Het is nu do maart 28, 2024 10:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Museum gepland in Baugnez! 
Auteur Bericht
Jochen S.
Bericht Museum gepland in Baugnez!
Zoals jullie uit onderstaand artikel (zie link) kunnen opmaken, zijn er plannen om een museum op te richten in Baugnez: het gehucht bekend van de 'Malmedy Massacre'(het neerschieten van Am.krijgsgevangenen door SS troepen op 17.December 1944).
Wat is jullie mening hierover?

http://www.netecho.info/zeitung/schlagz ... 1818F2E%7D


za jun 03, 2006 4:36 pm
-Spitfire-
Bericht 
Ik denk dat het wel belangrijk is dat zulke gebeurtenissen in een museum komen.
Zodat ook later nog mensen weten wat er in Baugnez in de 2e Wereldoorlog is gebeurd.


za jun 03, 2006 4:43 pm
MichelDieleman
Bericht 
Ik vind het fantastisch wanneer mensen laten blijken dat ze nooit vergeten aan wie we de vrijheid te danken hebben !
Ik ben vorige maand op het kruispunt in Baugnez geweest waar dit bloedbad is gebeurd... Okay er staat een memorial, maar door voorbij razende auto's, een container op de achtergrond en een patatkraam aan de overkant, krijg je niet echt het gevoel dat er zo'n drama heeft afgespeeld. Een Museum zou geweldig zijn om deze soldaten die voor onze vrijheid hebben gevochten te eren !!


za sep 16, 2006 7:20 pm
John S.
Bericht 
Mike, zoals je weet: hoe meer musea betreffende het Ardennenoffensief hoe beter.....Ik vraag me alleen af wat ze er ten toon willen stellen. Zijn het alleen foto's of zijn er ook artefacten te zien?


za sep 16, 2006 7:33 pm
Johan WILLAERT
Bericht 
M'n Duits is niet meer wat het geweest is, maar als ik het zo lees, wordt het een zoveelste Battle of the Bulge museum met poppen en US voertuigen....

Blijkbaar hebben ze wel plannen voor een museum, maar nog niet genoeg materieel??

Ik ben voorstander van een museum daar, maar dan wel eentje die de gebeurtenissen daar objectief voorstelt EN dat er ook daadwerkelijk items te zien zijn die van daar komen!!!!!!!!!

Als het een zoveelste museum als een ander wordt, met nog een souvenirwinkel erbij en battlefield tours met wartime voertuigen, geef mij dan maar het kruispunt met enkel een monument.....
Dat alleen stemt al tot nadenken....

Johan


za sep 16, 2006 7:34 pm
Jochen S.
Bericht 
Een museum op die plek vind ik in principe geen probleem. Ik zou het echter geen museum noemen maar 'studie-centrum' (of een dergelijke benaming). Het moet niet alleen objectief maar vooral met respekt voor het toenmalige gebeuren ingericht worden. Ik bedoel dan 't liefst geen diorama's met poppen maar alle beschikbare foto's van het kruispunt, getuigen-verklaringen, plattegronden, foto's en documenten van het proces en inderdaad zoveel mogelijke origineel materiaal.


za sep 16, 2006 8:17 pm
MichelDieleman
Bericht 
In mijn ogen hoeft het geen groots museum te worden, maar toch wel iets waar wij allemaal wat meer bij kunnen stilstaan wat daar is gebeurt...
Ik keek in het cafe aan de overkant van het memorial naarbinnen waar 12 US soldaten nog hadden geprobeerd dekking te zoeken voor het werd afgebrand... Ik zie daar gewoon doodleuk een paar mensen grappen en dollen met elkaar..
Dat gebouw in het gehucht Baugnez had/moet een herdekkings punt worden.


za sep 16, 2006 10:55 pm
John S.
Bericht 
Ik vind het inderdaad een goed idee om er een soort studiecentrum van te maken. Dat brengt ook een hoop nieuwe inzichten en dan zal ook blijken dat de meest gangbare en populaire verhalen over het Malmedy-Massacre niet kloppen..


zo sep 17, 2006 12:00 pm
Jochen S.
Bericht 
Update:

http://www.baugnez44.be/index_nl.htm


ma apr 02, 2007 10:34 am
John S.
Bericht 
Klot dat getal van 84 wel?
Ik heb begrepen dat het aantal 'vermoorden' lager lag dan 84.


ma apr 02, 2007 11:13 am
RainbowRob
Bericht 
Is er al concreet iets bekend wanneer de opening is?


vr apr 06, 2007 11:58 pm
broeloe
Bericht 
mmm, the winner takes it all.....
vraag me af of er ook een museum is over de Biscari massacre.


za apr 07, 2007 1:23 am
RainbowRob
Bericht 
Ik hoorde gisteren dat de opening zal plaatsvinden op 18december


do jun 14, 2007 10:03 am
John S.
Bericht 
Broeloe:

Citaat:
vraag me af of er ook een museum is over de Biscari massacre


Stel voor dat bijvoorbeeld voor Wacht am Rhein iemand als Rundsted, Dietrich of enig ander Duits bevelhebber dit (zie beneden) geroepen zou hebben en op grond daarvan er buiten-proportioneel zou zijn gehandeld door ondergeschikten:

When we land against the enemy, don't forget to hit him and hit him hard. When we meet the enemy we will kill him. We will show him no mercy. He has killed thousands of your comrades and he must die. If you company officers in leading your men against the enemy find him shooting at you and when you get within two hundred yards of him he wishes to surrender – oh no! That bastard will die! You will kill him. Stick him between the third and fourth ribs. You will tell your men that. They must have the killer instinct. Tell them to stick him. Stick him in the liver. We will get the name of killers and killers are immortal. When word reaches him that he is being faced by a killer battalion he will fight less. We must build up that name as killers. (George Patton)

Jochen S.

Citaat:
het neerschieten van Am.krijgsgevangenen door SS troepen op 17.December 1944


In hoeverre is Baugnez dan nog uniek?
Ik geloof zeker in het educatieve karakter van die plaats, dus dat museum moet er zeker komen.
Ik hoop alleen dat men in het museum niet vergeet te vermelden dat er vele grotere en kleinere 'Baugnez-en' zijn geweest. Dit om te voorkomen dat de bezoeker het idee krijgt dat Baugnes een unieke geburtenis in WO2 was. Dat zou alle andere misdrijven (ook geallieeerde misdrijven !) wel heel erg in de schaduw zetten.


do jun 14, 2007 10:23 am
Missing in Action
Bericht 
Citaat:
Klopt dat getal van 84 wel?
Ik heb begrepen dat het aantal 'vermoorden' lager lag dan 84.


Dat getal van 84 klopt inderdaad. Wat echter heel veel mensen niet weten, en daar hoorde ik tot voor kort zelf ook bij, dat is dat er meer dan 40 GI's wisten te ontsnappen. Ik ging er eerst altijd vanuit dat het er maar 3 of 4 waren ... Het aantal van 84 klopt op het monument, maar er zijn geruchten dat de Amerikanen een aantal soldaten die in de buurt van het Massacre gesneuveld zijn, op het veld erbij gelegd hebben, om zo de omvang van de slachting nog groter te laten lijken. Eén van die soldaten was PVT Delbert Johnson ... Hij sneuvelde op 3 januari 1945 in de buurt, maar zijn naam staat wel vermeld op het monument !

Ik heb het graf van 1Lt Carl Genthner geadopteerd op Henri-Chapelle. Hij was bij de 575th Ambulance Company. Een aantal verhalen geeft aan hij de eerste geweest die daar neergeschoten is. Hij zou naar een SS officier gestapt zijn en hem iets in het Duits gezegd hebben, daarop trok die officier zijn pistool en schoot Carl in het hoofd, waarna de hele slachting begon. Carl's broer Ed Genthner, een veteraan van de 16th Armored Division was op 10 en 12 mei 2007 bij ons op bezoek. We hebben toen het graf van zijn broer Carl bezocht ...

Afbeelding

Volgens zijn broer Ed, sprak Carl (en hij zelf) vloeiend duits. Hun voorouders zijn afkomstig uit de buurt van Stuttgart.

Een boekje dat wellicht de moeite waard is om eens te lezen is "The Malmédy Masscare" door John M Bauserman (ISBN-10: 1572492880 en ISBN-13: 9781572492882)

Een museum eigenaar in België vertelde me dat het museum door een vader en zoon zou worden opgezet en voor zover ik begrepen heb, hebben ze tonnen in de aankoop van het materieel gestopt. Ik neem dus aan dat er wel iets bij is wat de moeite waard is ...


do jun 14, 2007 10:53 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group