Het is nu di apr 23, 2024 9:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Rol Waffen-SS na de aanslag op Hitler 
Auteur Bericht
HISTORICUS
Bericht Rol Waffen-SS na de aanslag op Hitler
Harro schreef:
Maar Jasper, we hebben het over de reactie van de Waffen-SS na een geslaagde aanslag op Hitler. Wat maakt het uit of ze in hem geloofden? Het is een totaal nieuwe situatie. De Waffen-SS was, zo bleek in 1945, bereid Duitsland tot de laatste dag te verdedigen tegen de geallieerden. Met tot het einde een onwrikbaar geloof in de eindzege. Ze geloofden zelfs dat de Amerikanen vanzelf kun kant zouden kiezen tegen de Russen. Hoe verknipt ook, ze vochten voor Duitsland. Ik geloof nooit dat ze ook bereid waren tot een totale burgeroorlog tegen de Wehrmacht om zo Duitsland te vernietigen en de poort open te zetten voor de Russen. Dat past totaal niet in hun visie.


Ik denk juist wel dat men daar toe in staat was de ss de elite divisies dan waren erg fanatiek en geloofden tot de dood in Hitler men had het denk ik nooit kunnen verkropen dat de heer hun leider vermoorden men raakte dan eigenlijk ook hun elite status kwijt.


di jun 20, 2006 2:45 pm
Harro
Bericht 
dirk schreef:
In heel veel brieven van Duitse Wehrmacht-soldaten aan het thuisfront werd de aanslag op Hitler bijna unaniem als landverraad gezien, heb ik een keer gelezen in een boek van Anthony Beevor (ik dacht Berlijn).

Maar wat hadden ze dan moeten schrijven? Hitler leefde immers nog en de Gestapo las mee.


di jun 20, 2006 2:46 pm
HISTORICUS
Bericht 
Harro schreef:
dirk schreef:
In heel veel brieven van Duitse Wehrmacht-soldaten aan het thuisfront werd de aanslag op Hitler bijna unaniem als landverraad gezien, heb ik een keer gelezen in een boek van Anthony Beevor (ik dacht Berlijn).

Maar wat hadden ze dan moeten schrijven? Hitler leefde immers nog en de Gestapo las mee.


Mischien dat een klein deel het eens was met de aanslag maar ik geloof dat de echte soldaten het wel meenden Harro.
Het duitse leger was een leger waar eer hoog stond je volgde gewoon een bevel van de leider .
Een bevel niet uivoeren of de leider vermoorden was verraad hoe slecht de situatie ook was.

mvg


di jun 20, 2006 2:48 pm
Harro
Bericht 
HISTORICUS schreef:
Ik denk juist wel dat men daar toe in staat was de ss de elite divisies dan waren erg fanatiek en geloofden tot de dood in Hitler men had het denk ik nooit kunnen verkropen dat de heer hun leider vermoorden men raakte dan eigenlijk ook hun elite status kwijt.

Waar baseer je dat dan op? Er zit totaal geen logica achter. De Waffen-SS wilde Duitsland kost wat kost behoeden voor een nederlaag tegen de Russen, tegen het communisme.


di jun 20, 2006 2:49 pm
patrick k
Bericht 
HISTORICUS schreef:
Harro schreef:
dirk schreef:
In heel veel brieven van Duitse Wehrmacht-soldaten aan het thuisfront werd de aanslag op Hitler bijna unaniem als landverraad gezien, heb ik een keer gelezen in een boek van Anthony Beevor (ik dacht Berlijn).

Maar wat hadden ze dan moeten schrijven? Hitler leefde immers nog en de Gestapo las mee.


Mischien dat een klein deel het eens was met de aanslag maar ik geloof dat de echte soldaten het wel meenden Harro.
Het duitse leger was een leger waar eer hoog stond je volgde gewoon een bevel van de leider .
Een bevel niet uivoeren of de leider vermoorden was verraad hoe slecht de situatie ook was.

mvg


Je wil niet weten wat er met je gebeurde als je nee zei en of perongeluk verdwaald raakte om vervolgens door de Gestapo mee genomen te worden om te kijken of je geen spion bent en je familie!!!


di jun 20, 2006 2:50 pm
Mario
Bericht 
HISTORICUS schreef:
Harro schreef:
Maar Jasper, we hebben het over de reactie van de Waffen-SS na een geslaagde aanslag op Hitler. Wat maakt het uit of ze in hem geloofden? Het is een totaal nieuwe situatie. De Waffen-SS was, zo bleek in 1945, bereid Duitsland tot de laatste dag te verdedigen tegen de geallieerden. Met tot het einde een onwrikbaar geloof in de eindzege. Ze geloofden zelfs dat de Amerikanen vanzelf kun kant zouden kiezen tegen de Russen. Hoe verknipt ook, ze vochten voor Duitsland. Ik geloof nooit dat ze ook bereid waren tot een totale burgeroorlog tegen de Wehrmacht om zo Duitsland te vernietigen en de poort open te zetten voor de Russen. Dat past totaal niet in hun visie.


Ik denk juist wel dat men daar toe in staat was de ss de elite divisies dan waren erg fanatiek en geloofden tot de dood in Hitler men had het denk ik nooit kunnen verkropen dat de heer hun leider vermoorden men raakte dan eigenlijk ook hun elite status kwijt.

Als leiders van het kaliber van Dietrich of Paul Hausser (die beide toch een hoog aanzien hadden bij de troep) tegen hun manschappen hadden gezegd dat ze zich koest moesten houden, dan hadden die dat wel gedaan (denk ik). Een (SS-)soldaat zou niet op eigen houtje gehandeld hebben om Hitler te wreken.


di jun 20, 2006 2:52 pm
patrick k
Bericht 
Jasper,
Probeer de verschillende onderdelen in de SS niet te plaatsen in de zelfde hok want daar zijn ze te uiteenlopend voor.


di jun 20, 2006 2:52 pm
HISTORICUS
Bericht 
patrick Keij schreef:
Jasper,
Probeer de verschillende onderdelen in de SS niet te plaatsen in de zelfde hok want daar zijn ze te uiteenlopend voor.


Ik weet dat de ss uit veschillende gedeelten bestond,maar hoe je het ook went of keert ze bleven fanatiek en geloven in hitler men vocht niet voor niet in Berlijn tot de laatste kogel.
Ik denk dat de ss zonder Hitler niks had geweest en het dus ook niet geaccepteert hadden als iemand hitler vermoorde of dat probeerde.

mvg


di jun 20, 2006 2:55 pm
patrick k
Bericht 
HISTORICUS schreef:
patrick Keij schreef:
Jasper,
Probeer de verschillende onderdelen in de SS niet te plaatsen in de zelfde hok want daar zijn ze te uiteenlopend voor.


Ik weet dat de ss uit veschillende gedeelten bestond,maar hoe je het ook went of keert ze bleven fanatiek en geloven in hitler men vocht niet voor niet in Berlijn tot de laatste kogel.
Ik denk dat de ss zonder Hitler niks had geweest en het dus ook niet geaccepteert hadden als iemand hitler vermoorde of dat probeerde.

mvg


Ze vochten voor Duitsland met Hitler als mascotte voor het vaderland.
En ze wilden niet dat Berlijn in de handen van de Communisten kwam
Zonder Himmler en Heydrich was de SS niets geweest want mogelijk had de SA Hitler al afgezet.


di jun 20, 2006 2:57 pm
Harro
Bericht 
Jasper, voor de zoveelste keer: ze bleven geloven in Hitler omdat die man nog leefde en de leiding had. Ze vochten inderdaad niet voor niets in Berlijn tot de laatste kogel. daar kun je een hele studie aan wijden. Want wat vocht in Berlijn? Allgemeinen SS, veel buitenlandse vrijwilligers en bijvoorbeeld het Wachbattalion. Mensen met weinig hoop op genade van de Russen en dat in totale omsingeling. Dit kun je niet vergelijken met de zomer van 1944 met een dode Hitler.


di jun 20, 2006 2:59 pm
HISTORICUS
Bericht 
patrick Keij schreef:
HISTORICUS schreef:
patrick Keij schreef:
Jasper,
Probeer de verschillende onderdelen in de SS niet te plaatsen in de zelfde hok want daar zijn ze te uiteenlopend voor.


Ik weet dat de ss uit veschillende gedeelten bestond,maar hoe je het ook went of keert ze bleven fanatiek en geloven in hitler men vocht niet voor niet in Berlijn tot de laatste kogel.
Ik denk dat de ss zonder Hitler niks had geweest en het dus ook niet geaccepteert hadden als iemand hitler vermoorde of dat probeerde.

mvg


Ze vochten voor Duitsland met Hitler als mascotte voor het vaderland.
En ze wilden niet dat Berlijn in de handen van de Communisten kwam
Zonder Himmler en Heydrich was de SS niets geweest want mogelijk had de SA Hitler al afgezet.


Ze vochten denk ik niet zomaar tot de laatste snik ze wisten dat Berlijn in handen ging vallen van de Russen ze waren gewoon met te weinig en te weinig wapens,ik denk eerlijk gezegt dat het geloof en vertrouwen in Hitler hen dreef anders hadden ze nooit zo,n bijna onmenselijke inspaning kunnen leveren volgens mij zag men hem als een soort halfgod.

mvg


di jun 20, 2006 3:01 pm
patrick k
Bericht 
Jasper probeer stukken van Joseph Goebels te lezen de Minister van propaganda wist de realiteit enorm te verdraaien en mensen angst aan te praten en niet zonder reden want zeg nou zelf miljoenen doden en half Duitsland in puin dan ga je niet roepen ik wil totale oorlog voor Adolf Hitler! nee hij zij voor het bestaansrecht van Duitsland en voor angst naar het communisme.
http://www.go2war2.nl/artikel/1070


di jun 20, 2006 3:03 pm
Harro
Bericht 
Jasper, leg mij dan eens uit waarom de Waffen-SS eenheden die niet in Berlijn waren, inclusief de complete Leibstandarte, Das Reich en al die andere divisies die ooit elite waren, gewoon capituleerden op 8 mei 1945?


di jun 20, 2006 3:04 pm
HISTORICUS
Bericht 
Harro schreef:
Jasper, voor de zoveelste keer: ze bleven geloven in Hitler omdat die man nog leefde en de leiding had. Ze vochten inderdaad niet voor niets in Berlijn tot de laatste kogel. daar kun je een hele studie aan wijden. Want wat vocht in Berlijn? Allgemeinen SS, veel buitenlandse vrijwilligers en bijvoorbeeld het Wachbattalion. Mensen met weinig hoop op genade van de Russen en dat in totale omsingeling. Dit kun je niet vergelijken met de zomer van 1944 met een dode Hitler.



Ik weet het net nog niet wat er gebeurt had in 1944 als hitler dood was
ik denk persoonlijk dat het totaal uit de hand was gelopen en er nnog veel meer doden hadden gevallen.
Ik denk dat de gehele ss niet op genade van de Russen hoefden te rekenen.

mvg


di jun 20, 2006 3:05 pm
HISTORICUS
Bericht 
Harro schreef:
Jasper, leg mij dan eens uit waarom de Waffen-SS eenheden die niet in Berlijn waren, inclusief de complete Leibstandarte, Das Reich en al die andere divisies die ooit elite waren, gewoon capituleerden op 8 mei 1945?


Omdat men geen kant meer op kon en het niet aandrufden zelmoord te plegen?
Maar ik heb vaak gelzen dat op het moment van de caputilatie veel ss,ers zelfmoord plegen en niet elke ss,er is even fanatiek als de andere natuurlijk.


di jun 20, 2006 3:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group