Het is nu do apr 18, 2024 5:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
SS-Dirlewanger 
Auteur Bericht
Mich
Bericht SS-Dirlewanger
kan iemand me meer info geven over deze eenheden en waarom ze dit soort maskers droegen. Ze zijn van de SS-Dirlewangermet een PPSH-41.

http://img377.imageshack.us/img377/4773 ... er38et.jpg


za jul 08, 2006 7:00 pm
Antwerp X
Bericht 
Een combinatie van warmte en camouflage. Dit soort maskers zijn nooit echt wijd verspreid geraakt, ik heb er tot nu toe al een 10-tal varianten op gezien denk ik.


za jul 08, 2006 7:18 pm
IA002
Bericht 
om niet herkend te worden !


za jul 08, 2006 8:18 pm
woazigejohan
Bericht 
Jouw avater wil waarschijnlijk ook niet herkend worden Pietje. :wink:

WJ


zo jul 09, 2006 1:03 pm
Harro
Bericht 
Pietje schreef:
om niet herkend te worden !

Is dat een gegeven of een mogelijkheid?


zo jul 09, 2006 3:29 pm
IA002
Bericht 
een gok !... Waar komen we dergelijke maskers nog meer tegen ? (ben overigens wel benieuwd wanneer de foto is genomen)
Wat voor soort lieden zaten bij de eenheid van Dirlewanger ?
Volgens mij waren dat lui die graag niet door eigen mensen herkend wilde woorden (overlopers).... En net als bij carnaval.... dan zet je een masker op
Doet me denken aan een film... iets met Navarone...

(over avatars gesproken: Harro.... welk zonnebankcentrum ben je geweest ? Zelfs je haar is zwart geworden :? )

Over mijn eigen avatar... net als Michael Jackson maar dan met een pet op.... het is omdat je mijn handen niet kan zien, dan zou je het snappen)


zo jul 09, 2006 6:19 pm
Antwerp X
Bericht 
De foto is voor zover bekend de eerste keer begin 1944 gepubliceerd geweest (in de eerste uitgave van 'Die Wehrmacht' van dat jaar, als ik mij niet vergis). De maskers lijken vanop andere foto's uit dezelfde reportage maar vrij dun, en dat in combinatie met het ontbreken van wintekledij op de soldaten zelf zou wel eens kunnen aantonen dat deze exemplaren louter voor camouflage bedoeld waren (de begeleidende tekst in 'Die Wehrmacht' bij de foto's doet hetzelfde uitschijnen). De foto zal niet veel eerder genomen zijn dan begin 1944 vermoed ik, Waffen-SS'ers die maskers en petovertrekken krijgen in een Wehrmacht-camouflagepatroon, typerend voor later in de oorlog. Maar zijn het wel zeker mannen van de Dirlewanger? De foto is van PK (en niet SS-) Kriegsberichter Uecker (als ik het goed lees), en buiten de Tarnjacken wijst er niets op hun legeronderdeel.

De andere maskers waarvan ik weet heb - meestal in wintercontext - zijn denk ik vooral aan enkele eenheden uitgereikt om te experimenteren. Of aan speciale eenheden die gedurende lange tijd ononderbroken aan extreme kou werden blootgesteld, waarover in de Franse editie van 'Der Adler' op 6 februari 1943 een artikel verscheen.


zo jul 09, 2006 6:42 pm
Rudi
Bericht 
Dan werden dit soort maskers toch ook wel door sluipschutters gebruikt zeker? Dit soort eenheden zouden zoiets wel nuttig kunnen gebruiken lijkt mij zo. Of zijn daar geen berichten/foto's van.


zo jul 09, 2006 7:04 pm
IA002
Bericht 
experimenteel zou kunnen Antwerpen/Rudi, maar kennelijk was het geen succes daar het maar kleinschalig is gebruikt... Zijn er foto's bekend van het gebruik van dergelijke maskers buiten Dirlewanger's eenheid ?
kan me ook niet 1,2,3, bedenken dat je een scherp zich houd (voor scherpschutters) door zo een masker... En bedenk dat met kou - als gevolg van je uit-ademing (nog eens versterkt door de spanning als je iemand in het visier hebt) zou de condens je masker doen bevriezen (net als met een sjaal voor je mond).
De stof is overigens te dun om kou tegen te houden lijkt mij, maar zal wel iets helpen.


zo jul 09, 2006 7:11 pm
IA002
Bericht 
overigens als het tegen de kou was, waarom dan niet de oren.... die bevriezen vaak het eerst... ! :? En bij scherpschutters hadden ze de hals ook wel hebben meegenomen....


zo jul 09, 2006 7:14 pm
Mich
Bericht 
Even wat over de SS-Sturmbrigade-Dirlewanger gezocht en vond dit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger


EDIT: nog een site over de SS-Dirlewanger met de foto erbij zoals vermeld bij eerste bericht.
wilk.wpk.p.lodz.pl/ ~whatfor/cv_dirlewang.htm


zo jul 09, 2006 7:32 pm
Warfare7
Bericht 
Vergelijk even
(3de foto).


ma jul 10, 2006 7:16 pm
IA002
Bericht 
In de Luftwaffe kledingsvoorschriften van september 1943 staat een stuk over "Fallschirmjager-Gesichtsmaske" Er staat geen afbeelding of omschrijving bij, maar in het boekje SOLDAT: Volume 8 van Chris Mason, over Fallschirmjäger uniformen (Mason is een expert daarin) staat wel een foto wat lijkt op het masker zoals de start foto van dit topic...


ma jul 10, 2006 7:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group