Het is nu do maart 28, 2024 8:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
vraag: pools verzet 
Auteur Bericht
Pimmos
Bericht vraag: pools verzet
hallo, ik ben opzoek naar informatie voor een werkstuk op school over het pools verzet in de 2e wereld oorlog. Zoals waarschijnlijk bij jullie ook wel bekend is er genoeg te vinden over de warschau opstand maar over het verzet in de rest vna polen is bijster weinig te vinden. Nu had ik hier de vraag: Weten jullie misschien meer over het poolse verzet en was dit verzet georganiseerd(zo ja hoedan)?


di apr 27, 2004 12:42 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het Verzet van de Joodse en Poolse ondergrondse beweging in Waschau spreek natuurlijk tot de verbeelding en is vooral tot een bepaalde heldenstatus verheven, mede in de koude oorlog om het verradelijke van het Sovjer regime aan te tonen.

Het Poolse verzetsleger was met ruim 300.000 manschappen waarschijnlijk 1 van de grootste van bezet Europa. Er is meer over bekend dan je je wellicht realiseerd. Vooral engels: "Polish Resistance" als zoekterm gebruiken levert wel wat op.
http://www.polishresistance-ak.org/
http://www.biega.com/museumAK/hak-e.html
http://www.deathcamps.org/belzec/belzecreports.html
En zo zijn er vele sites met grotere en kleinere verhalen te vinden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di apr 27, 2004 1:55 pm
Profiel WWW
reezer
Bericht 
Hey

Ik heb thuis het boek liggen van 1 van de grootste joodse verzetsorganisaties in Polen.De man die het boek geschreven heeft verteld zijn verhaal,over hoe hij vluchte voor de verzameling in getto's en zo in de bossen terecht kwam.Later raakte hij bij het verzet van joden die zich in het bos schuil hielden en partizanen acties ondernamen tegen de duitsers.Het boek heet Wij vochten terug van Harold Werner.


vr apr 30, 2004 7:58 pm
mic
Bericht 
Hi Pimmos!

Als een Polen kenner bij uitstek wil ik je graag van dienst zijn.
Inderdaad is er weinig materiaal beschikbaar over het Pools verzet.
Er waren meerdere plaatsen waar het poolse verzet actief was. Voornamelijk rond de plaats Vilnieus (huidige hoofdstad van Litouwen). Velen van hen werden door de sovjets gearresteed en vermoord of naar de goelags in siberie verbannen.
Voor meer informatie biedt de belgische professor Louis Vos een betrouwbare basis. Hij is namelijk hoogleraar Poolse geschiedenis vandaar.

ik zal morgen meer schrijven. Het is nu al laat.

mvg,

mic

Ik zal je morgen wat meer informatie geven. het is nu nogal laat.


ma mei 03, 2004 10:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group