Het is nu vr maart 29, 2024 10:32 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOII 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOII
WIe kan mij helpen op dit gebied.

Wat info:

Citaat:
De Duitse graaf Hartwig Arthur von Bernstorff-Wehningen kocht het eiland in 1893 voor 200.000 gulden. Hij liet naaldbossen aanleggen voor de houtproductie. Toen hij in 1940 overleed, erfde zijn zoon graaf Bechtold Eugen von Bernstorff het eiland.

Schiermonnikoog werd gedurende de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers bezet. Zij bouwden ten noordoosten van het dorp een radarpost ("Schleidorp"), en legden een smalspoorlijn aan voor het transport van per schip aangevoerd bouwmateriaal. Toen in april 1945 de provincie Groningen werd bevrijd door de Canadezen, vluchtte een groep van ongeveer 120 SS'ers naar het eiland waar nog steeds een Duits garnizoen aanwezig was. Op 11 juni werden de laatste 600 man Duitse troepen op Schiermonnikoog door de Canadezen afgevoerd. Eind 1945 werd het eiland door de Nederlandse staat geconfisqueerd, omdat het als vijandelijk vermogen werd beschouwd. Graaf Bechtold Eugen von Bernstorff kon het goed vinden met de eilanders maar kon desondanks niet voorkomen dat het eiland van hem zou worden afgenomen. Na de Tweede Wereldoorlog eiste de Nederlandse regering via een noodwet alle bezittingen op van de Duitsers, NSB'ers en landverraders, en dus ook Schiermonnikoog. Ook in Duitsland werden grote delen van zijn bezit door de Russen afgenomen. In 1964 probeerde de graaf Schiermonnikoog terug te krijgen. Toen dat mislukte eiste hij een schadevergoeding van de Duitse staat. Bijna veertig jaar na de confiscatie kreeg hij in 1983 een schamele vergoeding van slechts 80 000 Duitse Marken. Graaf Bechtold Eugen von Bernstorff overleed in 1987.


Was Schier in de aanloop naar WOII nou prive gebied? Nederlands gebied en of Duits gebied?
Waarom mijn vraag in een boek naar aanleiding van de oorlog op Schier word verteld dat er al op 9 mei 1940 een groep agressieve duitsers op het eiland geland zijn. Ik vraag me af hoe dit kan, als de oorlog pas op 10 mei 1940 begon.


vr nov 02, 2012 12:12 pm
ErnstJan
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Trouwens de 120 ss-ers zijn bij mijn weten SD-ers van het beruchte Scholtenshuis te Groningen.


vr nov 02, 2012 12:13 pm
Pieter F
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Citaat:
Eind 1945 werd het eiland door de Nederlandse staat geconfisqueerd, omdat het als vijandelijk vermogen werd beschouwd. Graaf Bechtold Eugen von Bernstorff kon het goed vinden met de eilanders maar kon desondanks niet voorkomen dat het eiland van hem zou worden afgenomen. Na de Tweede Wereldoorlog eiste de Nederlandse regering via een noodwet alle bezittingen op van de Duitsers, NSB'ers en landverraders, en dus ook Schiermonnikoog.

Je zou het, bij het lezen van dit stuk, wel denken. Maar hoe de vork precies in de steel zat weet ik ook niet.


vr nov 02, 2012 8:34 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Je moet het bezien op eenzelfde wijze als dat je nu een huis of grond koopt. De grond is van jou, maar het grondgebied is Nederlands grondgebied.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr nov 02, 2012 9:33 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Ok dank je. Toch blijf ik het wel apart vinden.

Wie weet welke leger eenheid er in mei 1940 op Borkum gelegerd was? Of is er een site waar ik dit kan achterhalen?

Ik blijf me namelijk afvragen waarom 15 man hiervan op 9 mei Schiermonnikoog aandeden, een telefoonlijn naar het vaste land doorknipte en een dominee gevangen nam en daarna weer weg ging.


do nov 08, 2012 7:55 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Ik ken het verhaal niet, maar volgens mij was Borkum een uitvalsbasis voor een geplande Kriegsmarine aanval op Den Helder. Kan me voorstellen dat de Duitse manschappen moesten voorkomen dat vanaf Schiermonnikoog dit zou worden ontdekt en vroegtijdig doorgegeven. Waarom de dominee dan gevangen zou zijn weet ik niet, wellicht heeft hij de Duitsers als enige gezien tijdens hun actie? Ik zal een navragen of iemand iets weet.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 08, 2012 8:06 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Wat ik uit het boek haal:

Citaat:
Vuurtorenwachter van der Wijk zag op 9 mei 1940 dat ter hoogte van het strandhotel een sloep op het strand gleed. Zo'n vijftien man stapten uit en ontdeden zich van hun blauwe overalls, waaronder de Duitse uniformen zichtbaar werden. Deze Duitse militairen, fanatiek en afkomstig van Borkum, bleven maar kort op Schiermonnikoog. Dezelfde dag nog vertrokken ze alweer. Naast Poolshoogte nemen op het eiland was de belangrijkste reden van bezoek het doorsnijden van de telefoonverbinding met het vaste land. Schiermonnikoog was geïsoleerd. Merkwaardig aan dit bezoek was dat Pastor De Weerd gevangen werd genomen en mee afgevoerd naar Borkum.


Hierna werd Schiermonnikoog op 16 mei definitief bezet, wederom vanuit Borkum en met terugneming van de pastor.

Enkele voor mij opmerkelijke zaken:

A: Een groep van 15 Duitsers kan zich vrijelijk over het eiland bewegen, hoewel het in die dagen toch behoorlijk gespannen moet zijn geweest.(ik neem aan dat de telefoonlijn naar de wal aan de kant van de waddenzee lag.)
b: Bovengenoemde vuurtoren wachter onderneemt blijkbaar geen verdere actie?


do nov 08, 2012 8:25 pm
ErnstJan
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Wie is er trouwens bekend mee dat er rond Schiermonnikoog op 6 december 1939 erg spannend is geweest ivm schending neutraliteit.


do nov 08, 2012 8:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
http://www.go2war2.nl/artikel/2307/Hr-Ms-Pehe.htm

Citaat:
Op 6 december 1939 waren bij Schiermonnikoog twee Duitse gewapende trawlers het Nederlandse rechtsgebied binnengevaren om een Duits drijvervliegtuig, dat hier een noodlanding had gemaakt, te assisteren.


datum wordt ook genoemd op http://www.bhummel.dds.nl/gif/eelde.htm

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 08, 2012 8:29 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... /1939/1206

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 08, 2012 8:32 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Status Schiermonnikoog voorafgaande aan en gedurende WOI
Ook hier wordt iets erover vermeld
http://resources21.kb.nl/gvn/EVDO02/pdf ... 5_8254.pdf

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do nov 08, 2012 8:33 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group