Het is nu wo apr 17, 2024 12:56 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Volkssturm en HJ sterkte 1944-1945? 
Auteur Bericht
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Volkssturm en HJ sterkte 1944-1945?
Ik ben momenteel bezig met een onderzoekje naar de sterkte (manschappen) van de Wehrmacht 1939-1945 en ander legers tijdens de tweede wereld oorlog.

Nou is de sterkte van de Britse Home Guard uitstekend beschreven, maar die van zijn Duitse tegenhanger (Volkssturm) kan ik nergens vinden. Niet op internet en niet in de boeken die ik hier heb liggen. Ik ben dus op zoek naar de sterkte in manschappen van de Volkssturm tussen 1944 en 1945. Ook de sterkte van de HJ die mee vochten met de Deutsche Heer kan ik maar niet te pakken krijgen. Heeft iemand een idee wat deze cijfers kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Kaj

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo feb 03, 2008 9:56 pm
Profiel
lars40/45
Bericht 
In april 1944 spreekt men nog van een Hitlerjugenddivisie.
In augustus 1944 wordt een reserve gevormd van 100.000 16 jarigen die in zelfverdedigingscommando's een guerrillaoorlog zouden moeten voeren.
Op 25 september 1944 beval Hitler de oprichting van de Volkssturm, die uiteindelijk 60.000 man telde.
In de laatste fase van de oorlog veegt men de restjes bij elkaar en
vormt zgn kampfgruppen van verschillende omvang.
Op 7 maart 1945 komen de Amerikanen bij Remagen en bestond een groep van 1176 soldaten onder meer uit 180 lokale Hitlerjongens en 500 leden van de Volkssturm.
Op 28 maart 1945 vormt men speciale tankvernietigingseenheden van de Hitlerjugend, 2000 worden ingedeeld bij het 9de Duitse leger ten zuiden van Berlijn.
In de laatste dagen van het Derde Rijk vormde men de weerwolven, de guerillastrijders van de Hitlerjugend.

Bron : De geschiedenis van de Hitlerjugend door Brenda Ralph Lewis.
isbn 90-438-0870-9.


zo feb 03, 2008 11:44 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Op 25 september 1944 beval Hitler de oprichting van de Volkssturm, die uiteindelijk 60.000 man telde.


Klopt niet.

Het waren er veel meer. Zet er maar 2 nullen achter.


ma feb 04, 2008 10:52 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Citaat:
Op 25 september 1944 beval Hitler de oprichting van de Volkssturm, die uiteindelijk 60.000 man telde.


Klopt niet.

Het waren er veel meer. Zet er maar 2 nullen achter.


6.000.000??! Zo veel?? Heb je dit uit een betrouwbare bron?

In iedergeval bedankt voor de info jongens. De totale omvang van de Volkssturm is mij nu bekend. Bestaat er ook info hoeveel Volkssturmmannen in 1944 en 1945 appart waren? En het zelfde voor de HJ? Want mijn onderzoek gaat per jaar. Of ben ik nu te veeleisend? :wink:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma feb 04, 2008 11:41 am
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Because the Wehrmacht was lacking manpower to stop the Soviet advance, men in jobs not deemed necessary or previously deemed unfit for military service were now called under arms. The Volkssturm had existed, on paper, since approximately 1925, however it was only after Hitler ordered Martin Bormann to recruit six million men for this militia that the group became a physical reality. The intended strength of six million was never attained.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkssturm


ma feb 04, 2008 1:37 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
barry schreef:
Because the Wehrmacht was lacking manpower to stop the Soviet advance, men in jobs not deemed necessary or previously deemed unfit for military service were now called under arms. The Volkssturm had existed, on paper, since approximately 1925, however it was only after Hitler ordered Martin Bormann to recruit six million men for this militia that the group became a physical reality. The intended strength of six million was never attained.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkssturm


Die aantal was dus nooit bereikt.. Dat betekend dat we weer helemaal terug bij af zijn... :? :lol:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


ma feb 04, 2008 2:44 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group