Het is nu do maart 28, 2024 6:11 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
HIAG 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht HIAG
Ik zat vanmiddag een documantaire te kijken over de SS. Toen kwam aan het eind heel kort de HIAG aan bod. De HIAG is een legale en na-oorlogse vereniging van de SS. Kan iemand mij vertellen met wat voor doel deze vereniging is opgericht? Volgens mij was zelfs Sepp Diettrich lid van deze vereniging.

Wat is het belang van deze vereniging, heeft het nog een politiek doel?


(Mods, ik heb eerst even toestemming aan Barry gevraagd... :wink: )

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo okt 12, 2005 6:34 pm
Profiel
Wiking Ruf
Bericht 
HIAG (Hilfsgemeinschaft auf Gegenseitigkeit - Bundesverband der Soldaten der ehemaligen Waffen-SS e.V.) was inderdaad een legale veteranenvereniging wat o.a. streed voor eerherstel voor leden van de Waffen-SS.
Leden waren o.a.
Sepp Dietrich
Paul Hausser
Herbert O. Gille
Kurt Meyer en velen meer....

Een maandblad werd/wordt nog altijd uitgegeven. Heette in eerste instantie "Wiking Ruf" en sinds jaren "Der Freiwillige", maar is voortgezet door Patrick Agte als ik me niet vergis... en niet iedereen was daar blij mee :roll:
Er werden ervaringen uitgewisseld en ook advertentie geplaatst voor/door ex-leden die anderen zochten, werk zochten/aanboden.
Nu nog altijd lees je ooggetuige verslagen, contact advertenties e.d. in het blad.


wo okt 12, 2005 9:15 pm
Dogster
Bericht 
"Der Freiwillige" Lekker blaadje is dat, het ontkend glashard de holocaust.


do okt 13, 2005 12:15 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik snap persoonlijk niet dat zoiets kan en mag in Duitsland. Heeft deze organisaties ook connecties met het neo-nazisme?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do okt 13, 2005 8:21 pm
Profiel
Haen
Bericht 
Enig idee WAAR de Holocaust ontkent wordt in "Der Freiwillige" ????
Ik heb het tot nu toe niet gezien.
Of is dit alleen maar "napraten" ????
HN
p.s. als een ex-SS soldaat ( en later Koninklijke Landmacht Onderofficier)
ben ik misschien wel bevooroordeeld :D :D :D


vr okt 14, 2005 5:17 am
Sbf.Koch
Bericht 
http://www.ritterkreuztraeger-1939-45.d ... illige.htm


vr okt 14, 2005 7:56 am
Wiking Ruf
Bericht 
Nou heb ik zelf een 50+ uitgaves van Der Freiwillige in bezit, zelfs wat oude 'Wiking Ruf' uitgaves :) en heb er ettelijke doorgelezen, maar nooit iets gelezen wat zwart/wit de holocaust ontkent :?


vr okt 14, 2005 8:14 am
Dogster
Bericht 
http://www.vho.org/D/Freiwillige/
En dan moet je naar home page.
Maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat er een paar namen door elkaar lopen.
Google is ook niet alles.


vr okt 14, 2005 9:05 am
Hans Dorr
Bericht 
Ik heb de eerste jaargang Unser Wiking Ruf 1951 t/m 2005 thuis liggen en de tekst dat de Holocaust ontkend zou worden moet ook ik nog zien te vinden. Sterker nog het is niet eens toegestaan in Duitsland. Was het zo geweest dan was Der Freiwillige allang opgedoekt en gerechtelijk aangepakt.

Patrick Agte heeft inderdaad voor een aantal jaren terug de zaak overgenomen en valt niet bij alle voormalige waffen-ss veteranen even goed. Der Freiwillige/Wiking Ruf werd in het verleden gemaakt/uitgegeven door waffen-ss veteranen zelf. Behalve dat de man politiek gezien de zaak van de waffen-ss geen goed doet (je mag hem wel de titel geven van "fout"), hij nog wel eens een bepaalde hand wil opsteken, de zaken wel eens heel erg romantisch wil maken voor de waffen-ss, zijn er verhalen bekend dat de man het niet zal nalaten om de dag na begrafenis van een waffen-ss vet. letterlijk op de stoep wil staan om zgnd. toegezegde foto's etc. op te komen halen.

En er is ook een verhaal bekend, iemand op dit forum kan dit beter vertellen dan ik dat kan, dat ie gewoon manuskripten, teksten,dagboeken heeft gebruikt voor boeken zonder enige toestemming.

Vooral de jaargangen t/m medio jaren '90 zijn heel welkomen informatiebronnen en al vele contacten uitgehaald.

Moraal van het verhaal is ook in deze weer dat de gemiddelde waffen-ss veteraan heel goed weet hoe er over het algemeen over hun word gedacht en dat bepaalde zaken dit in, in mijn ogen, vooroordeel bekrachtigd.

Vandaar ook dat er verschillende waffen-ss veteranen die ik ken hun lidmaatschap al hebben stopgezet.

Hans


vr okt 21, 2005 2:15 pm
Hans Dorr
Bericht 
Wiking Ruf schreef:
HIAG (Hilfsgemeinschaft auf Gegenseitigkeit - Bundesverband der Soldaten der ehemaligen Waffen-SS e.V.) was inderdaad een legale veteranenvereniging wat o.a. streed voor eerherstel voor leden van de Waffen-SS.
Leden waren o.a.
Sepp Dietrich
Paul Hausser
Herbert O. Gille
Kurt Meyer en velen meer....

Een maandblad werd/wordt nog altijd uitgegeven. Heette in eerste instantie "Wiking Ruf" en sinds jaren "Der Freiwillige", maar is voortgezet door Patrick Agte als ik me niet vergis... en niet iedereen was daar blij mee :roll:
Er werden ervaringen uitgewisseld en ook advertentie geplaatst voor/door ex-leden die anderen zochten, werk zochten/aanboden.
Nu nog altijd lees je ooggetuige verslagen, contact advertenties e.d. in het blad.


Behalve een gevoel van eerherstel werd er vanuit de HIAG ook veel gedaan op het gebied van sociale opvang/ondersteuning/geldelijke ondersteuning. Er was ook nog een geldelijke ondersteuning die de naam droeg van Paul Hausser. De exacte naam ben ik even kwijt.

Hans


vr okt 21, 2005 2:18 pm
Haen
Bericht 
Ik ben lid van de HIAG in München.
Het is langzamerhand aan't uitsterven.
Het DOEL van de Hiag was HULP aan voormalige Waffen SS soldaten, daar ze van andere kanten volkomen genegeeerd werden.
Natuurlijk kwam er af en toe een beetje politiek tusen, maar wat kan je verwachten van voormalige soldaten die op elkaar moeten leunen om in't leven te blijven.
En . . . ik zou nog steeds graag willen weten wáár ik die ontkenning van de holocaust kan vinden in 'der Freiwillge".
Een beschuldiging als dat, hoort niet gemaakt te worden, als je het niet can bewijzen.
Groeten uit Cowboys en Indians land.
HN


do okt 19, 2006 2:52 am
Johan_81
Bericht 
Precies! Ik als jonge man wordt er vaak al moe van altijd die beschuldigende vinger richting oud-SS-ers. Laat staan hoe moe oud-SS-ers hier elke keer wel niet van zullen worden.


do okt 19, 2006 11:37 am
John S.
Bericht 
Haen:

Citaat:
Het DOEL van de Hiag was HULP aan voormalige Waffen SS soldaten, daar ze van andere kanten volkomen genegeeerd werden.
Natuurlijk kwam er af en toe een beetje politiek tusen, maar wat kan je verwachten van voormalige soldaten die op elkaar moeten leunen om in't leven te blijven.



Tja, daar zit wat in natuurlijk.
Veel voormalige Waffen-SS soldaten worden (in mijn ogen) onterecht met de nek aangekeken.


do okt 19, 2006 2:00 pm
Johan_81
Bericht 
Inderdaad... altijd heikel punt geweest en dit zal jammer genoeg wel zo blijven.


do okt 19, 2006 2:10 pm
Dogster
Bericht 
Als je de moeite neemt om op deze link te klikken
http://www.vho.org/D/Freiwillige/

Dan is dit de homepage

http://vho.org/index.html

En de VHO is een een revisiointische club, dat zegt genoeg lijkt me.

Maar zo als ik al eerder aangaf google is ook niet alles en het zou kunnen zijn dat er meer hondjes zijn die fikkie heten


vr okt 20, 2006 12:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group