Het is nu vr apr 19, 2024 1:46 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Florian Geyer 
Auteur Bericht
panzerschreck
Bericht 
Wehrmacht divisie 1e gebirgsdivision.'
zie eerdere post over moord op italiaanse soldaten:
Weiterhin war die 1. Gebirgsdivision an der Erschießung von 5200 italienischen Kriegsgefangenen der Divison Acqui auf Kephalonia beteiligt. Dies war eines der schwersten Kriegsverbrechen mit direkter Beteiligung von Wehrmachtseinheiten.

Oh ja dit is in het duits? kein problem oder?


zo jan 01, 2006 10:12 pm
panzerschreck
Bericht 
Gustav schreef:Vanaf de oprichting tot het einde was ze bijna niet betrokken bij frontgevechten maar voornamelijk bij de zgn. Partisanenkrieg.

Gustav is volgens mij vergeten dat de 8ss florian geyer, voor 43' ss brigade fegelein heette, die zwaar hadden gevochten in de Rzhev kessel in 42/43
Waar zij zware verliezen leden.


zo jan 01, 2006 10:17 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
panzerschreck schreef:
Gustav schreef:Vanaf de oprichting tot het einde was ze bijna niet betrokken bij frontgevechten maar voornamelijk bij de zgn. Partisanenkrieg.

Gustav is volgens mij vergeten dat de 8ss florian geyer, voor 43' ss brigade fegelein heette, die zwaar hadden gevochten in de Rzhev kessel in 42/43
Waar zij zware verliezen leden.


Maar dat ontkracht dan toch evenzo niet wat hij zei ...?


ma jan 02, 2006 11:09 am
Harro
Bericht 
Panzerschreck ziet mijn gebruik van het woord bijna over het hoofd.

Ook denkt hij dat ik alles persoonlijk bedoel: als ik schrijf dat iets uit de koker van de nazi propaganda komt dan bedoel ik daarmee niet dat hij deze ideeën aanhangt maar natuurlijk enkel dat hij zich erdoor laat misleiden. Zijn uitleg dat hij misschien die indruk wekte maar dat dit zeker niet het geval is maakt veel duidelijk.


ma jan 02, 2006 12:11 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
panzerschreck schreef:
De scheidingslijn tussen burger(onschuldig)en partisaan is moeilijk te bepalen. Net als bij een divisie bev. hebben partizanen ook mensen voor communicatie, uitkijkposten, medisch personeel, voedsel bevoorrading en verbergen van wapens, en partisanen, gidsen etc. Dit werk werd door de vrouwen en kinderen gedaan, terwijl de mannen vochten tegen de duitsers. Moeilijk te bepalen welk dorp pro duits of anti is!

Gustav schreef:
Ja, zo wilden de SS'ers het graag doen geloven. Panzerschreck, wat je hier schrijft komt rechtstreeks uit de leugenmachine van de firma Goebbels!


Dat is nogal een pittige uitspraak Gustl... :wink:

In hoeverre kun je aantonen dat deze uitspraak 100% gedekt is.....?
Ik weet namelijk uit de literatuur dat het wel degelijk zo was dat het voorkwam dat hele families hun verzetstaken verdeelden en dat daar ook vrouwen en kinderen bij waren betrokken.

Het zal best door Goebels en consorten aangegrepen zijn om hier een propagandasausje over te gieten en eea op te blazen !!

Maar om het nou meteen een (100%) leugen te noemen....... :?: :?


ma jan 02, 2006 12:23 pm
Harro
Bericht 
Noem ik het een (100%) leugen? Nogeens lezen.


ma jan 02, 2006 2:12 pm
John S.
Bericht 
Neen Gustl, daarom zet ik het tussen haakjes.
Als je je eigen post nog s goed leest dan zie je dat je aangeeft dat hetgeen Pantzerschreck schrijft " rechtstreeks uit de leugenfabriek van Goebels komt" .

Is het nou een leugen (100%) of niet. :?: :?: :? :?: Of sterker nog: is wat Panzerschreck schrijft een leugen of niet?

Maar kerel, doe me een lol en ga ook ff in op hetgeen ik schrijf in de post hierboven :wink:

Of zit je nog met je billen in de Franse sneeuw? :wink: :wink: :mrgreen:


ma jan 02, 2006 2:29 pm
Harro
Bericht 
Yep, ik zit nog in Frankrijk (al is de sneeuw weg). De generalisatie dat "communicatie, uitkijkposten, medisch personeel, voedsel bevoorrading en verbergen van wapens, en partisanen, gidsen etc." uitgevoerd werd door vrouwen en kinderen is onjuist, want heel kort door de bocht. En ja, het is een voortzetting van de leugens van de nazi propaganda: een vrijbrief om elke burger bij voorbaat verdachte te maken en vervolgens schuldig.


ma jan 02, 2006 2:53 pm
John S.
Bericht 
Bonjour !!

Ok duidelijk. En generalisaties zijn nooit goed.........


ma jan 02, 2006 3:24 pm
Partizaan
Bericht 
de florian geyer-divsie was betrokken bij de anti-partizanenacties
een van de ergste misdaden werd begaan door de SS-cavaleriebrigade onder commando van Hermann Fegelein. In de zomer van 1941 kreeg hij opdracht het ontoegankelijke gebied van de Pripjat-moerassen uit te kammen.
op 30 juli zetten de bereden toepen van de beide regimenten zich in beweging.
De manschappen van het 1ste cavalerieregiment gingen het radicaalst te werk. in alle dorpen waar ze kwamen, liquideerden e alle joden, ook de vrouwen en kinderen.
Het 2de regiment executeerde alleen de mannen tussen 18 en 60 jaar. Vrouwen en kinderen werden zoals bevolen het moeras ingejaagd.
Beide cavalerieregimenten hebben tot 13 augustus 1941 bijna 14.000 mensen vermoord.


vr jan 13, 2006 7:45 pm
panzerschreck
Bericht 
Gaat over de partizanenkrieg in ex- joegoslavie.
Een duidelijk bevel en beeld over hoe met partizanen om te gaan...
Alleen jammer het is weer in het duits :wink:

Dok. 151
Aus dem Befehl von SS-Brigadeführer und Generalmajor der Waffen-SS Carl Ritter v.Oberkamp, Kommandeur der 7. SS-Freiwilligen-Division ,,Prinz Eugen", vom 20. Juli 1943 zur Verfahrensweise bei Terroraktionen in Kroatien
(...) Ich verbiete mit sofortiger Wirkung das Erschießen von Kindern unter 14 Jahren und von Frauen, es sei denn, daß dies im Kampf geschieht. Diese Personen sind in jedem Fall zunächst der Division mit einer Meldung über die Art ihrer feindlichen Betätigung zuzuführen; nur hier darf eine Erschießung befohlen werden.
Soweit im Einzelfalle die öffentliche Aufhängung von Kommunisten angebracht erscheint, hat einer solchen Maßnahme ein ordentliches Standgericht vorauszugehen. Erhängungen sind außerhalb der Ortschaft vorzunehmen. Die Erhängten sind so zu bewachen, daß ein Fotografieren und Berühren der Leichen nicht stattfinden kann (...)
Es ist mehrfach vorgekommen, daß nicht nur einzelne Häuser, sondern ganze Ortsteile und geschlossene Ortschaften niedergebrannt und die Ortseinwohner erschossen wurden, ohne daß dazu Gründe vorhanden waren, die ein solches Verfahren gerechtfertigt hätten. Derartige Maßnahmen treiben immer neue Bevölkerungsteile in die Reihen der Partisanen und veranlassen selbst solche Bevölkerungsteile, sich den Partisanen anzuschließen, die dem bisherigen Kampf vollkommen gleichgültig oder sogar ablehnend gegenüberstanden (...)
Bei aller vom Führer befohlenen Rücksichtslosigkeit im Kampfe mit den Banden (...) ist es nicht vertretbar, wenn z. B. Häuser niedergebrannt werden, weil in ihnen nur Frauen und Kinder angetroffen werden, während sich die Männer angeblich oder wirklich bei den Partisanen befinden. Solche Maßnahmen verbieten sich schon deshalb von selbst, weil man mit einer solchen Begründung wesentliche Teile des Staates Kroatien überhaupt dem Erdboden gleichmachen könnte und sogar müßte (...)


za apr 01, 2006 5:55 pm
panzerschreck
Bericht 
[img]Njemacki letak-poziv na predaju.jpg

[/img]


za apr 01, 2006 6:44 pm
panzerschreck
Bericht 
Dit duitse aanplak biljet geeft een goed voorbeeld van de duitse naiviteit betreffende aanpak van partizanen...

[img][img]http://img113.imageshack.us/img113/512/njemackiletakpozivnapredaju167.th.jpg[/img]


di apr 04, 2006 4:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group