Het is nu di maart 19, 2024 4:55 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Marder I Kamp Tophat linkeroever 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Marder I Kamp Tophat linkeroever
Ik kwam gisteren toevallig een foto tegen van een Duitse Marder I (7.5cm Pak 40 op onderstel van Franse Lorraine Schlepper) op het terrein van kamp Tophat. Nu is dit mijns inziens toch weer een ander voertuig dan de Marder van de Schoenmarkt die al eerder besproken is :

viewtopic.php?f=47&t=12239

Van deze Marder bij Tophat heb ik ook een andere foto toen er nog een mondingsrem op de loop zat. Van deze foto heb ik altijd aangenomen dat hij een Marder van de 719.Infanterie Division toont. De positie en stijl van het roepnummer/balkenkruis lijken verdacht veel op bekende foto's van 719 Marders uitgeschakeld bij Merkplas (roepnummer 102 of 132??, niet goed te zien) en Baarle (113). Is er iemand die iets meer over de Marder bij Tophat kan melden ?

Afbeelding
Afbeelding

Tophat was overigens een wachtkamp voor Amerikaanse militairen die op repatriëring wachtten :

http://users.skynet.be/alo/hahTopHatDeA ... 11006.html

Arjan


za jul 11, 2015 1:23 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Marder I Kamp Tophat linkeroever
Fantastische foto Arjan (voor mij toch :D ) waarschijnlijk is dit één van de achtergebleven stukken die de Engelse bevrijders op de rechteroever (sept.1944) het leven even zuur maakten. De Duitsers beschoten vanop de linkeroever via mobiel geschut de Antwerpse binnenstad, daarna trokken ze zich via Doel terug, de nog niet bevrijde rechteroever op. Foto was mij onbekend, bedankt voor het delen.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za jul 11, 2015 2:37 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Marder I Kamp Tophat linkeroever
Hallo Jean, als je gelijk hebt en dit stuk gemechaniseerd geschut is ook echt op de linkeroever vernietigd (de Duitse helmen en de troep rond het voertuig wijzen daarop) dan kan deze Marder niet van de 719.ID geweest zijn. Dan zit ik toch meer aan de 346.ID te denken waarvan ik weet dat die gedeeltelijk via Doel naar Lillo overgestoken zijn. Ik meen me ook te herinneren dat een (Panzerjäger?) eenheid van de 346.ID de taak had om te kijken of men nog via de tunnel de Schelde kon oversteken. De tunnel bleek toen al afgesloten te zijn en men keerde terug. Het merkwaardige is dat Panzerjäger Abteilung 346 over twee MarderI's beschikte voordat ze werd uitgerust met MarderIII M's en officieel had men in september 44 dan ook geen MarderI's meer. Het is echter vaker voorgekomen dat eenheden voertuigen behielden waar men officieel geen recht meer op had.

edit: ik heb intussen plaatjes van de twee 346 MarderI's opgezocht. Foto's stammen van februari 1943 (Bolbec). Het camouflage patroon lijkt toch anders maar misschien werden de voertuigen overgespoten. Opvallend is dat er op de Tophat Marder nog een oud Balkenkruis zit dus het lijkt erop dat het roepnummer pas later is aangebracht (oude locatie Balkenkruis zat in de weg voor het nummer).

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan


za jul 11, 2015 3:06 pm
reinaart
Bericht Re: Marder I Kamp Tophat linkeroever
Ik ben er intussen wel zeker van dat de Tophat Marder I niet van Panzerjäger Abteilung 346 was :

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=14&t=31248

Arjan


ma jul 13, 2015 2:04 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Marder I Kamp Tophat linkeroever
Je mag niet uitgaan dat die Marder's daar permanent waren Arjan, waarschijnlijk betrof het hier een eenheid die van Frankrijk kwam en te laat was om nog door de tunnel te kunnen. Er is trouwens nog zwaardere Duitse artillerie gebruikt, en deze kwam eveneens van een "vastgelopen" troep.

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma jul 13, 2015 4:35 pm
Profiel
reinaart
Bericht Re: Marder I Kamp Tophat linkeroever
Hier nog een plaatje te zien (rechtsboven) van zwaarder Duits geschut dat kennelijk ook bij Tophat gestaan heeft, 8.8cm lijkt me :

http://www.delcampe.net/page/item/id,24 ... age,D.html

tekst bij de foto: "Dans l'attente du bateau les G.I. ont plaisir a manoeuvrer des pieces allemandes presque intactes abandonnées a proximité du camp"

Zou interessant zijn om nog eens wat meer foto's van dit arsenaal/ deze schroothoop te hebben.

Arjan


ma jul 13, 2015 6:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group