Het is nu do maart 28, 2024 6:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Ingezonden stuk: Op de vlucht doodgeschoten? 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Ingezonden stuk: Op de vlucht doodgeschoten?
Dhr. Eddy van Driel houdt zich bezig met het onderzoeken van de dood van vijf mannen uit Vlaardingen. Zij zouden in de nacht van 27 op 28 oktober 1944 door de Duitsers op de vlucht doodgeschoten zijn. Dhr. Van Driel heeft serieuze gronden om te twijfelen aan deze versie en hoopt via STIWOT meer informatie te kunnen vinden. Hieronder een korte samenvatting van zijn onderzoeksresultaten tot dusver en zijn oproep.

Eddy van Driel schreef:
Op 27 oktober 1944 gingen vijf Vlaardingse mannen er weer opuit om ingekuilde aardappelen bij een boer te organiseren en koeien te melken. Ondanks de spertijd, die om 20:00 uur inging, zijn zij op weg gegaan. Ze waren niet bang en hadden verteld dat ze snel weer terug zouden komen. Bovendien kenden ze de in de Holypolder gelegen Duitse soldaten. Dat waren veteranen uit de Eerste Wereldoorlog, die allang niet meer fanatiek achter Hitler stonden en ook de oorlog wilden overleven.
De vijf mannen hadden in wisselende samenstellingen al geruime tijd handel gedreven met deze soldaten die zelf ook van alles tekort kwamen. Als de vijf mannen ’s nachts gingen vissen dan hielpen de Duitsers hen mee voor een maaltje vis.

Op 28 oktober 1944, omstreeks 01:20 uur, deelde Hauptmann von der Kraft, de Ortskommandant, mee dat zijn soldaten een vijftal stropers en dieven hadden aangehouden op 27 oktober 1944, omstreeks 23:30 uur bij een Duitse stelling. Ondanks waarschuwingen niet te ontsnappen werden alle vijf de mannen op 28 oktober 1944 omstreeks 00:15 uur, onderweg naar de Ortskommandantur, toen zij trachten te ontsnappen, op de vlucht doodgeschoten.

Deze verklaring van de Ortskommandant aan de Gemeentepolitie Vlaardingen rammelt aan alle kanten.

- De vijf mannen waren omstreeks 20:00 uur gezamenlijk vertrokken.

- Er bleek nog geen enkel strafbaar feit te zijn gepleegd.

- Ze waren wel eerder aangehouden geweest voor dergelijke activiteiten en aan de Gemeentepolitie overgedragen wat geen ernstige consequenties voor hen inhield.

- Er zijn aanwijzingen dat ze op 27 oktober 1944 al voor 22:30 uur waren doodgeschoten.

- Er is vastgesteld door artsen dat de mannen zogenaamde oplegschoten in hun hoofd hadden. Om de wond zijn dan kruitsporen te zien.

- Bij één van de slachtoffers waren de voortanden uit de mond geslagen.

- Sommige lijken zaten vol met blauwe plekken.

- Er wordt ook gesproken van verraad. Twee foute Vlaardingse politieagenten waren dit groepje meer dan zat.

- Uit diverse verklaringen blijkt dat de vijf zijn aangehouden door jonge fanatieke Duitse soldaten. Tot welke eenheid deze soldaten behoorden is tot op heden niet bekend. Waren het soldaten van de Hermann Göring Fallschirm Ersatz und Ausbildungs Brigade? Soldaten van een Waffen-SS Regiment? Soldaten van de Kriegsmarine? Soldaten van de Wehrmacht die op verhaal kwamen in die omgeving na te zijn teruggetrokken van het Oostfront?

Na de oorlog werd dit incident afgedaan als zijnde eigen schuld! Moet je maar niet in spertijd naar buiten gaan. Het waren toch maar dieven en stropers! Er werd geen diepgaand onderzoek gedaan na de oorlog door de politie en de Duitse Kommandant Von der Kraft werd nergens van beschuldigd. De betrokken politiemannen zijn keurig gezuiverd na de oorlog, ondanks protesten uit de bevolking. Omdat één van de vijf omgekomen mannen wel degelijk actief deel had genomen aan het verzet en hij en de vier anderen feitelijk voedsel organiseerden voor de hongerige familieleden en kennissen vinden de betrokken families het onterecht dat deze mannen in de Vlaardingse geschiedenis te boek staan als dieven en stropers. Werd er geen onderzoek gedaan omdat deze vijf mannen behoorden tot de laagste sociale klasse in Vlaardingen?

In september 2007 kreeg ik als onderzoeker van de Tweede Wereldoorlog de opdracht deze zaak nader te onderzoeken. Tevens kreeg ik toen het dag- en nachtrapport van de genoemde datum in handen. Nu, circa 200 pagina’s verder aan informatie die ik heb weten te verzamelen over deze zaak, wil ik graag de betrokken leden van STIWOT die mij kunnen helpen met dit onderzoek, uitnodigen om met mij contact op te nemen via het volgende e-mailadres: e.driel@chello.nl.

Eddy van Driel
Heinenoord

P.S. Ik heb ervoor gekozen om nog geen namen, behoudens die van de Duitse Kommandant, van betrokkenen te noemen om het onderzoek zuiver te houden.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 15, 2009 5:16 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
'Op de vlucht doodgeschoten' is overduidelijk een eufemisme. Die term ben ik ook verschillende malen tegengekomen bij het onderzoek naar mijn oom. Zeker gezien de zgn. oplegschoten en de mishandelingen. Verder is op basis van de informatie hierboven weinig te achterhalen, tenzij je een 'local' bent. Wel een interessant onderwerp!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma maart 16, 2009 11:26 am
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Ik heb ooit eens contact gehad met dhr. van Driel over illegale blaadjes die werden gedrukt in Vlaardingen en was hierdoor ook op de hoogte gekomen van zijn onderzoek. Ik vrees echter dat er, gezien de hoeveelheid informatie die hij al heeft verzameld, dat er weinig mensen zijn die nog nieuwe info voor hem hebben.


ma maart 16, 2009 5:33 pm
Eddy van Driel
Bericht 
Beste Kevin,

Bedankt voor het plaatsen.

Natuurlijk heb ik al veel informatie over deze zaak verkregen van de zgn. 'locals'.

Zoals al duidelijk blijkt in mijn oproep ben ik nog naarstig opzoek naar de betrokken Duitse legereenheden en wil ik meer weten over de Duitse Kommandant (v.d) Kraft!
Het NIMH, NIOD en NA konden mij helaas niet helpen.

Mogelijk weet iemand van dit forum meer?


di maart 17, 2009 8:44 am
Eddy van Driel
Bericht 
Beste allen,

Het boek over de vijf van Vlaardingen is uitgegeven door de Politieacademie te Apeldoorn op 27 oktober 2009 onder de titel:

"Overleven onder een andere orde"

Het eerste exemplaar is uitgereikt aan de Vlaardingse Geus Herman Schaar die aan het onderzoek veel heeft bijgedragen.

Ik zal een boek naar de redactie sturen van Stiwot.

Wilt u het boek bestellen dan is dat mogelijk.
Mail info@politieacademie.nl

De prijs van dit 92 pagina's tellende boekje is 10 euro.


zo nov 15, 2009 11:40 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group