Het is nu di apr 16, 2024 5:56 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Was het duitse leger nu de beste of niet? 
Auteur Bericht
Grebbeberg.nl
Bericht 
Citaat:
Grebbeberg, van wat jij beweert heb ik nooit gehoord. Er zal misschien wel een kern van waarheid inzitten, maar wat dan te denken van dit:


Kern van waarheid? Lees eens het verdrag van Versailles, de militaire passages:

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/da ... tsland.pdf

Ik heb voorts aangegeven dat de controles in het begin streng waren, maar steeds minder streng werden.


vr nov 04, 2005 6:59 pm
Erik_C
Bericht 
Schijnbaar waren de controles van begin af aan al niet streng genoeg waardoor een 'zwart leger' kon bestaan.

Vielen de knokploegen die direct gelieerd waren aan politieke partijen ook onder 'Versailles'? Daar waren ook honderduizenden onderdeel van.


vr nov 04, 2005 7:59 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Nee Eric, en de hooligans van HSV vielen er ook niet onder! Kom, je kunt die knokploegen geen militair of paramilitair getrainde eenheden noemen. Daarbij, Duitsland had voor zijn territorium minimaal een leger van 2,000,000 mensen nodig - en dat was al bescheiden. Ze mochten er 100,000 hebben. Als er 50,000 bij gevormd konden worden uit wat verstokte vechtersbazen dan was dat een druppel op een gloeiende plaat. Heeft echt geen enkel effect op het geheel gehad.


vr nov 04, 2005 8:45 pm
Erik_C
Bericht 
Die 'knokploegen' groeiden wel uit tot organisaties met een structuur gelijk aan die van het leger. En met een sterkte groter dan die van het leger.


vr nov 04, 2005 10:43 pm
gefreiter robin
Bericht 
Grebbenberg blijft maar op 100.00 man hameren maar in 1933 toen hitler de nieuwe reichskanzelier werd, kwam de herbewapening in een stroomversnelling. In december werd het basisleger al naar 300.000 uitgebreid en eind 1934 zou de dienstplicht weer ingaan. Om deze groei snel te laten plaatsvinden moest Hitler eerst de macht van de SA breken omdat deze organisatie steeds meer aanhang kreeg binnen de SDAP en steeds meer de vorm van een leger aannam. In de nacht van 30 juni 1934 ontketende Hitler een campagne van moord en geweld teneinde de groeiende macht van de SA (Sturmabteilung) te breken. Zevenenzeventig nazileiders verloren het leven, evenals duizenden andere slachtoffers in het bloedbad dat bekend staat als de nacht van de lange messen. De SA telde toen 3.000.000 leden! Dus ik vind het nogal een boute uitspraak om te zeggen "Heeft echt geen enkel effect op het geheel gehad" zoals gebbenberg stelt, hitler zelf dacht daar kennelijk heel anders over!


za nov 05, 2005 1:28 am
Grebbeberg.nl
Bericht 
Robin - goed lezen blijft een vak. Om je een beetje te assisteren hier mijn eerdere bijdrage:

Citaat:
Deze regels werden in de eerste tien jaar strikt gecontroleerd. Naarmate de oorlog langer geleden was, en met name nadat Duitsland vanaf 1929 amper de kosten meer kon dragen voor de controles, verslapte het toezicht en werd Duitsland steeds vindingrijker om onder het regiem uit te komen.

Tot januari 1933 wordt echter vrij nauwgezet naleving van het verdrag en zijn beperkingen betracht. Na de aanstelling van Hitler wordt dit eerst gecamoufleerd, later vrij openlijk overboord gezet


Ik hamer alleen op die 100.000 in de eerste tien jaar na de oorlog ...


zo nov 06, 2005 12:42 pm
Raccoon
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Concluderend kan ik zeggen dat het Duitse leger uiteindelijk is verslagen op materiele gronden (onuitputtelijke aanvoer van Amerikaans materieel) en op aantalen soldaten (Russisch kanonnenvoer).


Juist. Voor iedere uitgeschakelde tank konden de geallieerden er 2 terug in het veld brengen. Hiermee was het lot van het Duitse leger niet onmiddelijk bezegeld. In de eerste dagen van Nomandië verloren de geallieerden 10 tanks voor elke Duitse die ze konden uitschakelen. Desondanks deze verliezen konden de Amerikanen toch de Duitse macht doen krimpen.

De Duitse productie was niet zwaar genoeg om deze materiële overmacht te overtreffen, alleen maar om ze te vertragen. Door een perfecte organisatie konden de Duitse legers tanks in het slagveld gooien die nog maar een week of een maand van de band waren gerold. Beide zijden van de geallieerden stonden versteld van deze organistatie.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de geallieerden alleen maar overwonnen door hun materiële overmacht* maar dat de Duitsers de leiders waren in organisatie van hun leger.

*(want de geallieerde bevelhebbers waren bedreven in het doorzien van de Duitse taktiek die efficiënt maar voorspelbaar was)


zo nov 06, 2005 7:39 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
De Duitse productie was niet zwaar genoeg om deze materiële overmacht te overtreffen, alleen maar om ze te vertragen.



Dat klopt Raccoon.
Ik denk dat als de Duitsers hun troepen die zij ingezet hebben bij de salg in de Ardennen, defensief hadden gebruikt dan had de oorlog (in het westen) heel wat langer geduurd.


di nov 08, 2005 6:14 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Sja, vooral de jachtvliegtuigen die zij inzetten hadden goed dienst kunnen doen in de verdediging van de industrie. Als de Luftwaffe (die blijkbaar nog aardig krachtig was) de bommenwerpers een half jaar lang uit de lucht had gehouden, had de oorlogsindustrie zich aardig kunnen opkalefateren. Maar goed, dat blijft gissen natuurlijk.


di nov 08, 2005 9:54 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Sbf.Koch schreef:
Sja, vooral de jachtvliegtuigen die zij inzetten hadden goed dienst kunnen doen in de verdediging van de industrie. Als de Luftwaffe (die blijkbaar nog aardig krachtig was) de bommenwerpers een half jaar lang uit de lucht had gehouden, had de oorlogsindustrie zich aardig kunnen opkalefateren. Maar goed, dat blijft gissen natuurlijk.


Dit meen je niet! De Luftwaffe was al drie jaar onmachtig tegen de Geallieerde luchtmacht. Waar haal jij opeens die "krachtige Luftwaffe" vandaan?


wo nov 09, 2005 1:23 pm
Mario
Bericht 
Grebbeberg.nl schreef:
Dit meen je niet! De Luftwaffe was al drie jaar onmachtig tegen de Geallieerde luchtmacht. Waar haal jij opeens die "krachtige Luftwaffe" vandaan?

Is "onmachtig" ook niet wat overdreven ?
Ze heeft de bommenwerpersstrijdmacht heel aanzienlijke verliezen toegebracht. Het Duitse luchtruim hebben ze uiteraard niet kunnen vrijhouden, maar op sommige momenten liepen de geallieerde verliezen in de lucht heel hoog op.
Ik vraag me inderdaad wel af of de Luftwaffe eind '44 - begin '45 nog veel operationele waarde had. Misschien hadden ze nog wel de vliegtuigen in aanvaardbare hoeveelheden, maar er waren nog nauwelijks goede piloten over om ermee te vliegen en tegenstanders neer te halen of om de nieuwelingen op te leiden.


wo nov 09, 2005 1:34 pm
Harro
Bericht 
Allert, de Luftwaffe had veel meer kunnen betekenen in 1945 als de legerleiding had afgezien van Unternehmen Bodenplatte. Dat is een enorm zinloos verlies. Ik ben het met Marius en Mario eens dat deze jagers in de luchtoorlog boven Duitsland een belangrijke rol hadden kunnen spelen. Geen beslissende, geen ommekeer, maar wel een belangrijke vertraging van de geallieerde opmars. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor de verliezen aan manschappen en materieel door de zinloze offensieve acties van het Duitse leger in België en Hongarije en tijdens de verdediging van Wenen en het Koerland.


wo nov 09, 2005 1:51 pm
John S.
Bericht 
Gustav zei:

Citaat:
Allert, de Luftwaffe had veel meer kunnen betekenen in 1945 als de legerleiding had afgezien van Unternehmen Bodenplatte. Dat is een enorm zinloos verlies. Ik ben het met Marius en Mario eens dat deze jagers in de luchtoorlog boven Duitsland een belangrijke rol hadden kunnen spelen. Geen beslissende, geen ommekeer, maar wel een belangrijke vertraging van de geallieerde opmars.



Ben het hier mee eens.
Ik denk dat de Duitse legertop (in de persoon van Hitler) gewoon de verkeerde prioriteiten gesteld heeft. Dat heeft de nederlaag alleen maar versneld.


wo nov 09, 2005 3:51 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
De Luftwaffe heeft vanaf 1940 achter de feiten aan moeten lopen. De verliezen van de Westfeldzug en de Battle of Brittain waren gigantisch. Voordat deze verliezen ook maar goed gemaakt werden, werd Barbarossa ingezet. In de loop van 1942 kwam de grote kentering en verloor Duitsland het luchtoverwicht. Dat er inderdaad een aantal zinloze acties waren is evident, maar dat kun je net zo goed zeggen van de RAF in 1940 en 1941. Soms kwamen toen van missie met tientallen bommenwerpers slechts enkele kreupele toestellen terug. Fouten zijn er zeker gemaakt. Maar in de laatste drie jaar van de oorlog was de Luftwaffe geen machtig wapen meer. Het had bijzonder weinig uitgemaakt of ze een paar honderd jagers meer hadden gehad om de Duitse industrie te beschermen. Of er nu 100 ton of 80 ton op een complex viel, maakte niet zoveel uit. Barbarossa slokte veel te veel materieel op. En dat zagen we maar al te goed in juni 1944 toen slechts zo'n 250 toestellen in het westen konden worden ingezet. En dan te bedenken dat dit er een kleine 4,000 waren in mei 1940 ...


wo nov 09, 2005 6:41 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Nou, Grebbeberg, precies wat Mario en Timo zeggen: Er zijn eind 1944/begin 1945 (Bodenplatte/Wacht am Rhein) nodeloos vele honderden vliegtuigen verloren gegaan. Zo is de elite-eenheid Jagdgeschwader 26 verloren gegaan in Bodenplatte. Defensief hadden zij een belangrijke rol kunnen spelen tegen de hordes bommenwerpers.


do nov 10, 2005 7:02 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group