Het is nu do maart 28, 2024 10:35 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Misdadigers en criminelen bij de Fallschirmjäger? 
Auteur Bericht
Firefly
Bericht 
Citaat:
Voor de oorlog? Wie bouwt er nu een elite eenheid op met misdadigers en criminelen. Dit is zichzelf uithollen. En deze mannen moesten zich gaan bewijzen in een volkomen nieuwe manier van oorlogvoeren?


Ik vond het zelf ook vreemd overkomen, maar dat is wat die man mij vertelde. Lees het verhaal nog maar eens wat de aanleiding was voor dit topic.


do aug 03, 2006 12:24 pm
Leo
Bericht 
Bedoel je het verhaal van de man die het als jongen meegemaakt heeft voor de oorlog ?

Sorry, maar daar hecht ik weinig geloof aan. Neem nu de training van de FJ die Eben -Emael neutraliseerden. Ze waren reeds maanden in afzondering om alles geheim te houden. Zelfs de geallieerden stonden verbaasd. En een jongeling zou het dan wel te weten komen, nogmaals sorry hoor.

Na Kreta werden ze ingezet als ordinaire infanterie, en kijk naar Monte-Cassino, ook daar wisten ze respect af te dwingen.

En, Egbert, dat een misdadiger een goede vechter zou zijn wil ik betwijfelen. Als hij al de discipline en tucht kon opbrengen die verreist is voor zulke trainingen, is zijn enige voordeel dat hij bewust risico's durfde nemen. Maar op basis daarvan een elite legerkorps stichten vindt ik toch vergezocht.


do aug 03, 2006 1:38 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
En, Egbert, dat een misdadiger een goede vechter zou zijn wil ik betwijfelen. Als hij al de discipline en tucht kon opbrengen die verreist is voor zulke trainingen, is zijn enige voordeel dat hij bewust risico's durfde nemen. Maar op basis daarvan een elite legerkorps stichten vindt ik toch vergezocht.

Een crimineel kan een goede vechter zijn, ik zeg nergens dat ze het zijn... Ook zeg ik niet dat ze daar een elite (?) korps van stichten maar dat ze ingezet kunnen zijn. Ik beweer dus feitelijk niets, doe alleen redelijke suggesties. Die de verklaringen van die man kunnen steunen.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do aug 03, 2006 1:53 pm
Profiel
Frank
Bericht 
Zou het niet kunnen dat er een of enkele 'criminelen' of mensen die eens wat misdaan hebben bij de FJ hoorden?
Als de gehele FJ uit duizenden mensen bestaat zitten er toch vanzelf een paar tussen die dingen misdaan hebben?


do aug 03, 2006 2:49 pm
John S.
Bericht 
Ja Frank, ik denk dat we dat nu wel kunnen concluderen...


do aug 03, 2006 2:53 pm
Leo
Bericht 
Ja, uiteraard. En we weten ook dat in de latere oorlogsjaren nogal eens loopje werd genomen met de inlijving van individuen. Zie Dirlewanger en Kaminski.

Maar voor de oorlog ? Heb ik toch m'n twijfels over hoor. Men had toen toch andere bronnen om te recruteren. Als ik de loopbanen bekijkt van de fallschirmjägers van het eerste uur (o.a. Brauer) kom ik toch tot de vaststelling dat het degelijke en betrouwbare militairen waren. En deze zouden zich dan gaan bezig houden met het opleiden van een bende ongeregeld ? Nog voor de oorlog ?

De piloten van de zweefvliegtuigen waren jonge mannen die zich in de jaren '30 bekwaamden in het zweefvliegen. Niet direct een sport die ik zie uitoefenen door criminelen.

Als je de kostprijs en de moeite die voorafgaat aan de vorming van een luchtlandingseenheid in aanmerking neemt, twijfel ik dat zelfs de Duitsers het risiko zouden nemen om gaan te recruteren in gevangenissen of strafkampen.

...-


do aug 03, 2006 3:09 pm
Firefly
Bericht 
Citaat:
Bedoel je het verhaal van de man die het als jongen meegemaakt heeft voor de oorlog?.......... En een jongeling zou het dan wel te weten komen, nogmaals sorry hoor.


Dat is inderdaad het verhaal wat ik bedoel. Deze man heeft heeft dat niet meegemaakt voor of tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar hij werkt nu als vrijwilliger in een oorlogsmuseum. Ik heb dat museum dus een tijd geleden bezocht. De man leidde me rond in het museum en zo kwamen we uit bij een hal met verscheidene foto's. Daar zaten dus ook foto's tussen van de Fallschirmjäger. Zodoende vertelde hij me het verhaal van de burgerlijke misdadigers en criminelen die bij de Fallschirmjäger gelegerd zouden zijn.


do aug 03, 2006 3:30 pm
Leo
Bericht 
Nu ja, wie ben ik om dat te ontkrachten :|

...-


do aug 03, 2006 3:42 pm
Firefly
Bericht 
De man vertelde me dat hij het verhaal toen in de periode van de Tweede Wereldoorlog heeft meegekregen "van horen zeggen". Het verhaal werd in die periode in zijn omgeving bekend naar aanleiding van de Fallschirmjäger die in Mei 1940 in Nederland gedropt waren. Daarom was het mij de vraag of het verhaal een kern van waarheid had of dat het verzonnen was.


do aug 03, 2006 4:14 pm
Leo
Bericht 
Zelf vind ik er geen documentatie over, misschien anderen ?

Nu is het wel zo dat personen die zich melden voor het uitvoeren van abnormale opdrachten snel beschouwd worden niet goed in hun bovenkamer. Zo wordt ook het Vreemdelingenlegioen aanzien als een bende ongeregeld, wat ik ten stelligste ontken.
Bij de oprichting van de Britse commando's in 1940
werd er een nota verstuurt naar alle regimenten met de vraag of er mannen zouden willen deelnemen aan aktie's die hun normale inzet overtrof. En er melden zich velen. Waren dit misdadigers. Neen, dit waren soldaten die zich niet thuisvoelden in de normale militaire rompslomp.

En ook zij hebben zich bewezen.

Ik ga het hier maar bij laten, maar als die museumgids zoiets beweert had hij ook met bewijzen moeten aandraven. Hij uit zware beshuldigingen.

...-


do aug 03, 2006 5:45 pm
Dutch-Lion
Bericht 
Die man zal het misschien wat overdreven hebben. Het is misschien best eens voorgekomen dat een bepaalde gevangen een uitzondering kreeg, en zich kon aansluiten bij een bepaaald Fallschirmjäger regiment? In ieder geval lijkt het mij in het algemeen sterk dat de Fallschirmjäger criminelen waren, aangezien ze bekend staan als felle gedicplineerde vechters. Ik denk dat wat die man zegt, erg algemeen is geweest. Waarschijnlijk is het wel vaker voorgekomen dat een bepaalde crimineel een uitzondering kreeg en zich kon aansluiten bij het Duitse leger. Dit hoeft niet per see Fallschirmjäger te zijn, maar had bijvoorbeeld ook wel bij de Wehrmacht, Waffen-SS of Kriegsmarine, enz kunnen zijn


do aug 03, 2006 5:52 pm
kenny
Bericht 
Egbert schreef:
ik ben Michiel schreef:
Vind ik ook maar vreemd. De valschermjagers waren goede soldaten die in Italie en andere gebieden pracht prestaties hebben geleverd en dan zouden dat criminelen zijn.

Een crimineel kan soms uitstekend vechten... Het woord 'crimineel' zegt niets over de kwaliteit van de vechter... Misschien zijn er pas misdadigers ingezet na de zware verliezen op Kreta, wie zal het zeggen?
inderdaad. maar je moet er wel aan denken dat de criminele veel minder ervaring en training hebben als echte soldaten!


vr aug 11, 2006 8:09 pm
Firefly
Bericht 
Ik neem aan dat deze misdadigers en criminelen dan ook getraind en opgeleid zouden worden tot Fallschirmjäger. Ze zouden in ieder geval niet zomaar zonder enige militaire ervaring naar het front gestuurd worden. Dat zou namelijk al snel leiden tot chaos en problemen onder de militairen.


vr aug 11, 2006 9:34 pm
IA002
Bericht 
Citaat:
Ik sprak laatst een man die zelf de Tweede Wereldoorlog als jongen had meegemaakt.


dat is nogal ruim daar zowat de helft van geheel bejaard Nederland onder deze catogarie valt....

Citaat:
Hij vertelde onder andere dat er bij de Fallschirmjäger ook misdadigers en criminelen gelegerd waren. Hij vertelde me namelijk dat Duitse mannelijke burgers die een misdaad hadden begaan of op een andere manier de wet overtreden hadden en naar aanleiding daarvan in de gevangenis terecht zouden komen de keuze kregen om zich aan te laten melden bij de Fallschirmjäger of om de gevangenis in te gaan. Dit zou voornamelijk in de jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gebeurt zijn aangezien het aantal aanmeldingen voor de Fallschirmjäger lager was in vergelijking met andere legereenheden van de Wehrmacht.


Wel eens gehoord van een 'broodje aap' !


zo aug 20, 2006 10:06 pm
JS
Bericht 
inderdaad. maar je moet er wel aan denken dat de criminele veel minder ervaring en training hebben als echte soldaten!

Niet helemaal met je eens.
Denk maar eens aan de kennis van wapens en mogelijke straatvechttechnieken deze kerels mee brengen in een eenheid. Wat betreft de conditie zit het meestal wel ok met deze mannen. Het feit dat deze kerels wat meer aan de rand van de samenleefing hangen en daardoor wat minder moeite hebben tot moreel gezien "duistere opdrachten", geeft dit een meerwaarde aan deze eenheden.
Het enigste wat men nodig heeft is een goed kader die deze lieden wat dicipline meegeven en zo af en toe wat bijsturen waar nodig is. Het feit dat ze vervolgens geacepteerd worden door de samenleving. en niet uitgekotst worden, als voorheen, brengt in zekere zin vaak een totale verandering in het persoon met zich mee.

Tot slot, wat bedoel je eigenlijk met "echte soldaten ". voor mij is een ieder in uniform, welke strijd voor een idiaal in een geregeld leger, een echte soldaat. Of deze nou uit de knast komt of van de HBO. In een gevecht maakt het niet uit wat voor kleur baret je op je knar hebt, of dat je alle leergangen van de militaire academie doorlopen hebt, Hoofdzaak is dat iedereen die een slag overleefd als "echte soldaat" eruit komt, of hij nu wil of niet. Ik wil je niet vervelen met cijfers, maar je zult versteld staan welke echte soldaten "criminele handelingen " hebben moeten uitvoeren tijdens actie's. Ellende is dat je daarginds dan een lading medailles ontvangt voor deze handeling, terwijl thuis de doodstraf staat op fout parkeren.

Zo maar even een reactie
Js


vr aug 25, 2006 10:29 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group