Het is nu vr maart 29, 2024 2:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Eerste Nederlandse Militairen in Amsterdam 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Eerste Nederlandse Militairen in Amsterdam
In een artikel van Het Vrije Volk, No.2, ongedateerd (mei 1945) staat een opmerkelijk bericht waar ik wel wat meer over wil weten, dus wie mij daarover wat kan vertellen graag.

Een eerste vraag is de volgende, het 1e nummer van Het Vrije Volk, werd uitgegeven op Zaterdag 5 mei 1945 en het 3e nummer op maandag 7 mei. Dit 2e nummer, gedateerd mei 1945 moet dus of op zaterdag 5 mei, of op zondag 6 mei zijn uitgebracht. Wie weet dit?

Het bericht heeft de volgende titel:
"De Eerste Nederlandse Soldaten waren gister in Amsterdam"

Het is het relaas van Auster piloten van het Nederlandse Auster eskader gestationeerd op Eindhoven, Kapitein H. Nienhuis en 1e Luitenant Hoekstra. Zij waren in gezelschap van Majoor Kamphuis. Ze landden met hun toestellen op het zogenaamde Zandland ten zuiden van de Stadionkade te Amsterdam. Ze zijn geland om eenbezoek aan huis te brengen. Bevrijders zijn op dat moment nog niet in Amsterdam, de toestellen worden bewaakt door BS mensen en er wordt nog opgemerkt dat de Duitsers zich die dag hierbij niet hebben laten zien.

Zijn er mensen die meer informatie hebben over deze drie militairen en over deze gebeurtenis dan alleen in Het Vrije Volk vermeld werd?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jul 01, 2011 10:54 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Pag 11
http://www.marsethistoria.nl/pdf/Jaarga ... 09-n06.pdf


Wat algemene info:
http://www.geschiedenisvanzuidholland.n ... p-voorburg

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jul 01, 2011 11:15 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Okay, H. Nienhuis was dus commandant van No. 6 Squadron.
De landing in Amsterdam was dus op 5 mei, zodat het nummer van Het Vrije Volk dus op 6 mei moet zijn uitgegeven. In Mars en Historia hebben ze het over één toestel, waaar Het Vrije Volk (verslaggevers in Amsterdam zelf) het over twee toestellen heeft.
Nienhuis maakte dus meer dan 70 oorlogsvluchten, en heeft bij No.320 Squadron gevlogen.

Ben benieuwd of we er achter kunnen komen welke twee Austers het geweest zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jul 01, 2011 11:23 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb ondertussen in ieder geval achterhaald dat Nienhuis het Vliegerkruis heeft ontvangen

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jul 01, 2011 11:32 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
FOTO1

FOTO2

Iets andere omschrijving

Citaat:
UIT DE NIEUWE AMSTERDAMMER VAN 8 MEI 1945:
BEZOEK UIT DE LUCHT

Twee Nederlandsche vliegers, die in het verband van de Army-cooperation der geallieerde luchttmacht dienst doen, zijn Zaterdag omstreeks zes uur niet hun viermotorige Austin-toestellen neergestreken op de zandvlakte bij de Stadionkade te Amsterdam. Zij waren even uitgebroken om eenige familieleden te begroeten. Met groote geestdrift werden zij ontvangen.
Het viel hun mee, dat de Amsterdammers er nog niet als wandelende geraamtes uitzien en zij vertelden, dat men in Engeland den indruk heeft, dat wij ons hier tijdens de bezetting moedig hebben gedragen.
Zij lieten gaarne toe, dat de omstanders de cabine der beide vliegtuigen met bloemen versierden, terwijl vooral de dames haar oogen lieten streelen door de sportieve uniformen.
Op hun terugreis -- zij vertrokken nog in den loop van den avond -- namen zij een vrouwelijk familielid met haar baby mee. Bovendien namen zij op verzoek van de uitgevers als een persoonlijk, geschenk voor ministerpresident Gerbrandy een exemplaar mee van het bevrijdingsnummer van het illegale blad "Klein maar Dapper" en van de nieuwe kranten "Nieuw Nederland", de "Nieuwe Amsterdammer", en het "Amsterdamsche Dagblad".
Op het terrein waren manschappen van de Binnenlandsche Strijdkrachten aanwezig om de orde te handhaven


VLIEGTUIGEN DALEN IN AMSTERDAM
http://www.hetillegaleparool.nl/archief ... 0506-2.php

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jul 01, 2011 1:29 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ja lekker zorgvuldig, VIERMOTORIGE Austin???????

Het waren in ieder geval twee éénmotorige Auster toestellen, dat is nu wel duidelijk.

Helaas alleen maar de al bekende informatie, bedankt in ieder geval. Maar de krantenberichten zijn bekend, ook bij mij. Het gaat mij vooral om de informatie die niet in de pers is verschenen en die ik nog niet heb kunnen vinden.

Is er bij iemand meer bekend over welke toestellen van het eskader dit waren, informatie over de bemanning, en dan met name de twee anderen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr jul 01, 2011 3:00 pm
Profiel WWW
buurmat
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Ja lekker zorgvuldig, VIERMOTORIGE Austin???????

Het waren in ieder geval twee éénmotorige Auster toestellen, dat is nu wel duidelijk.

Helaas alleen maar de al bekende informatie, bedankt in ieder geval. Maar de krantenberichten zijn bekend, ook bij mij. Het gaat mij vooral om de informatie die niet in de pers is verschenen en die ik nog niet heb kunnen vinden.

Is er bij iemand meer bekend over welke toestellen van het eskader dit waren, informatie over de bemanning, en dan met name de twee anderen.
Mijn gepubliceerde artikel over airstrip Voorburg is wel opgenomen. Nienhuis is op 5 mei in Amsterdam geweest. De 5e mei valt buiten mijn verhaal op geschiedenis van zuidholland. Meer nformatie over dit gebeuren zit in in mijn verzameling over de geschiedenis van het Auster squadron. De vliegtuigen kwamen uit Gilze Rijen. Foto over de landing in Amsterdam is er.


wo jul 06, 2011 7:56 pm
buurmat
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Ja lekker zorgvuldig, VIERMOTORIGE Austin???????

Het waren in ieder geval twee éénmotorige Auster toestellen, dat is nu wel duidelijk.

Helaas alleen maar de al bekende informatie, bedankt in ieder geval. Maar de krantenberichten zijn bekend, ook bij mij. Het gaat mij vooral om de informatie die niet in de pers is verschenen en die ik nog niet heb kunnen vinden.

Is er bij iemand meer bekend over welke toestellen van het eskader dit waren, informatie over de bemanning, en dan met name de twee anderen.
Mijn gepubliceerde artikel over airstrip Voorburg is wel opgenomen. Nienhuis is op 5 mei in Amsterdam geweest. De 5e mei valt buiten mijn verhaal op geschiedenis van zuidholland. Meer nformatie over dit gebeuren zit in in mijn verzameling over de geschiedenis van het Auster squadron. De vliegtuigen kwamen uit Gilze Rijen. Foto over de landing in Amsterdam is er.


wo jul 06, 2011 7:56 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Eh ja, interessant maar heeft u dan aanvullende info? Wat ik zoek staat niet in het artikel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jul 06, 2011 11:02 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group