al commandant, Carius slechts een lader. Pas vanaf 1943 commanderen ze beiden een Tiger, de carrières zijn dus grofweg vergelijkbaar. Ook Kurt Knispel had een dergelijke carrière: eerste inzet als schutter in een Pz. IV tijdens Barbarossa en Tiger commandant sinds 1943.
Bovendien hangt het succes van de Waffen-SS t.o.v. de Heer niet op enkel Wittmann. Kijken we naar de eerste 50 Duitse tankazen dan zijn er daarvan 34 van de Heer en 16 van de Waffen-SS. Ik geloof niet in dergelijke cijfermatige vergelijkingen maar ik probeer je duidelijk temaken dat je het succes van de Waffen-SS niet kunt ophangen aan de naam Wittmann.
=>
Kunt u aub cijfers geven van hoeveel tanks de W-SS telde en hoeveel de Wehrmacht ??
Want ik ben bijna zeker dat er heel dat de Wehrmacht veel meer tanks hadden dan de W-SS...

Waar slaat dan überhaupt je opmerking op of ze "met blokken speelden"? Wat wil je mij dan duidelijk maken? "Elite" meet je niet af aan de geleden verliezen. Als dat zo was dan waren alle heel normale door de Russen volledig in de pan gehakte Wehrmacht eenheden de absolute elite van het Duitse leger.
=>
Ik bedoel dus, zoals ik hoopte dat iedereen zou begrijpen, dat de W-SS harde slagen te verduren kregen, veel verliezen leden én dat omdat ze geen gemakkelijke taken kregen !!
Dat bedoel ik met die blokken spelen, ik bedoel dus dat de W-SS veel moeilijke taken kregen, soms makkelijkere dan de Wehrmacht, maar ze verloren ook heel wat soldaten omdat ze aan harde slagen meevochten...

Mvg,
Steuner

PS Ik probeer NIET de persoonlijke toer op te gaan Harro/andere, maar het is jullie plicht om mij te overtuigen van mijn ongelijk/gelijk...
Dus nogmaals alles wat ik typ, typ ik omdat ik er zo over denk...


do maart 30, 2006 1:07 pm
Hans Dorr
Bericht 
Citaat:
Ja, eerst wil ik wel zekerheid Harro, voor ik een gigantische fout bega...
Klopt het dat de 12. SS HJ divisie bij het 6de SS panzerarmee zat??(sorry voor schrijffouten...)



12.SS zat in 6.Panzer-Armee als onderdeel van het I.SS.Pz.Corps samen met 1.SSLAH. De term 6e SS-Panzer-Armee kreeg het pas later, ik meen ergens in april 1945?

JW


do maart 30, 2006 1:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group