Het is nu vr maart 29, 2024 1:29 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
Na de Tweede Wereldoorlog ontdook Nederland het Volkenrecht door Duitse krijgsgevangenen in te zetten bij het ruimen van landmijnen.
Volgens de Conventie van Geneva mochten krijgsgevangenen niet worden blootgesteld aan gevaar. Met hulp van Engelse en Canadese militaire autoriteiten (die het gezag hadden over Duitse krijgsgevangenen in Nederland), werd in overleg met het Nederlandse Militair Gezag besloten de Duitse militairen niet meer aan te duiden als krijgsgevangenen, maar als "Surrendered enemy personnel". Deze term stond niet in internationale conventies. In het laatste magazine van het Nationaal Archief stond hier een interessant verhaal over naar aanleiding van onderzoek voor een uitzending van het programma Andere Tijden (uitgezonden op 5 april 2007).

Zijn er mensen op dit forum die hier nog meer informatie over hebben? Mij gaat het dan vooral over de organisatie van deze inzet, hoeveel en waar zijn deze mensen ingezet en welke verliezen zijn hierbij geleden? Veel achtergrond over de inzet en enkele getuigenverhalen staan in het artikel, maar over de totale omvang is nog steeds weinig bekend.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 16, 2010 11:31 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Hier staat een stuk tekst integraal uit : Andere tijden

http://geschiedenis.vpro.nl/attachment. ... ruimen.doc

http://home.arcor.de/kriegsgefangen/deu ... rlande.htm

Al bij al gebeurde dat tijdens de oorlog ook, Duitse krijgsgevangenen wisten de mijnen liggen en kregen manu militari de opdracht om deze te ruimen. De Russen en Duitsers hebben In Rusland af en toe krijgsgevangen door een mijnenveld gejaagd, om een opening te forceren

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 16, 2010 1:33 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Ik ben bekend met het verschijnsel Wilco, maar ik ben bang dat ik je niet verder kan helpen met de informatie waar je naar zoekt. Een paar jaar geleden heb ik geprobeerd e.e.a. uit te zoeken over de inzet van voormalige soldaten van Landstorm Nederland die ingezet zouden zijn in de Gelderse Vallei, maar dat liep op bedroefend weing uit. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van wat je wellicht wel ontdekt!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


vr apr 16, 2010 1:38 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De Landstorm en Nederlandse Waffen-SS wordt inderdaad genoemd en ook de slechte resultaten. Eén van de redenen daarom is dus de inzet van DUitse militairen geweest.

HBKA44 dat is inderdaad de bekende info waar ik vanuit gestart ben. Punt is echter dat de Duits emilitairen niet per definitie daar werden ingezet waar ze zelf gelegerd waren. Overigens waren de meeste mijnenvelden bekend.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 16, 2010 2:02 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Ok, al begrijp ik niet goed wat je nog meer wil weten.
Hier nog wat info:

http://www.dhm.de/lemo/forum/kollektive ... index.html

http://wiki-de.genealogy.net/Marine-Ein ... See_Bonatz

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr apr 16, 2010 2:27 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Bedankt, van de marine was bekend en minder gevaarlijk. De eerste link is interessant, het is een aanvulling op de getuigenissen.
Ik zoek vooral de inzet op land. Een dergelijk overzicht als bij de marineinzet probeer ik in beeld te krijgen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 16, 2010 2:30 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
In het nieuwe boek over de oorlog in het Leudalgebied staan foto's en informatie hierover! zie www.leudalmonument.nl


vr apr 16, 2010 9:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Op de website staat er niets over, wat staat er in het boek over?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 16, 2010 11:17 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Hier op G-O zijn vele Duitsers ingezet om mijnen te ruimen, daarbij zijn er ook diverse van gesneuveld. Heb wel diverse namen en de daarbij behorende globale info van de Volksbund, maar moet dit nog een keer verder uitzoeken....


za apr 17, 2010 1:26 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ja okay, maar dat is Marine.
Mijn vraag gaat over de overigen. Dus met name Heer en Luftwaffe.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr apr 23, 2010 9:48 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
In de Haarlemmermeer hebben Duitse soldaten ook de mijnen en springputten moeten ruimen met alle risico's van dien.
Hier zijn foto's van.


za jan 05, 2013 1:10 am
jw1985
Bericht Re: Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
Misschien heb je iets aan deze links: http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/201 ... rland.html

En:

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... RoukqBzoQg


za jan 05, 2013 4:26 am
Ries
Bericht Re: Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
Beste Antoon,

In hoeverre besteed je aandacht aan het feit dat het ruimen van mijnen door 'krijgsgevangenen' eigenlijk een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis is? Verder wil ik je opmerkzaam maken op het volgende topic: viewtopic.php?f=1&t=13395&hilit=landmijnen

Mijn vader was rechtstreeks betrokken bij het mijnenruimen, was er trots op dat hij zich hard opstelde t.o.v. de voormalige bezetter, en knipperde volgens mij geen enkel keer met zijn ogen als er weer eens 'mof' de lucht in vloog. Later werd hij wat milder; de (voormalige) krijgsgevangen die misbruikt werden kregen opdrachten van nog steeds door haat doordrenkte mannen die wilden waarmaken wat ze tijdens de oorlog verzaakten.

Ries


do okt 03, 2013 1:19 am
Ries
Bericht Re: Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
En ten langen leste vraag ik me af wat je kunt met de opmerking van spookuser lindeboom die vanuit het niets opdook om vanuit zijn zogenaamde deskundigheid, ‘hij was bezig materiaal te verzamelen tbv een "promotie" in de Rechtwetenschappen mbt het Oorlogsrecht, en de hieruit voortkomende Tribunalen en had zelf te midden van het "nodige" gewerkt, in Rwanda en Kosovo.


do okt 03, 2013 1:55 am
Dennis N
Bericht Re: Duitse krijgsgevangenen als mijnopruimers
Voordat ik het aanschaf, wordt Goeree-Overflakkee behandeld?


do okt 03, 2013 3:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group