Het is nu do apr 18, 2024 1:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Dordrecht 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hier staat heel veel op en wellicht kunnen zij je gericht helpen

http://www.grebbeberg.nl/dordt/
http://www.onsdorp.net/Zuid-Holland/Dor ... regel/7700

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 14, 2010 10:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Maar heb je de mensen achter de website Dordt open stad al eens benaderd? De bovenste link en dan gewoon eens contact zoeken met het contactadres aldaar? Ik heb regelmatig contact en geen enkel probleem.
Over de Historische Vereniging kan ik niets zeggen, die mensen ken ik niet. (onderste link).
Zelf ben ik in mijn woonplaats, als buitenstaander gewoon lid geworden van de Historische Kring en als je jezelf open opstelt heb ik uit ervaring weinig problemen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 15, 2010 10:25 am
Profiel WWW
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Ik heb dit topic verplaatst naar "Nederland en België". Hier is het beter op z'n plek.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo dec 15, 2010 12:37 pm
Profiel WWW
-Spitfire-
Bericht 
Geen expertise, maar gezien het feit dat ik er bijna om de hoek woon ben ik wel benieuwd of er nog wat interessante informatie naar bovenkomt :)


do dec 16, 2010 12:06 am
Yvonne Heslinga
Bericht 
In Sytze van der Zee's "Vogelvrij" staat een gedeelte dat over Dordt en de omringende plaatsen gaat.
Niet veel, maar het is een start.
Informatie over het dagelijks leven staat in de reeks tijdschriften Dordrecht zoals het was en Dordrecht streek Toen en Nu, beide liggen compleet bij Boekwinkel Vos en van de Leer.
Verder is er nog een jaarlijkse uitgave van ik meen Dordt Museum ( moet ik even navragen) en die zijn met een uitgave over 40-45 uitgekomen.
Sowieso ligt er bij Vos en van der Leer toch behoorlijk veel over de Drechtstreek in die periode.

Oh, en een Dordtenaar moet je niet overvallen, laat ze merken dat je geen "eilander" bent, maar er graag veel van wilt horen en ze overspoelen je met informatie waar je wel 8 boeken mee zou kunnen vullen.

Een tip van een mede-niet-Dordtenaar-die deze-stad-nu-beter-kent-dan-welke-stad-dan-ook-waar-ik-gewoond-heb ;)


zo dec 26, 2010 2:33 pm
Vin1
Bericht 
Comu schreef:
Ik hoop dus over een tijdje met mijn boek aan de slag te kunnen gaan. Het moet een roman worden, maar wel een met de juiste feiten erin. :wink:


De juiste feiten is na zoveel jaar altijd zeer lastig boven water te krijgen. Getuigen spreken elkaar tegen. Vele herinneringen vervagen of details worden verkeerd beschreven. Div. Historicus kunnen van mening verschillen....Procesverbalen of andere documenten kunnen in de oorlog bewust vervalst zijn waardoor feiten bewust verdraaid zijn opgeschreven.
De laatste tijd bezig geweest met het uitdiepen van de aanslag op Fake Krist in Haarlem. En ben tegen de bovenstaande problemen aangelopen.
M.a.w. wees je bewust dat de "juiste feiten" niet altijd zo juist zijn zoals ze lijken :wink:


ma dec 27, 2010 12:10 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Feiten haal je uit intervieuws per definitie niet naar boven. Wat je ook onderzoekt, je zal altijd rekening moeten houden met het fenomeen interpretatie. Zelfs bij geschreven bronnen uit die tijd zelf moet je rekeneing houden met het feit dat de schrijver mogelijk zaken heeft geïnterpreteerd. Direct zodra een auteur keuzes maakt uit zijn bronnen heb je al met interpretatie te maken. Je kan slechts de feitelijkheden zo veel mogelijk trachten te benaderen.

En zoals Vin1 aangeeft, getuigen hebben, vaak heel onbewust, hun verhaal in de loop der jaren ook anders ingekleurd, hun getuigenis is in de tijd ook geëvolueerd en kan vaak afwijken van hetgeen er gebeurd is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma dec 27, 2010 11:31 am
Profiel WWW
Yvonne Heslinga
Bericht 
Hallo,
bij mijn weten is de toenmalige Meterfabriek gesloten cq opgeheven en is die van Schlumberger een ander.
De oude Meterfabriek bevond zich op de Lijnbaan.


zo jan 09, 2011 1:25 am
Vin1
Bericht 
Inderdaad een mooi filpje Cor!


zo jan 09, 2011 2:58 am
paul van de weg
Bericht Re:
Yvonne Heslinga schreef:
Hallo,
bij mijn weten is de toenmalige Meterfabriek gesloten cq opgeheven en is die van Schlumberger een ander.
De oude Meterfabriek bevond zich op de Lijnbaan.

Dat klopt, de Meterfabriek is opgeheven. Wat Beekman betreft, die is overleden kort na de oorlog. Ik meen bij het demonteren van een mijn of bom.

Er is een boek "Verzet in en om Dordt" van Kors van Loon. Als ik me niet vergis wordt daarin o.m. geschreven over iemand, die zowel bij de politie als de Duitse SD of Gestapo (of was het toch wat bij de Landwacht?) werkte. Voor heel wat mensen hing daar een luchtje aan. Was hij goed, of at hij van twee walletjes.

Hier vind je nog het een en ander: http://www.museum19401945.nl/

Tenslotte
Citaat:
DORDRECHT - Op maandag 29 november 2010 is er een Dordrechtse documentatiegroep opgericht met als doel het verzamelen van documentatie en het opnemen van verhalen van getuigen van de Duitse bezetting in Dordrecht.

De documentatiegroep geleid door Maarten-Jan Leentvaar en Kees Robbemond richt zich vooral op het laatste oorlogsjaar en de periode daarna.
...
"Er is weinig gepubliceerd over het Dordtse verzet. Er is slechts een officieel boek genaamd "Verzet in en om Dordt" van Kors van Loon. Dit boek geeft slechts een beperkt beeld van het Dordtse verzet en blijkt op enkele belangrijke punten niet juist. De laatse jaren is er veel informatie vrijgekomen in de archieven."

Bureau JOT (Juist op tijd), zoals de documentatiegroep van Leentvaar en Robbemond gaat heten, roept de Dordtenaren op om hun kennis over de het Dordtse verzet over te dragen aan bureau JOT en het zodoende voor het nageslacht te bewaren, zowel in verhaalvorm of met documentatie.
...
Het emailadres is: bureaujot@gmail.com, telefoon: 06 - 42 23 20 90.


di feb 28, 2012 11:27 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group