Het is nu di apr 23, 2024 10:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vergeten eenheden 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Vergeten eenheden
Naar aanleiding van het topic betreffende de KOSB, vraag ik me eigenlijk het volgende af. Zijn er in de loop der jaren meer van dit soort (inter)nationale eenheden of regimenten, vaak met eeuwenoude tradities, opgeheven of samengevoegd ?


vr dec 17, 2004 6:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Bijna het gehele Nederlandse leger bestaat uit eenheden die tradities van niet meer bestaande eenheden over hebben genomen. DIt zal in het buitenland wel niet anders zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 17, 2004 6:58 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Wat bestaat er in Nederland eigenlijk nog wel dan aan echte 'oude' regimenten, die tijdens de 2e Wereldoorlog ook hebben gediend en die deze samenvoeging of opheffing niet hebben ondergaan ? De Limburgse Jagers, van Heutz ?


vr dec 17, 2004 7:03 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De enige echte die we nog hadden waren de Gele Rijders, maar die zijn ook al opgeheven. De tijdens Wo2 gediende eenheden waren ook al geen echte eenheden meer. Als je de Nederlandse traditie wil zien moet je terug naar de Franse tijd en zelfs daarvoor nog.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 17, 2004 7:07 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Wilco, wil je daarmee dan zeggen dat al die 'oude' Nederlandse eenheden vóór het uitbreken van de 2e Wereldoorlog al waren opgeheven of waren samengevoegd ? Wat kunnen de redenen dan voor dit soort besluiten zijn ? Ik zou juist denken dat men trots is op dit soort eenheden, met eigen vaandels, eigen liederen zoals o.a. bij de Limburgse Jagers, eeuwenoude tradities, enz.


vr dec 17, 2004 7:11 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het opheffen en of samenvoegen van eenheden betekend niet dat de traditie verloren gaat. Iedere Nedelrandse eenehid die wordt opgeheven draagt nl zijn traditie over aan een andere.
Het surfen over de NEderlandse defensiesites kan heel verhelderend zijn om hier kijk op te krijgen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr dec 17, 2004 7:55 pm
Profiel WWW
reezer
Bericht 
In belgie bestaat het regiment Bevrijding nog steeds en het is gelegen in Leopolsburg.


vr dec 17, 2004 8:15 pm
Leo
Bericht 
Ik meen begrepen te hebben dat zelfs de 101ste Airborne na de oorlog werd ontbonden.Of zit ik ernaast ?

...-


za dec 18, 2004 1:35 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
In de VS zijn vele eenheden ontbonden en wordenin geval van spanning weer ingesteld. Wat betreft 101st weet ik het niet. Misschien iemand anders?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 18, 2004 3:33 pm
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Maar de Britse 1st en 6th Airborne Divisions bestaan toch ook niet meer afzonderlijk ? Zijn deze later ook niet samengevoegd en onder een totaal nieuwe naam verder door het leven gegaan ?


za dec 18, 2004 5:01 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens mij heet het tegenwoordig 1st PARA

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 18, 2004 6:17 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Citaat:
Maar de Britse 1st en 6th Airborne Divisions bestaan toch ook niet meer afzonderlijk ? Zijn deze later ook niet samengevoegd en onder een totaal nieuwe naam verder door het leven gegaan ?


Er zit dus verschil tussen het opheffen van een Divisie en dat van een Regiment...
B.v.:- 1. A/B Divisie is dus opgeheven, maar The Parachute Regiment niet.... :!:

Na de oorlog is 1st Parachute brigade opgegaan in de 6de A/B Divisie (na Arnhem waren de 1e en 4de Parachute Brigade al samengevoegd)
6th Airborne Div heeft nog even voortbestaan tot na Palastina.
2nd (Indep) Parachute Brigade is later omgedoopt in 16th Parachute Brigade. De cijfers 1 en 6 zijn een eerbetoon aan de 1 en 6 de A/B Divisie.


za dec 18, 2004 6:41 pm
dvdhoven
Bericht 
Wat het Britse leger in WO2 betreft, moet je 2 dingen niet verwarren, het Regiment en de gevechtseenheid.
Het Regiment is de eenheid waar de manschappen opkomen en getraind worden en dan vervolgens ingezet worden in de gevechtseenheden. Maar ze blijven bij hun Regiment horen. Het Regiment is regionaal gebonden. Eenheden van het Regiment kunnen ook op diverse plekken tegelijk ingezet zijn. Bijv. KOSB had ook eenheden, die in Italië vochten.

Een mooi voorbeeld is 1st Airlanding Brigade, onderdeel van 1st Airborne Division:
1. Batallion - The Border Regiment
2. Batallion - The South Staffordshire Regiment
7. Batallion - The King's Own Scottish Borderers Regiment
3 verschillende Regiments leveren een batallion. Op hetzelfde moment vochten van deze Regiments andere batallions op geheel andere slagvelden.

En over de 101st Division, zie dit lijstje: http://www.army.mil/cmh/matrix/101/101-Cdrs.htm
Je kunt zien dat de divisie meerdere malen inactief is geweest.


zo dec 19, 2004 9:02 am
Desiree
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Ik meen begrepen te hebben dat zelfs de 101ste Airborne na de oorlog werd ontbonden.Of zit ik ernaast ?

...-


Op 30 November 1945 werd het 101ste inactief gesteld en in 1949 weer opgericht.


za dec 25, 2004 11:58 am
Hans
Bericht 
Desirée, wil je zeggen dat de 101e in 1945 op non-actief werd gezet en in 1949 weer onder dezelfde naam werd opgericht ? Zo ja, wat was dan de reden voor deze tussenliggende 4 jaren toen de eenheid was opgeheven ?


za dec 25, 2004 1:45 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group