Het is nu vr maart 29, 2024 12:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Bijzonder vrijwillige landstorm 
Auteur Bericht
Ton Heerschop
Bericht Bijzonder vrijwillige landstorm
Ik heb belangstelling voor de zogenaamde Bijzonder Vrijwillige Landstorm. Als ik het goed heb waren dit eenheden samengesteld uit militairen reeds met groot verlof die op vrijwillige basis eenheden vormden als daartoe werd opgeroepen. Ik weet dat een van deze eenheden op of in de omgeving van de Grebbeberg in mei 1940 actief is geweest. Heeft iemand hier meer informatie over? Even om duidelijk te zijn het gaat hier dus NIET over de landstorm die de Duitse bezetter in het leven riep.


zo feb 20, 2005 10:31 pm
Roel R
Bericht 
Zover ik weet waren deze eenheden opgericht rond 1920. Er was toen een vrees voor een communistische revolutie. Ze zaten veel in de grensstreken zoals Limburg. Tegen 1939 moesten de meeste eenheden hun wapens inleveren ten bate van het Leger.


zo feb 20, 2005 10:34 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Enige info over een eenheid die in de omgeving Grebbeberg actief was?


zo feb 20, 2005 10:49 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Als voorbeeld:

Citaat:
Het was na de Eerste Wereldoorlog duidelijk, dat het einde van oorlogsdreigingen nog niet geweken was. Zo werd reeds omstreeks 1918 de Bijzondere Vrijwillige Landstorm opgericht. Taak was handhaving of herstel van de openbare orde en rust in vredestijd. Bij een mobilisatie van de Landstorm werden nieuwe, zuivere militaire verhoudingen van kracht zoals krijgstucht en krijgswetten en de militaire hiërarchie werd van toepassing. Er bestond een nauwe relatie met de vrijwilligers van de Korpsen Motordienst, Vaartuigendienst, Spoorwegdienst en Luchtwachtdienst. De Luchtwachtdienst werd bemand door vrijwilligers, burgers, die dus onder het militaire gezag vielen. Doel was het doorgeven van waarnemingen op militair gebied, voornamelijk betreffende bewegingen in de lucht. Ze bezaten karabijnen, maar ze hebben er nooit mee mogen leren schieten. Commandant was Tino Deen, later opgevolgd door Jan Meijer, de schilder.


[...]

Citaat:
In 1935 waren er 75 gewapende leden der Burgerwacht, met daarnaast nog 150 ongewapende leden. In de loop der jaren tot aan 1940 schommelen deze aantallen tussen 92 en 65 gewapende leden en 62 tot 48 ongewapende. De Burgerwacht oefende regelmatig: er was een schietbaan op Kwintelooyen, toen nog niet afgegraven. Ook vonden geregeld gewestelijke schietwedstrijden plaats. De wapens, munitie en legergoede ren moesten in de eerste dagen van de mobilisatie worden ingeleverd.


Bron:
Artikel van H.P. Deys uit het blad Oud Rhenen van mei 1990
Rutger Bol, www.grebebberg.nl


zo feb 20, 2005 11:10 pm
Profiel
Ton Heerschop
Bericht 
Barry

Belangwekkende informatie, maar volgens de familiegegevens alhier heeft mijn grootvader daadwerkelijke gevechten gevoerd met de Duitse troepen in mei 1940. Dit zou in conflict zijn met jou stelling dat deze eenheden nauwelijks militaire kracht hadden of geoefend waren. Toegegeven er zijn al vaker ongeoefende eenheden in de strijd geworpen. Maar de beste man is daar ook gewond geraakt zo gaat het verhaal. Hoe kan het zijn dat er aan de ene kant verhalen zijn die waar of fictie al jaren beschrijven dat er mogelijke gevechtshandelingen zijn gepleegd door deze eenheden. Terwijl aan de andere kant men het doet voorkomen alsof we met een soort van observer corps te maken hebben?

Het blijft een persoonlijke belangstelling en ik wil graag weten wat de positie van deze eenheid was.


zo feb 20, 2005 11:25 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hmm, nu ik het een en ander nog een keer nalees ( http://www.grebbeberg.nl/forum/forum.ph ... 1&view=all ) blijkt dat de burgerwacht geen onderdeel was van de Bijzonder Vrijwillige Landstorm (dit was de luchtwachtdienst). Nu ik op internet nog wat verder zoek blijkt dat Bijzonder Vrijwillige Landstorm wel degelijk ingezet zijn in mei 1940 en daartoe ook opgeleid/uitgerust waren.

Geen aanvullende gegevens over de eenheid bekend? Welk onderdeel van de BVL? Ik neem aan dat je Daric kent, misschien staat hij daar geregisteerd?

Verder weet ik dat in het museum voor de NATRES te Harskamp ook aandacht wordt besteed aan de Bijzonder Vrijwillige Landstrom.


zo feb 20, 2005 11:45 pm
Profiel
Ton Heerschop
Bericht 
Barry bedankt!!!! Ik zal eens naar de veluwe afreizen lijkt me leuk om dat museum weer eens te bezoeken wie weet weten ze daar meer?


zo feb 20, 2005 11:50 pm
Sybe
Bericht 
Wat ik weet is dat de vrijwillige landstorm uit provincie Groningen allemaal binnen vesting Holland in Utrecht waren gelegerd. Mijn grootvader zat hierbij. Van daaruit is hij over geplaatst naar de 4e compagnie (Mitrailleurs denk ik, staat van dienst staat mitraillist no. 1) Van daaruit is hij overgeplaatst naar het stafkwartier van de VIII divisie. Op staat van dienst staat dat hij in het bezit was van een klewang. Wat hij daar mee moest weet ik niet en ben ik aan het uitzoeken.
Hij was overigens wel in het bezit van zijn ULO papieren. Verder ging hij met 10 juni 1940 met groot verlof.

Zijn er misschien meer mensen met zulke informatie over de vrijwillige landstorm?
Mvg


za jun 25, 2011 9:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wederom met hulp van het Kenniscentrum mei 1940 de volgende extra info:

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen de Vrijwillige Landstorm Korpsen [VLSK], de Bijzondere Vrijwillige Landstorm [BVL] en de Vrijwillige Burgerwacht. De eerste was in de mobilisatie ontstaan om semi-gemilitariseerde diensten te verlenen, waarvan alleen die van de VLSK luchtafweer feitelijk volledig werd gemilitariseerd. De VLSK Vaartuigen, VLSK Luchtwachtdienst en de VLSK Motordienst waren non-combattante functies. De VLSK werd gevormd uit parttime militairen, die echter wel met de wapens werden geoefend hoewel het gros niet bewapend was. De Burgerwacht was een heel ander verhaal. Die vielen niet rechtstreeks onder de Minister van Binnenlandse zaken (zoals de BVL), maar onder de burgemeesters. Bij de Staat van Beleg vielen zij onder de militaire autoriteiten en mochten zij slechts gewapend en militair gekleed optreden indien zij daartoe schriftelijke machtiging van de lokale militaire autoriteit hadden gekregen en bovendien nimmer buiten de eigen gemeentegrenzen optreden. In mei 1940 gebeurde dat bij diverse afdelingen, zoals Rotterdam en Breda. Bij andere afdelingen werd de wapenkamer juist geplunderd door militairen om munitie en wapens te verkrijgen. De meeste Burgerwachten waren te herkennen aan de Franse helm die ze gebruikten.

De VLSK groeperingen zijn in grote mate ook in de strijd betrokken geraakt. Met name die rond de luchtlandingszones. De BVL is niet gemobiliseerd in 1939-1940. Wel zullen er mogelijk leden van haar naar de VLSK zijn overgegaan. De VLSK militairen werden allen aangeduid met ‘vrijwillig soldaat’ of VW, waarbij ook vrijwillige korporaals en vrijwillige sergeanten bestonden. Voorwaarde was wel dat men militaire oefening had genoten of ervoor goedgekeurd zou worden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jun 25, 2011 11:36 pm
Profiel WWW
Sybe
Bericht 
HEb via een tip een mooi boek hierover aangeschaft.

met de titel: Als 't moet

Zeker de moeite waard om in de collectie te hebben


do jul 14, 2011 10:29 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group