Het is nu vr maart 29, 2024 8:13 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Duitse troepen, waar gelegerd? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Duitse troepen, waar gelegerd?
Dit is een overzicht afkomstig uit het Field Order nr. 13, 82nd Airborne Division en uitgevaardigd door het SHAEF. De getallen aangaande deze Duitse divisies zijn gedateerd op 1 september 1944. Ik kreeg van iemand uit Amerika de vraag of ik wist waar deze troepen, ten tijde van Market Garden (2,5 week later dus) gelegerd waren. Ik durf daar zelf geen uitspraken over te doen. Kan iemand mij daar bij helpen? Of een geschikte bron aandragen?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt,

Egbert

PS: let even op de totaal schatting het verschil tussen 275.000 en 360.000. Is een marge van 85.000 manschappen!

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo maart 28, 2007 10:23 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Ze schatten de sterkte van de Leibstandarte op 1 september 1944 op 4000 man? Toevallig is er een Stärkemeldung van de Generalinspekteur der Panzertruppen voor precies die datum. Die geeft een actuele sterkte van 17.128 man voor deze divisie!

Wat betreft hun locatie tijdens Market Garden: op dat moment bevonden sommige elementen zich nog op de terugtocht door België maar grote delen verzamelden zich in het Bröhlthal over de Rijn achter Bonn.


wo maart 28, 2007 10:36 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hartelijk bedankt, Harro, had je reactie even gemist! :oops: Erg interessant dat ze met de eerste divisie in de lijst al 13.000 personen over het hoofd zien! Ik heb jouw reactie was genoteerd en zal die binnenkort met de andere reacties verzenden!

Verder nog mensen die informatie kunnen aandragen?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma apr 02, 2007 2:10 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Van een persoonlijke "vriend" en ex-veteraan van de 10de SS Frundsberg heb ik begrepen dat in september 1944 er hooguit 1000 man echt operationeel waren.
Hij kon dat niet met documenten onderbouwen maar had van meerdere 'Kameraden' begrepen dat de situatie echt waardeloos was (ondanks het feit dat men zich tijdens Market-Garden goed 'geschlagen' had). Dezelfde Kameraden gaven aan dat het 'succes' te verklaren was omdat ze tegen relatief lichtbewapende para's moesten vechten.

Nogmaals. Dit alles kan ik zo 1-2-3 niet met bewijzen onderbouwen, maar ik ga er even van uit dat de betrokken veteranen er cijfermatig niet ver naast zaten.


ma apr 02, 2007 2:39 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group