Het is nu do maart 28, 2024 6:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Regiment Grenadiers IIe. Bat. 2e Compagnie 
Auteur Bericht
GerbenW
Bericht Regiment Grenadiers IIe. Bat. 2e Compagnie
Beste,

Helaas is mijn opa een paar jaar geleden overleden. Tijdens verjaardagen heeft hij mij wel eens verteld over zijn oorlogservaringen in mei 1940. Wat ik me nog kan herinneren is dat hij in de regio Den Haag heeft gevochten. Ik vind het erg jammer dat ik destijds zijn verhalen niet opgeschreven heb.

Een tijd geleden heb ik een doos gekregen van mijn oma met daarin allerlei documenten, waaronder het oorlogzakboekje van mij opa. Hierin vond ik een document dat hij op 23 mei groot verlof heeft gekregen van de commandant kapitein J. Meyer en bij het oorlogsonderdeel staat Regiment Grenadiers IIe. Bat. 2e Compagnie.

Weet iemand iets meer te vertellen hierover? Waar heeft dit onderdeel gezeten in mei 1940? Hopelijk kan iemand mij iets vertellen of waar kan ik met deze vraag anders terecht?

Graag hoor ik van jullie.

Mvg,
Gerben


di dec 21, 2010 11:00 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Bij deze http://www.grebbeberg.nl/ al gekeken of geïnformeerd? Zij kunnen je vaak op weg helpen.

Ook kan je veelal bij het Instituut voor Militaire Geschiedenis in Den Haag informeren naar de gevechtsrapporten van de eenheden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2010 11:06 pm
Profiel WWW
GerbenW
Bericht 
Dank voor de tip! Ik heb al heel wat uren ge-googled. En wel eea gevonden over de grenadiers, maar niets over het onderdeel Regiment Grenadiers IIe. Bat. 2e Compagnie.

Ik heb een mail gestuurd naar het Instituut voor Militaire Geschiedenis. Hopelijk krijg ik hier antwoord op.

Maar mocht iemand anders nog iets weten hoor ik het graag.

Mvg,
Gerben


di dec 21, 2010 11:23 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Graag gedaan.

Ook de mensen achter de website die ik noemde kunnen je vaak heel goed op weg helpen, daar zit heel veel kennis over mei 1940.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2010 11:33 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik weet wel dat het 2e Bataljon in mei 1940 was gestationeerd bij Den Haag en werd op 10 mei naar Ypenburg gedirigeerd om het vliegveld te heroveren (zie ook http://www.go2war2.nl/artikel/818/5 ).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2010 11:45 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Ik weet wel dat het 2e Bataljon in mei 1940 was gestationeerd bij Den Haag en werd op 10 mei naar Ypenburg gedirigeerd om het vliegveld te heroveren (zie ook http://www.go2war2.nl/artikel/818/5 ).

Over de strijd om Ypenburg heb ik een boek in de kast staan. Ik kan wel eens kijken of daar iets in staat.


wo dec 22, 2010 12:06 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kijk dan vooral naar het onderdeel over de Nederlandse 'herovering'. voor die tijd zat namelijk het 3e Bataljon op het vliegveld (http://www.bhummel.dds.nl/gif/ypenburg.htm )

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo dec 22, 2010 1:03 am
Profiel WWW
IA010
Bericht 
Het regiment Grenadiers - athans de eerste twee bataljons - behoorde tot de 1e Divisie, 1e Legerkorps, dat in Vesting Holland was gelegerd. III-GR (= 3e bataljon Regiment Grenadiers) lag op Ypenburg als bewakingsbataljon. II-GR lag nabij Loosduinen. Het werd na de overval op Ypenburg naar Delft gedirigeerd. I-GR was betrokken bij de tegenaanval op Ockenburg en omgeving.

Van 2-II namen twee secties deel aan de stormaanval op het vliegveld in de middag van 10 mei, waarbij het vliegveld werd heroverd. Eén man van de compagnie sneuvelde bij die gevechten rondom het vliegveld. Nadien werd de compagnie betrokken bij zuiveringen rond Delft, waarbij het nog enige gevechtsaanraking had waarbij twee man nabij de Vorkbrug in het zuiden van Delft sneuvelden tijdens de nacht van 10 op 11 mei. Daarmee is de voornaamste actie van de compagnie besproken.


wo dec 22, 2010 1:05 am
GerbenW
Bericht 
Hi allen,

Super bedankt! Heb ik wat weer aanknopingspunten voor mijn verdere zoektocht. :lol:

Gr Gerben


do dec 23, 2010 12:14 am
GerbenW
Bericht 
Reactie van het NIMH. Wordt een bezoekje aan Den Haag binnenkort! :D

"Refererend aan uw e-mail van 22 december jl. deel ik u het volgende mede. In onze collectie gevechtsverslagen uit de meidagen van 1940 ben ik van de door u genoemde eenheid (2-II-RG) maar liefst 4 mappen met verslagen tegengekomen. Bij deze nodig ik u dan ook van harte uit om eens in onze studiezaal langs te komen om de verslagen in te zien en om des gewenst zelf een kopie te maken."


vr dec 24, 2010 12:53 pm
IA010
Bericht 
Inderdaad, altijd goed een bezoek aan het militair archief. In 2011 gaat dat nog eenvoudig. Straks wordt het NIMH opnieuw gereorganiseerd, gaat de Alexander dicht en verdwijnen de archieven naar elders. Moeten zaken extern worden opgevraagd. Dat gaat vermoedelijk ergens in 2011 zijn beslag krijgen.


vr dec 24, 2010 1:42 pm
Dennis N
Bericht 
Allert Goossens schreef:
Inderdaad, altijd goed een bezoek aan het militair archief. In 2011 gaat dat nog eenvoudig. Straks wordt het NIMH opnieuw gereorganiseerd, gaat de Alexander dicht en verdwijnen de archieven naar elders. Moeten zaken extern worden opgevraagd. Dat gaat vermoedelijk ergens in 2011 zijn beslag krijgen.


Bedankt voor de tip, dan is het de komende maanden nog snel alles leegtrekken. Ben gelukkig al halverwege...


zo dec 26, 2010 10:10 am
IA010
Bericht 
Alles Dennis, of alles rondom Goeree? Want ik heb denk ik zo'n 60% van het meidagen archief gekopieerd in de loop der jaren en dat is al twee boekenkasten vol. Ik ga de 100% (wat ik niet ambieer overigens) ook niet volmaken. Ik ben wel zo'n beetje klaar in Den Haag-Alexander.

Ik vind het wel voor de mannen en vrouwen die daar werken een crime. Ze hebben de laatste jaren enorme stappen gemaakt naar een veel betere presentatie en dienstverlening. Het is er de laatste twee jaar ook veel drukker dan vroeger. Ondanks het boek 'Mei 1940' hebben wij veel reclame voor ze gemaakt, omdat voor mijn gevoel een paar jaar geleden het archief bij het grotere publiek nauwelijks bekendheid genoot. Tegenwoordig zitten er gerust tien mensen in de leeszaal als ik kom, terwijl ik er vroeger regelmatig alleen was. Als straks het archief centraal wordt opgeslagen en het NIMH moet zelf steeds aanvragen verrichten, dan verwacht ik weer een flinke daling in de bezoeken. Dat is extreem omslachtig.

Ik heb recent nog eens gevraagd om de archieven te digitaliseren. Is wel even werk maar dan ben je van het hele fenomeen van centrale archieven af voor dagelijks gebruik. Hoewel met name het meidagen archief wel erg groot is, is het toch wel te overzien. Ik heb denk ik bij elkaar drie weken tijd zitten in het kopiëren van sec mei 1940 documenten. Dat moet dus voor een aantal stagiaires voor mijn gevoel te doen zijn. Gewoon alles in een digitaal format zetten. Kan het masterarchief inderdaad de bunker in. Maargoed, de berichten zijn dat daarvoor geen fondsen zijn. En met de huidige malaise bij Defensie kan ik me daar iets bij voorstellen.

In elk geval zou ik een ieder die relatief eenvoudig wil kopiëren oproepen de eerste helft van 2011 naar het NIMH te gaan. Meld je altijd even minstens een dag voorafgaande aan. Om te voorkomen dat je een volle leeszaal of een rij bij de kopieermachine treft.


zo dec 26, 2010 2:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk waar de centrale archivering komt te liggen. Als het Soesterberg wordt, zou het wel eens makkelijker kunnen worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo dec 26, 2010 5:14 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
Alles mbt tot de luchtoorlog boven G-O Allert. De meidagen is een later project, maar dan zal het heel specifiek gaan over de jongens van G-O die gesneuveld zijn.

Ik ben de laatste maand niet geweest, maar de weken daarvoor was het zeker altijd aardig druk in de studiezaal. Soms met behoorlijke wachttijden bij het kopieerapparaat tot gevolg wat wel storend kan zijn...

Maar goed we gaan off-topic denk ik! ;-)


zo dec 26, 2010 8:47 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group