Het is nu do maart 28, 2024 4:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Silbertanne-acties 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht 
Paul,

Het was niet bedoelt om lullig te doen. De lijst is, als ik het goed begrijp naar verschillende media gestuurd. Om er voor te zorgen dat het resultaat zo optimaal mogelijk is, dacht ik even te helpen.

Maar je hebt gelijk ik had misschien beter een PM kunnen sturen, mijn fout.


zo nov 22, 2009 11:38 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Niets aan de hand. De lijst zoals die op www.stiwot.nl te vinden is, is een werklijst. Wanneer de definitieve lijst een plekje krijgt, zorgen we dat die een aantal maal door de spellingscontrole is gehaald! :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


zo nov 22, 2009 12:13 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Even een vraag(en terugkomend op een eerder post van mij hierboven.) uit de lijst:

Citaat:
28 september 1943, Staphorst: Arend Boldewijn.
Onderwijzer en schoolhoofd van de christelijke school te Staphorst.
Zijn zoon was KP’er in Meppel en betrokken bij de aanslagen op het gemeentehuis
van Stadskanaal en op de NSB’er Reilingh van 4 augustus 1943 in Midlaren.
Betrokken: Minck (schutter), Makowski, T. J. S. van Efferen (leiding), Minck, Smit,
Jebbink , Larsen en Friederich Bellmer (coördinatie, kentekenplaten, wapens etc.)
Oorzaak: drie aanslagen gepleegd door het verzet in zuidoost Drenthe.


2 van de daders(J. ten Cate en C.F. Kwant.) van de genoemde aanslag werden snel gepakt en doodgeschoten op 13 augustus 1943 te Zuidlaren.(op 100 meter van het huis van de NSB-er)

http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten ... Id/1_11484


Is het bekend wat er met die zoon gebeurd is en wat zijn rol hier in was?


zo nov 22, 2009 6:12 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik ga even voor je zoeken ErnstJan. Ik heb het namelijk niet zo paraat..

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma nov 23, 2009 11:09 am
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Snap ik, Mijn interresse hiervoor omdat ik dag in dag uit langs dat monument en huis gelopen ben. Dus als ik dan een nieuwe inslag opmerk.

Alvast bedankt!


ma nov 23, 2009 6:41 pm
muncio
Bericht 
Georg Bernard Haase
SS-Sturmbannführer en Leiter SD Dienststelle Groningen SiPo?. Gaf o.a. opdracht
voor verschillende Silbertanne acties in Groningen waarbij 5 doden en 3 gewonden
zouden zijn gevallen. Haase ontving alleen het codewoord Sibertanne per telex en
gaf dat door aan Bellmer.
Geb.: 14 oktober 1910.
Betrokken bij: Pot Sr., Pot Jr., Onderwijzer Christelijke school Bedum, Onderwijzer
Christelijke school Bedum.

Ik heb wel enkele proces verbalen waarin George Bernard Haase in voorkomt. Echter is dit meer opdracht geven aan anderen zoals de fusillade bij Menaldum (Friesland op 19 november 1944). Dit omdat er op de weg Harlingen- Franeker spijkertjes op de weg waren gestrooid. Hiervoor moesten mensen boeten en werden er willekeurig mensen aangewezen die in het Huis van Bewaring zaten in Leeuwarden. Hans Grudemil, Jan Zorn en Dirk de Vries werden standrechterlijk doodgeschoten.
Haase vertelde in zijn ondervraging:
Voordat er een executie plaats had was het verloop als volgt. Als er in Friesland een sabotagedaad gebeurde, was Albrecht (Arthur Wilhelm Albrecht geboren te Penzig, 15 september 1903, voorheen Criminal Commissar en gewezen SS Hauptsturmführer) als zijnde de commandant van de Sicherheitsdienst en Sipo te Leeuwarden verplicht daarvan aan mij (Haase) en aan het B.D.S. te Zwolle melding te maken. Vanaf Zwolle kreeg ik dan bericht per telex, dat er repressaile genomen zou worden en dat er bijvoorbeeld drie of vijf personen ter plaatse, waar de sabotage was gebeurd, doodgeschoten moesten worden.


di nov 24, 2009 1:04 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Dank je muncio. Dat was inderdaad de werkwijze: het codewoord Silbertanne kwam door via de telex, gevolgd door een lijst met namen en adressen. Deze kwamen dan in aanmerking om vermoord te worden.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di nov 24, 2009 9:50 am
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Oke Frank dan heb ik denk wel wat getuigenverslagen en proces verbalen liggen.
Zo ook over de fusillade op 11 april 1945 bij Dronrijp waarbij Albrecht en Jozef Keijl betrokken waren.


di nov 24, 2009 1:03 pm
ErnstJan
Bericht 
Frank M schreef:
Ik ga even voor je zoeken ErnstJan. Ik heb het namelijk niet zo paraat..


Weet je almeer?

Van het weekend weer langs het desbetreffende monument en huis gereden.

Van de Sint heb ik trouwens het boek, Scholtenhuis '40-'45 deel1 gekregen.


zo dec 06, 2009 10:10 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Nog niet ErnstJan, het boek zou wat uitkomst kunnen bieden. Ik heb de info gekregen tijdens een telefonisch interview. Ik heb daar een aantal zaken over opgeschreven, maar niet wat er met de zoon is gebeurd. Wel heb ik inmiddels contact met de dochter van Boldewijn. Ik hoop dat daar wat meer info naar voren komt. Ik blijf al gaande voor je uitkijken!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di dec 08, 2009 12:29 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Frank M schreef:
Nog niet ErnstJan, het boek zou wat uitkomst kunnen bieden. Ik heb de info gekregen tijdens een telefonisch interview. Ik heb daar een aantal zaken over opgeschreven, maar niet wat er met de zoon is gebeurd. Wel heb ik inmiddels contact met de dochter van Boldewijn. Ik hoop dat daar wat meer info naar voren komt. Ik blijf al gaande voor je uitkijken!
Is prima Frank. Ik wil je ook niet opjagen maar was benieuwd.
Het boek is tot nu toe erg boeiend.


di dec 08, 2009 6:03 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ernst-Jan, ik heb Mw. Boldewijn vanochtend gesproken. Daarbij zijn ook de lotgevallen van haar broer Jan (Geb.: 24 juli 1920, Wamel) voorbij gekomen. Veel wist ze niet, maar na het het tekenen van de capitulatie in 1940 is hij vrijwel gelijk uit huis gegaan om zijn ouders, broers en zus niet te belasten met zijn betrokkenheid bij het verzet. Daar is hij dus behoorlijk snel ingestapt. Hij had geen vaste verblijfplaats, maar opereerde voornamelijk vanuit Meppel binnen de knokploeg aldaar. In die hoedanigheid is hij inderdaad betrokken geweest bij beide aanslagen. Bij Reilingh zou hij de schutter geweest zijn. Ook zou hij betrokken geweest zijn bij het vervoer van parachutisten (neergeschoten piloten of SAS?) en de ontsnapping van Joodse weeskinderen uit het tehuis tegenover de Schouwburg in Amsterdam. Als iemand het bovenstaande kan bevestigen of ontkrachtigen: graag. Na de oorlog is hij bij de BS gekomen, maar heeft die ook vrij snel weer verlaten vanwege gezondheidsproblemen. Ik weet dat hij onderscheiden is voor zijn verzetswerk: o.a. door Prins Bernhard in Meppel, midden jaren zestig. Wellicht dat iemand mij daarbij kan helpen/in de goede richting wijzen?

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar verder leesvoer over Jan Boldewijn / KP Meppel: 'De KnokPloeg - Schimmen uit het verleden' door G. Gunnink. Uitgegeven in 2006 door Boom Courantenuitgeverij.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo dec 23, 2009 2:41 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Frank M schreef:
Ernst-Jan, ik heb Mw. Boldewijn vanochtend gesproken. Daarbij zijn ook de lotgevallen van haar broer Jan (Geb.: 24 juli 1920, Wamel) voorbij gekomen. Veel wist ze niet, maar na het het tekenen van de capitulatie in 1940 is hij vrijwel gelijk uit huis gegaan om zijn ouders, broers en zus niet te belasten met zijn betrokkenheid bij het verzet. Daar is hij dus behoorlijk snel ingestapt. Hij had geen vaste verblijfplaats, maar opereerde voornamelijk vanuit Meppel binnen de knokploeg aldaar. In die hoedanigheid is hij inderdaad betrokken geweest bij beide aanslagen. Bij Reilingh zou hij de schutter geweest zijn. Ook zou hij betrokken geweest zijn bij het vervoer van parachutisten (neergeschoten piloten of SAS?) en de ontsnapping van Joodse weeskinderen uit het tehuis tegenover de Schouwburg in Amsterdam. Als iemand het bovenstaande kan bevestigen of ontkrachtigen: graag. Na de oorlog is hij bij de BS gekomen, maar heeft die ook vrij snel weer verlaten vanwege gezondheidsproblemen. Ik weet dat hij onderscheiden is voor zijn verzetswerk: o.a. door Prins Bernhard in Meppel, midden jaren zestig. Wellicht dat iemand mij daarbij kan helpen/in de goede richting wijzen?

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar verder leesvoer over Jan Boldewijn / KP Meppel: 'De KnokPloeg - Schimmen uit het verleden' door G. Gunnink. Uitgegeven in 2006 door Boom Courantenuitgeverij.


Bedankt Frank.


do dec 24, 2009 8:52 pm
IJsbrand
Bericht 
De eerst Silbertanne executies waren bij Staphorst/Meppel.
Deze waren een gevolg van de moord op boer Oosterveen bij Ruinerwold/Wijkbrug.
Hier werd de boer doodgeschoten door een zoon van meester Boldewijn, nadat ze waren binnengelaten en koffie hadden gedronken.
Vrouw Oosterveen raakte zwaargewond bij de schietpartij.


di maart 30, 2010 3:12 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Dank je IJsbrand. We waren al op de hoogte, maar goed dat je meedenkt!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di maart 30, 2010 7:45 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group