Het is nu vr maart 29, 2024 1:42 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Onderzoek naar de rol van de ambtenarij 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Onderzoek naar de rol van de ambtenarij
Ik weet niet goed of dit hier thuis hoort of eerder onder "Oorlogsmisdaden". Verplaats gerust indien dat nodig wordt geacht.

In België zal een onderzoek worden uitgevoerd naar de rol van de ambtenarij in de jodenvervolging. Blijkbaar valt daar heel wat over te zeggen.

Dit stond vrijdag toch in De Morgen.


di okt 19, 2004 10:06 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, zullen ze wel de overheidsinstructie er bij moeten halen.
Iedere overheid had nl een instructie achtergelaten waarin stond wat een ambtenaar wel en wat deze niet kon uitvoeren onder een bezetting.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 19, 2004 4:36 pm
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Er is pas ook een boek verschenen van de hand van Mark Van den Wijngaert, Luc Vandeweyer, Bruno De Wever, Fabrice Maerten, Dirk Luyten, Patrick Nefors (die pas een boek uit heeft over het fort van Breendonk als ik me niet vergis) en Marnix Beyen, België tijdens de Tweede Wereldoorlog, Standaard Uitgeverij.

Staan schijnbaar dingen in die heel wat clichés onderuit halen (de naïeve/goede Oostfronter, houding koning Leopold, houding van de bevolking in het begin van de bezetting, ambtenarij (er waren hier maar 800 Duitsers nodig voor toezicht op de administratie, in Nederland 12.000, ...).

Stond in de krant van zaterdag.


di okt 19, 2004 8:49 pm
Antwerp X
Bericht Re: Onderzoek naar de rol van de ambtenarij
Mario schreef:
In België zal een onderzoek worden uitgevoerd naar de rol van de ambtenarij in de jodenvervolging. Blijkbaar valt daar heel wat over te zeggen.


Dan gaan ze hier in Antwerpen lang bezig zijn (de jodensterren werden hier vlot en zonder al teveel protest uitgereikt, in tegenstelling tot Brussel). Ik ben benieuwd naar de resulaten.


di okt 19, 2004 9:57 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Mario schreef:
Er is pas ook een boek verschenen van de hand van Mark Van den Wijngaert, Luc Vandeweyer, Bruno De Wever, Fabrice Maerten, Dirk Luyten, Patrick Nefors (die pas een boek uit heeft over het fort van Breendonk als ik me niet vergis) en Marnix Beyen, België tijdens de Tweede Wereldoorlog, Standaard Uitgeverij.

Staan schijnbaar dingen in die heel wat clichés onderuit halen (de naïeve/goede Oostfronter, houding koning Leopold, houding van de bevolking in het begin van de bezetting, ambtenarij (er waren hier maar 800 Duitsers nodig voor toezicht op de administratie, in Nederland 12.000, ...).

Stond in de krant van zaterdag.


Zijn ook zowat dé historici van België wat WOII betreft. Heb je toevallig het ISBN-nr? Wat de ambtenarij betreft heeft Van de Wijngaert al een boek geschreven rond de secretarissen-generaal, de plaatsvervangers van de ministers.
Wat het aantal Duitsers voor de administratie betreft, is er een duidelijk verschil tussen Nederland en België. België zat met een Militärverwaltung en Nederland met een Zivilverwaltung. Je kan beide landen dus moeilijk met elkaar vergelijken.

Gerd


wo okt 20, 2004 11:41 am
Profiel
Mario
Bericht 
Een opzoeking via Google heeft niets opgeleverd, maar de webstek van de uitgeverij gaf volgend resultaat : 9002214405. 8)

Die cijfers haalde ik gewoon uit het krantenartikel, ben zelf helemaal geen kenner. Mocht iemand de artikels in kwestie willen, kan ik ze wel uitknippen of kopiëren.


wo okt 20, 2004 11:55 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Als je ze ook nog kan inscannen, mag je ze me altijd doorsturen via mail.

Alvast bedankt,

Gerd


wo okt 20, 2004 1:12 pm
Profiel
Mario
Bericht 
Gerd schreef:
Als je ze ook nog kan inscannen, mag je ze me altijd doorsturen via mail.

Alvast bedankt,

Gerd


Dat wordt moeilijk ; ik heb namelijk geen scanner.
Als je wil, pm je je adres maar en dan stuur ik het eventueel op of stop ik het zelf in je brievenbus (dan zal het vermoedelijk iets langer duren).


wo okt 20, 2004 4:08 pm
IA002
Bericht 
Ambtenaren.... dat zijn meestal wel geschikte lui -of ze dat destijds ook waren weet ik niet, maar ik heb eigelijk - afgezien van NSBers, niet veel slechts over hun gehoord! :mrgreen: Volgens mij moesten ze in Nederland zo veel mogelijk de oorspronkelijke boel draaiende houden - (anders zou er chaos kunnen ontstaan) - dat is wat anders dan hullen met de vijand...


di okt 26, 2004 10:06 pm
Mario
Bericht 
In de boekenbijlage van De Morgen van gisteren staat een bespreking over een boek betreffende oorlogsburgemeesters. Het is eigenlijk een doctoraatsthesis.

Nico Wouters, Oorlogsburgemeesters 40/44, Lannoo, Tielt, 750 p., 2004.


do nov 04, 2004 2:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group