Het is nu do maart 28, 2024 9:54 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
Bijdragen aan de Duitse oorlogsindustrie 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Bijdragen aan de Duitse oorlogsindustrie
Ik heb vorige week "Rotterdam Oorlogshaven" binnengekregen en inmiddels gelezen. Hieruit blijkt dat er in Nederland maar liefst 200 Marinefährprähme gebouwd zijn door 42 verschillende Nederlandse werven. Dit geeft toch wel aan dat Nederland een enorm belangrijke bijdrage aan de Duitse oorlogsindustrie en daarmee aan de Duitse krijgsmacht heeft geleverd. Deze vaartuigen zijn door de Duitsers ingezet van het hoge Noorden tot Noord-Afrika en alles wat daar globaal tussen ligt. Ze voeren dus op de Schelde, de Noordzee, Zwarte Zee, Zee van Azov, Donau, Middellandse Zee, Egeïsche Zee, Ionische Zee etc etc. Ik ben nu wel benieuwd hoe het met andere Nederlandse en Belgische bijdragen aan de Duitse oorlogsindustrie zit. Ook ben ik benieuwd naar de mening van forumgenoten over de morele kant van deze bijdragen. Moet het werken in dienst van de bezetter nu veroordeeld worden of waren er misschien niet veel alternatieven om de Nederlandse economie draaiend te houden ? Wat de zaken ook compliceert is dat ik denk dat eigenlijk ook iedere boer of landarbeider tot op zekere hoogte een bijdrage leverde aan het in stand houden van de Duitse krijgsmacht.

Arjan


di nov 03, 2015 12:13 am
jw1985
Bericht Re: Bijdragen aan de Duitse oorlogsindustrie
Een interessante bron wat dit onderwerp betreft is: Noodzakelijk kwaad. De bestraffing van economische collaboratie in Nederland na de Tweede Wereldoorlog van Joggli Meihuizen.

Zie ook: Bezetting en collaboratie, Nederland tijdens de oorlogsjaren 1940-1945 van Gerhard Hirschfeld.


di nov 03, 2015 4:42 pm
reinaart
Bericht Re: Bijdragen aan de Duitse oorlogsindustrie
Bedankt JW, in België bestond de zogenaamde Galopin doctrine die productie van wapens en munitie verbood . Ook mochten ondernemers geen exorbitante winst maken :

http://www.ethesis.net/vrouwen_woII/vro ... hfst_1.htm

Volgens de doctrine mocht de Belgische industrie dus geen materiaal leveren voor militaire doeleinden maar het verschil met andere producten die een bijdrage leverden aan de Duitse oorlogsdoeleinden was schimmig. Voor zover ik weet bestond er in Nederland niet zo'n gedragscode.

Groet,

Arjan


do nov 05, 2015 8:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group