Het is nu do maart 28, 2024 10:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vraagje over de Waffen-SS 
Auteur Bericht
steunwieler
Bericht 
Barry, Gustav en Jumpmaster, ik probeerde het op te zoeken, maar ik kreeg foutmeldingen en houd rekening dat ik al een week lang op smallband zit te surfen...
Mijn vermoedens waren toch ergens juist...
Dank Barry, Gustav en Jumpmaster, en natuurlijk de rest

Steuner


wo nov 30, 2005 10:23 pm
John S.
Bericht 
You're welcome


do dec 01, 2005 7:46 pm
Nicodemus
Bericht 
Om terug te komen op de vraag van Gustav; ik weet zeker dat er in de Wehrmacht een Thaise eenheid zat (geschiedenis van de tweede wereldoorlog deel 7). En ik DACHT ergens gelezen te hebben dat er ook een detachment in Nordland zat. Het kan goed zijn dat ik het fout heb, maar zo herinner ik het me.


do dec 01, 2005 8:30 pm
Mario
Bericht 
Nicodemus schreef:
Om terug te komen op de vraag van Gustav; ik weet zeker dat er in de Wehrmacht een Thaise eenheid zat (geschiedenis van de tweede wereldoorlog deel 7).

Ik meen me ook zoiets te herinneren, maar weet er het fijne niet meer van. Maar nu heb je het over de Wehrmacht en voorheen over de Waffen SS.


vr dec 02, 2005 9:00 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Even een linkwaar ook gesproken wordt over Thaise militairenin Duitse dienst:

http://forums.sjgames.com/showthread.php?t=9527


Verder wordt in deel 1 van Martel Books oftewel : "Unknown Foreign Volunteers in theWaffen SS, Volume 1", door Cambridge River van Martel (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... gory=72323) hierover gesproken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 02, 2005 9:36 am
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Niemand trek in twijfel dat er enige Thai in de Wehrmacht dienden, Ostbattalione, okay, maar een hele Kompanie Thai in de Waffen-SS en dan meer specifiek "Nordland" is een ander verhaal.


vr dec 02, 2005 11:47 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Juist en daarom gaf ik ook de gegevens van het boekje, omdat ik begrepen heb dat het daarin staat uitgewerkt. Lijkt me handig om indien iemand dit ooit heeft uitgezocht en op schrift heeft gesteld, ook van die gegevens gebruik te maken in plaats van te speculeren. :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 02, 2005 12:04 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Ik ben bang dat ik je nog niet kan volgen. Op de omslag van dat boek staat inderdaad geschreven dat het gaat over Thaise vrijwilligers in de Waffen-SS. Dat dit een complete Kompanie in Nordland zou zijn lees ik er niet maar ik begrijp dat nu het wachten is op iemand die dit boek heeft cq. koopt.

De enige verwijzingen naar Thai in Nordland die ik online kan vinden zijn opmerkingen op fora bevolkt door gamers.


vr dec 02, 2005 12:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Lees dan even goed wat ik schrijf, volgens mij geef ik niet aan en nergens aan dat er een Thaise eenheid bestaan heeft of wat dan ook. Ik geef alleen maar een tip over waar het misschien in te vinden is. :?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 02, 2005 12:20 pm
Profiel WWW
John S.
Bericht 
Gustav schreef:

Citaat:
Niemand trek in twijfel dat er enige Thai in de Wehrmacht dienden, Ostbattalione, okay, maar een hele Kompanie Thai in de Waffen-SS en dan meer specifiek "Nordland" is een ander verhaal.



Lijk me ook heel kras.....
Ik kan er in mijn uitgebreide documenteatie en naslagwerken nix van vinden. In ieder geval nix over een complete kompanie....


vr dec 02, 2005 6:52 pm
Exel von Kleist
Bericht 
Toch even een aanvulling. Er zijn idd een aantal dubbele nummeringen. Dat komt omdat sommige eenheden al lang voor het einde van de oorlog ontbonden werden.
De 23e Kama bijvoorbeeld is wegens ernstige misdragingen van de soldaten tegen officieren en burgers al in 1943 weer opgeduikt. Sterker nog, hoewel zij bedoeld waren om partizanen uit te roeien, ging men liever servische dorpen uitmoorden en moslims afknallen. Ik geloof zelfs, dat een van de Joegoslavische eenheden naar Zuid-Frankrijk in verplaatst om ze rustig te houden, maar ook dat mocht niet baten. Ze zijn toen andere SS troepen (ik weet niet welke) afgemaakt. Dit laatste weet ik niet meer zeker, want ik kan het zo snel nergens meer vinden. Ik dacht dat ik het ooit gelezen had... dus ruimte voor aanvullingen!!!
Toen de brigade Nederland in 1945 tot divisie verheven werd, heeft men haar feitelijk het nummer gegeven dat nog over was.


wo jan 18, 2006 12:38 pm
panzerschreck
Bericht 
Nicodemus schreef:( No offense b.t.w :) )

Ik heb veel geleerd over het oostfront via , dankzij wikepedia!!
Nico, met alle respect, is dat alleen maar globale informatie!
Wil je je echt verdiepen over de strijd aan het oostfront(duitse zijde)
russische is mij te onbekend)
Lees vooral boeken: bv wilhelm tieke's zwischen oder und elbe, of tragedy of the faithfull, meer gericht op de waffen ss, maar qua wehrmacht lees vooral de boeken over de individuele divisies, en hun bijdrage aan de diverse veldslage. of als je net als gustav veel veteranen kent(doch enigszins subjectief)..

Wat ik wil aanduiden is dat ik niet betweterig wil doen, maar alleen via het lezen van boeken, kan je er het dichtstbij komen..(of met een tijdmachine 8) ) haha...
Ik kom telkens weer interessante wetenswaardigheden tegen, onuitputbare bron van persoonlijke ervaringen..

Het enige jammere is aan het feit als je je echt wil verdiepen, je maar net iets teweinig ooggetuige verslagen zijn van de voormalige duitse strijders..straks zijn ze allemaal dood, en nemen ze de unieke verslagen mee het graf in!! hun goedrecht natuurlijk als ze het niet willen beschrijven...

Maar houd inderdaad rekening met het feit dat veel op internet gewoon larie is, en veel ss mythes zijn gecreeerd, ondanks dat waarschijnlijk de oogetuige verslagen van bv de totenkopf of leibstandarte het spannendst zijn. in de vorm van het aantal deelnames aan de echt grote offensieven, en defensies...

groeten panzerschreck :roll:


za jan 21, 2006 12:42 pm
Nicodemus
Bericht 
Ik ben het volledig met je eens panzerschreck! Maar Wikipedia was voor mij heel nuttig omdat het mij globale informatie gaf, waarna ik mij kan verdiepen in bepaalde zaken. Ik heb na het lezen van het Artikel over de slag bij Narva het boek 'Tragedy of the Faithful' besteld :D

Nick


za jan 21, 2006 5:42 pm
panzerschreck
Bericht 
Probleem is sommigen zijn ook zo duur, tragedy faithfull heb ik zelf niet eens, ik wil als volgende will fey's armoured battles of the wss, Fey was in een van de twee koti's die in de spitze zaten tijdens de uitbreuk in de halbe pocket, fey was bij de SS.sp.abt 502, voorheen 102 (das reich)a.k.a. die unverwustlichen (zeer goed boek)..

Pzschreck 8)


zo jan 22, 2006 11:55 am
danny1969
Bericht 
Kijk even op deze site http://www.ssocr.com/ onder waffen ss divisions vind je veel informatie


zo maart 19, 2006 12:24 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group