Het is nu do maart 28, 2024 11:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Algemene begraafplaats Schipluiden 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Algemene begraafplaats Schipluiden
Vanmorgen ben ik op de algemene begraafplaats in Schipluiden geweest. Naast het hek bij de ingang hangen de bordjes 'Oorlogsgraf van het Gemenebest' en 'Nederlands oorlogsgraf'.

Aangezien het een kleine begraafplaats is, was het Britse graf al te zien vanaf de ingang. Ik heb echter de hele begraafplaats rondgelopen, maar ik kon geen Nederlands oorlogsgraf vinden. Op mijn telefoon heb ik toen de website van de Oorlogsgravenstichting opgezocht, maar ook hier geen resultaat. De enige personen die hier begraven liggen en tijdens de Tweede Wereldoorlog overleden:
- Simon van der Kooij (1866), overleden op 22 mei 1941
- Gerrit Bos (1880), overleden op 30 november 1943
- Arie v.d. Kooij (1893), overleden op 5 april 1942
- Willem v.d. Kooij (1904), overleden op 27 maat 1945

De twee laatstgenoemden zijn begraven in een familiegraf. Is er iemand die meer informatie kan verschaffen over het 'Nederlandse oorlogsgraf'?

Afbeelding

Het Britse oorlogsgraf is van een onbekende vlieger, al weet men wel dat het een Pilot Officer van de Hampden P4341 is: The remains of a Pilot Officer of Hampden P4341 are buried in Schipluiden General Cemetery, Netherlands. The casualty is known to be either Pilot Officer A G Pascoe or Pilot Officer A C Ennis.


vr maart 02, 2012 2:46 pm
rjajo
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
OP het Oorlogsgraven Stichting ook geen hit voor schipluiden !


vr maart 02, 2012 3:39 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Van OGS:

Citaat:
Er hangt een groen bordje
Als een begraafplaats één of meerdere oorlogsgraven heeft, dan hangt er een groen bord met het opschrift "Nederlandse Oorlogsgraven" bij de ingang. Veel mensen denken bij 'oorlogsgraven' aan lange rijen uniforme stenen of kruizen. Zoals op de grote erevelden. Op de meeste begraafplaatsen in Nederland zijn de oorlogsgraven niet zo eenvoudig te ontdekken. Dat komt omdat ooit de familie van het slachtoffer of de lokale gemeenschap zelf de grafdekking (bijvoorbeeld zerk, stèle of kruis) heeft gekocht en geplaatst. En dan herkent u het oorlogsgraf niet. De consul in de gemeente beschikt over zogenaamde gemeentelijsten waarop de oorlogsgraven staan aangegeven.

Hoe weet ik of er op onze begraafplaats geallieerde graven zijn?
Als een begraafplaats één of meerdere geallieerde oorlogsgraven heeft, dan hangt er een groen bordje met het opschrift "Oorlogsgraven van het Gemenebest – Commonwealth War Graves" bij de ingang.


Misschien contact opnemen met de gemeente?


vr maart 02, 2012 9:21 pm
Profiel
rjajo
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
wel op Graftombe gevonden :

4 N.N. graven (1 van 30-06-1940, 2 zonder datum en 1 met datum 18-07-1942 (toevoeging op de steen: Vader).

Het pilotengraf :

PO. A.C. Ennis 30-06-1940
Sgt. J.W. Greig 30-06-1940
PO. A.G. Pascoe 30-06-1940
Sgt.F. Pursglove 30-06-1940

Vreemd is wel dat deze bemanning op CWGC als vermist staan !


za maart 03, 2012 3:57 pm
Pieter F
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Barry schreef:
Misschien contact opnemen met de gemeente?

Heb ik gedaan. Ik zal de reactie t.z.t. hier delen.


za maart 03, 2012 9:17 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Ik had hetzelfde met de begraafplaats van Westmaas.

Volgens de OGS-site zijn er 3 NL-oorlogsgraven op de locaties C1, C48 en C50 (geen eigen foto's). Bij de poort was er echter een bordje voor 1 graf. Op de begraafplaats was een grafveld met de nummers C1 - C55. Hier stonden echter maar zo'n 20 stenen en ik heb de namen dan ook niet kunnen vinden. Blijkbaar hebben deze graven geen eigen steen maar ik dacht dat de OGS dan voor een standaard steen zou zorgen.

Misschien had ik voor OM dan maar het grafveld an sich moeten fotograferen (vergeten te doen :(). Ze liggen er tenslotte toch. Neemt niet weg dat er een verschil is tussen website en bordje.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo maart 04, 2012 11:56 am
Profiel
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Over de begraafplaats Uchelen (van G2W2):
"In juni 2006 liggen nog vier slachtoffers begraven aan het Woeste Hoevelaantje. Slechts op het graf van een van hen, Jacob de Boer, is een grafsteen geplaatst. Helmut Seyffards, Jean G. Joosten en F.A. Molijn hebben geen grafsteen."

Geen idee waarom er maar één van de 4 oorlogsgraven is aangegeven met een OGS-steen. De anderen hebben zelfs helemaal geen grafaanduiding. Niet echt éénduidig van de Oorlogsgravenstichting.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


do maart 08, 2012 6:36 pm
Profiel
Pieter F
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Dat is het inderdaad niet Fedor. Wat betreft de begraafplaats in Schiedam, daar zijn zelfs graven geruimd die in de database van de OGS staan.


do maart 08, 2012 7:39 pm
Pieter F
Bericht Re: Algemene begraafplaats Schipluiden
Gemeente Schipluiden schreef:
Geachte heer Schlebaum,

U merkt op dat er op de algemene begraafplaats in Schipluiden, naast het Britse oorlogsgraf ook een Nederland oorlogsgraf zou zijn. Dat vermeld volgens u het bord bij de ingang.

De tekst die op het hek staat:

Oorlogsgraf
van het Gemenebest

Commonwealth
War Grave

Nederlands
oorlogsgraf

Er is op de begraafplaats in Schipluiden geen Nederland oorlogsgraf naast het Britse oorlogsgraf.

Er is alleen een ( Nederlands) oorlogsgraf met daarin de stoffelijke overschotten van de Britse bemanning van een vliegtuig.


do apr 26, 2012 7:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group