Het is nu vr maart 29, 2024 12:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nederlanders in de wehrmacht 
Auteur Bericht
HISTORICUS
Bericht Nederlanders in de wehrmacht
Weet iemand of er ook Nederlanders in de wehrmacht gedient hebben ,en of er Nederlanders aan de duitse kant betrokken waren bij D-DAY?


mvg


za apr 14, 2007 3:31 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik neem aan dat je de wehrmacht macht bedoeld?


za apr 14, 2007 4:44 pm
HISTORICUS
Bericht 
super_rop schreef:
Ik neem aan dat je de wehrmacht macht bedoeld?


juist jah foutje sorry


za apr 14, 2007 4:57 pm
RainbowRob
Bericht 
http://www.feldgrau.com/

Hier zul je redelijk wat info vinden over de Wehrmacht. Verder is via google natuurlijk ook al het nodige te achterhalen. In hoeverre er Nederlanders aan Duitse kant meevochten op D-day zou ik moeten uitzoeken. Of je moet even wachten op iemand anders van het forum die er vast meer over weten.


za apr 14, 2007 5:04 pm
Harro
Bericht 
Wat is hier de definitie van "D-Day"? 6 juni 1944 of ook de strijd in Normandië?


za apr 14, 2007 5:10 pm
HISTORICUS
Bericht 
Ja kan zowel de strijd op de stranden zijn als de verdere strijd in normandie. iemand een idee ik ga zeker even op feldgrau kijken.

mvg


za apr 14, 2007 5:19 pm
Harro
Bericht 
De enige eenheid waarvan ik het dan zeker weet is de Aufklärungsabteilung van de Leibstandarte, waarin een aantal Nederlanders diende en waarvan vanaf 15 juni 1944 eenheden aan de strijd deelnamen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er Nederlanders in de betrokken Heeres eenheden dienden.


za apr 14, 2007 5:27 pm
HISTORICUS
Bericht 
Om hoeveel Nederlanders ging het hier harro evt namen?

Ik weet niet waar ik het precies las maar er schijnen ook wat Nedrlanders gedient te hebben in de 12ss enig idee?

mvg


za apr 14, 2007 5:42 pm
Harro
Bericht 
In de SS-PzAA1 waren het er niet meer dan een handvol. Het is altijd moeilijk te bepalen wie er zeker bijwaren, wie in België achterbleef, verlof had of gewond of ziek in het hospitaal lag.

12. SS: klopt, maar dat is mijn expertise niet.


za apr 14, 2007 5:47 pm
HISTORICUS
Bericht 
Harro schreef:
In de SS-PzAA1 waren het er niet meer dan een handvol. Het is altijd moeilijk te bepalen wie er zeker bijwaren, wie in België achterbleef, verlof had of gewond of ziek in het hospitaal lag.

12. SS: klopt, maar dat is mijn expertise niet.


Enig idee of die Nederlanders in de SS-PzAA1 de rang van Soldaat onderofficies of oficier bekleden?

Als er nog iemand zal zijn diw info heeft over Nederlanders in de 12 ss ook altijd welkom.

mvg


za apr 14, 2007 5:52 pm
Harro
Bericht 
Die waren allemaal gewoon soldaat. De enige Nederlandse onderofficier in deze eenheid waarvan ik weet sneuvelde begin 1943 en kreeg pas postuum zo'n rang.


za apr 14, 2007 5:57 pm
HISTORICUS
Bericht 
Harro schreef:
Die waren allemaal gewoon soldaat. De enige Nederlandse onderofficier in deze eenheid waarvan ik weet sneuvelde begin 1943 en kreeg pas postuum zo'n rang.


Uberhaupt een idee of er in heel de lah nerderlandse officieren hebben gedient?

mvg


za apr 14, 2007 5:58 pm
History-lover
Bericht 
Ja er werkten Nederlandse mannen bij de Wehrmacht, wel niet zoveel als bij de SS maar toch honderden, net als bij de kriegsmarin en de luftwffe en nog de inlichtingendiensten.

Maar de ss was de populaisrte bestemming voor de meeste soldaten.


di aug 12, 2008 12:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad hebben er Nederlanders gediend bij de Wehrmacht. In de eigen familie is zeker één persoon bekend. Is uiteindelijk na strafmaatregel wel bij de Nederlandse SS terechtgekomen en bij Narwa gesneuveld.
Zeker in de grensstreek zullen diverse Nederlanders door familiebanden aan de Duitse kant van de grens eenvoudiger deze stap hebben gemaakt. Hier waren tevens mensen bij met twee nationaliteiten (denk aan Vader Nederlander, Moeder Duitse e.d.).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 12, 2008 12:45 pm
Profiel WWW
RainbowRob
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Zeker in de grensstreek zullen diverse Nederlanders door familiebanden aan de Duitse kant van de grens eenvoudiger deze stap hebben gemaakt. Hier waren tevens mensen bij met twee nationaliteiten (denk aan Vader Nederlander, Moeder Duitse e.d.).


2 broers van de oma van mijn vriendin dienden in de Wehrmacht. Beiden woonden en werkten voor de oorlog in de mijnen bij Heerlen. Ze gingen in het leger omdat dit meer avontuur gaf en simpelweg meer betaalde dan het werk in de mijn (uiteraard heb ik dit slechts van horen zeggen). Helaas voor de beide heren eindigde hun avontuur waarschijnlijk op de steppen in Rusland. De laatste brief van een van de 2 is afkomstig uit Stalingrad. Hierin schrijft hij o.a. dat hij zijn broer onlangs nog tijdens een verlof heeft opgezocht. Beiden zijn nooit teruggekomen en waarschijnlijk dus gesneuveld in dienst van het Duitse leger.


di aug 12, 2008 11:18 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group