Het is nu vr maart 29, 2024 11:11 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Belgische rantsoenzegels 
Auteur Bericht
Paddy_ABL
Bericht Belgische rantsoenzegels
Een "catalogus" die ik ooit maakte van de rantsoeneringszegels in mijn verzameling:
http://www.abl1914.be/forum/zegels.doc

Aanvullingen, verbeteringen etc. welkom.


di sep 20, 2011 6:21 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
Leuk!
Ik had niet verwacht dat er tot 4 jaar na de oolrog nog werd gerantsoeneerd.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


wo sep 21, 2011 9:45 am
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
In Nederland had je enkele jaren na de oorlog ook nog rantsoeneringen, o.a. textiel.
Ik kan mij herinneren dat ik als junior voetballer alleen een clubshirt kon krijgen als
mijn moeder textielpunten inleverde.


wo sep 21, 2011 12:50 pm
Paddy_ABL
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
In België werd de rantsoenering officieel afgesloten op 31/01/1949.


za sep 24, 2011 9:22 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
Jelle Y. schreef:
Leuk!
Ik had niet verwacht dat er tot 4 jaar na de oolrog nog werd gerantsoeneerd.


Niet verwacht, maar wel logisch: de oorlog was dan wel voorbij, maar de bevoorrading (handel), de industrie, de landbouw enz. draaiden bijlange niet onmiddellijk op het vooroorlogse niveau.


wo okt 05, 2011 8:01 pm
Profiel
Marius Peter
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
Gerd schreef:
Jelle Y. schreef:
Leuk!
Ik had niet verwacht dat er tot 4 jaar na de oolrog nog werd gerantsoeneerd.


Niet verwacht, maar wel logisch: de oorlog was dan wel voorbij, maar de bevoorrading (handel), de industrie, de landbouw enz. draaiden bijlange niet onmiddellijk op het vooroorlogse niveau.


Rantsoeneing was toch niet te relateren aan de het WOII maar aan de economische crisis? Dus was het in veel landen een vooroologs fenomeen en werd na de oorlog doorgevoerd door aanhoudende (en mede door de oorlog te verklaren) tekorten.


do okt 06, 2011 1:39 am
Ries
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
Jelle Y. schreef:
Leuk!
Ik had niet verwacht dat er tot 4 jaar na de oolrog nog werd gerantsoeneerd.

Leuk? Het is een teken van schaarste en eventueel honger, waarbij vooral de zwaksten van de samenleving het slachtoffer dreigen te worden. In Nederland duurde het zelfs tot zeven jaar na de oorlog.


Marius Peter schreef:
Rantsoeneing was toch niet te relateren aan de het WOII maar aan de economische crisis?

De vlak voor 1940 in Nederland ingevoerde distributie was wel degelijk oorlogsgerelateerd.


Tijdens de Eerste wereldoorlog trad op 19 augustus 1916 de Distributiewet in werking. Om een eerlijker verdeling van o.a. brood, zuivel en brandstoffen mogelijk te maken, stelde de regering maximale verkoopsprijzen vast en werd een systeem van distributiekaarten ingevoerd.

Afbeelding Nederlandse Broodkaart WO1

De economie van Nederland, en die van de landen waarvan Nederland afhankelijk was, was na 11 november 1918 verstoord. Vandaar dat de wettelijke rantsoenering pas in de loop van 1919 gefaseerd werd opgeheven

Zoals je op onderstaande grafiek van het CBS kunt zien, kwakkelde de Nederlandse economie tussen 1922 en 1927, groeide het daarna tot 1929 – het jaar van de Beurskrach in de USA -, om vervolgens in 1932 het dieptepunt te bereiken. Daarna ging even bergopwaarts en vertraagde het herstel in 1935 en 1936. Na 1936 maakte de economie van Nederland een verdere opwaartse beweging. Voor zover ik weet is er tijdens deze hele periode, het interbellum waarin zelfs een diepe wereldwijde crisis de kop opstak, in ons land geen sprake geweest van door de overheid geleide rantsoenering op beduidende schaal.

AfbeeldingConjunctuurlijn van het Interbellum

Echter: vlak na de Duitse inval in Polen – wat later het begin van de Tweede Wereldoorlog bleek te zijn - werd het voor ons land, doordat de internationale economische verhoudingen verstoord waren, steeds moeilijker voldoende voedings- en later ook andere grondstoffen te importeren. Vandaar dat suiker in Nederland vanaf oktober 1939 alleen nog maar met bonnen verkrijgbaar was, een paar maanden later gevolgd door erwten.

Pas na de Duitse inval in mei 1940 werden thee en koffie, meel en brood gedistribueerd. Later tijdens de bezetting waren vrijwel alle essentiële levensmiddelen, zeep, tabak en goederen zoals schoenen, textiel, gebruiksvoorwerpen zoals glas, keramiek, en zelfs lucifers nog slechts op de bon verkrijgbaar. Veel werd door de bezetter naar Duitsland versleept. Benzine was eigenlijk alleen nog maar bij hoge uitzondering, en met dringende reden, te koop. Verreweg het meeste was bestemd voor het Duitse leger.

Even een zijsprong: het woord OW’er of oweeër, vindt in tegenstelling tot wat velen denken niet zijn oorsprong in de Tweede- maar in de Eerste Wereldoorlog. Al tijdens 1914-1918 werden slinkse handelaren en smokkelaars die van de schaarste profiteerden, de z.g. oorlogswinstmakers of oorlogswoekeraars, zo genoemd.


Afbeelding Distributiebonnen WO2

Direct na de oorlog bleek het onmogelijk de Nederlandse bevolking ineens van allerlei gewenste hoeveelheden(basis)producten te voorzien en werd de distributie voortgezet. Pas in 1952 was koffie als laatste weer vrij te koop en werd het distributiesysteem opgeheven.

Overigens vond eind 1973 - voor zover ik me kan herinneren - de laatste Nederlandse officiële distributie plaats, ten gevolge van een olieboycot door een aantal Arabische landen die Nederland betichtten van een te pro-Israëlische houding. De brandstoffen voor auto’s gingen op de bon. De actie, bedoeld om het brandstofverbruik te verminderen, mislukte doordat mensen die bonnen overhielden deze weggaven of verkochten en doordat benzinestations op grote schaal ook zonder bonnen leverden. In tegenstelling tot WO1 en WO2 was er voor een dergelijke actie onvoldoende draagvlak bij het publiek en de middenstand, iets dat voor het welslagen ervan wellicht noodzakelijk is, en de distributie duurde dan ook nog geen maand.
De boycotteers Irak, Koeweit en Saoedi-Arabië hadden meer succes, zei het bescheiden: de Nederlandse steun aan Israel werd iets minder onvoorwaardelijk, zeker in het openbaar.

Afbeelding Benzinebonnen 1973



Met excuses aan degene die zich er misschien aan ergert dat ik me niet strikt heb gehouden aan de periode 1939 – 1945. Volgens mij is de andere informatie zeker ook relevant en kun je de Tweede Wereldoorlog niet altijd beperken tot zes jaar als je alle facetten wilt kunnen belichten.


do okt 06, 2011 6:02 am
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Belgische rantsoenzegels
Euh Ries
Dat 'leuk' heeft natuurlijk betrekking op de verzameling zegels. Niet op het fenomeen honger en rantsoenering.

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


do okt 06, 2011 4:13 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group