Het is nu wo apr 17, 2024 12:32 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
De pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet,USA vs. Duits 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
ErnstJan schreef:
de moeite waard?

Damian Lewis doet niet mee als je dat soms bedoelt :wink:

Ik ken deze film (nog) niet, maar ken je de film Hart's War of het gelijknamige boek van John Katzenbach? In deze film belanden twee zwarte Amerikaanse piloten in een Duits krijgsgevangenenkamp. De Amerikaanse rassenkwestie komt in deze film dus ook ter sprake. Historisch gezien is deze film echter helaas geen hoogvlieger...

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma jul 11, 2005 8:56 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Welkom in de 'real world' Ernstjan ! We kunnen natuurlijk hele discussies gaan voeren over negers ten tijde van WO2, maar hoe gaan we zelf om met negers, Hindoestanen, Indianen, etc... heb ik het nog niet eens over Turkse mensen, Marokaanse of over een geloofsgroep zoals b.v. Moslims... Word eens wakker allemaal ! Zijn jullie ingeslapen of van de pot gepleu...
Toen ik op een Amerikaanse basis gelegerd was in de jaren 80 bleek ook al dat er eigelijk weinig veranderd was... Ik heb bijna geen gekleurde officier gezien.
Een groot deel van de mensen hier op het forum wonen kennelijk in een dorp, slapen de hele dag, zijn blind of hebben Altzheimer. Ga eens naar de steden in het westen. Juist in die steden zijn mensen tolerant. Kom ik in Brabant of Limburg dan wordt mijn vrouw, die niet in Nederland is geboren en ‘iets’ donkerder is dan ik zelf, vreemd aangekeken/opgenomen. Gekke is dat mensen van haar eigen afkomst haar ook weer vreemd aankijken - zo van wat moet je met die blanke - , dus die zijn geen haar beter. Mijn dochter woont in 2 werelden…. Maar hoe leg je dat aan een kind uit…
We kunnen ons natuurlijk nu heel druk gaan maken wat er zo veel jaar gelenden in de VS gebeurde, en nu nog, maar laten we eerst de boel in ons eige land eens op de richel zetten voor we een vingertje gaan op steken naar een ander land.


ma jul 11, 2005 9:46 pm
Harro
Bericht 
Bravo!


ma jul 11, 2005 9:48 pm
Sbf.Koch
Bericht 
Niet dat ik het met je oneens ben over wat er in eigen land gebeurd, Pietje, maar ik zit momenteel bij mijn vriendin in Rotterdam, net als zoveel dagen/weken in de afgelopen 9 maanden, maar mij valt op dat men in het westen helemaal niet altijd zo 'tolerant' is. Niet voor niets is de meest controversiële partijen/personen op het gebied van 'buitenlanders' van de afgelopen jaren, de LPF/Leefbaar Rotterdam/Fortuyn, zo snel gegroeid in Rotterdam. Als er een stad is in Nederland waar het duidelijk merkbaar is dat er wederzijds respect deels of geheel ontbreekt, dan is het Rotterdam wel (en Amsterdam op een mooie tweede plaats). In mijn stad, Amersfoort, merk je daar veel minder van. Rotterdam is op het eerste gezicht inderdaad redelijk tolerant, maar toch merk ik veel spanningen.

Verder vind ik het vreemd dat je roept dat we eerst naar eigen land/tijd moeten kijken, want we zitten niet voor niets op een forum over WO2. Als we echt allemaal het verleden zouden moeten laten rusten, zouden we hier niet meer moeten komen totdat de problemen opgelost zijn vandaag de dag.
Ik zeg niet dat jij er een bent, maar het lijkt op het idee dat veel mensen hebben: Wat boeit die hele geschiedenis nou, we hebben zelf onze problemen. En juist daar gaan mensen de mist in, geschiedenis is onmisbaar in het leerproces, de manier van denken en het kunnen relativeren van de moderne mens.

Zo ook met de issue over zwarten in amerika ttv WO2 (en daarna/daarvoor). Juist de discussie over een land dat wij al zo lang bejubelen als onze 'bevrijders van het Fascistische kwaad' terwijl het land zelf op een aantal punten geen haar beter was, vind ik erg gezond en helemaal niet minderwaardig aan de discussie over de hedendaagse problemen.

Ik zeg niet dat de Discussie over de hedentendaagse problemen van minder belang is, ik onderstreep enkel hoe belangrijk de discussies als deze zijn. Zeker aangezien het in feite om hetzelfde draait (minderheden).


di jul 12, 2005 1:28 am
..Alex..
Bericht 
:shock: de Amerikanen deden dat ook met amerikaanse Jappen in ww2
dus de amerikanen vonde dat het blanke ras superieur was :evil:


di jul 12, 2005 10:14 am
Mario
Bericht 
Ik weet niet of dat uit puur racistische overwegingen was of uit onwetendheid/vooringenomenheid/massahysterie (al getuigt racisme ook van onwetendheid en vooringenomenheid).


di jul 12, 2005 10:24 am
Harro
Bericht 
Heel de blanke wereld dacht op dat moment dat blanken superieur zijn aan alle anderen. Om dat nu de Amerikanen te verwijten is was kort door de bocht. Kijk eens naar de Britten, Fransen, Belgen, Nederlanders en alle anderen.


di jul 12, 2005 10:27 am
Einstein
Bericht 
En dan hebben we het nog niet eens over het milieu gehad...
Waar gaat dit eigenlijk nog over?


di jul 12, 2005 12:05 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Helemaal mee eens.
Laten we nogmaals heel eerlijk zijn.
Er vond geen massavernietiging van andere rassen plaats in de VS, dus in dat opzicht is de VS niet te vergelijken met Nazi-Duitsland, maar ook al heeft men daar een burgeroorlog gevoerd om de slavernij af te schaffen, van gelijkwaardigheid is nog steeds geen sprake. Tijdens wo2 werd dit zeker ook officieel door de Amerikaanse overheid zo gehouden. Een zwarte had gewoon niet dezelfde kansen als een blanke amerikaan, en zeker ook niet dezelfde rechten.
In die zin ie het beter om de situatie in de VS toen met apartheid in Zuid-Afrika te vergelijken.
Daar ging dacht ik deze topic over. Laten we al het andere hier achterwege laten :|

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 12, 2005 12:07 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Sorry hoor, nog even off-topic. Ga nou svp niet het fabeltje herhalen dat er een burgeroorlog werd gevoerd om de slavernij af te schaffen. Dat is een achterhaalde stelling. De werkelijke politiek-economische motieven voor de burgeroorlog waren hele andere.

Verder is het verschil simpel: de hele wereld was destijds rascistisch en een zeer groot deel van de wereld ook antisemitisch. Maar alleen in Duitsland was op dat moment sprake van een antisemitische genocide.


di jul 12, 2005 12:11 pm
Sbf.Koch
Bericht 
En daarmee wordt weeral het fabeltje onderuit geschopt dat Hitler het Duitse volk antisemitisme aanpraatte. Want dit wordt nog steeds beweerd in veel boeken, documantaires en leraren.


di jul 12, 2005 12:23 pm
Einstein
Bericht 
@Gustav: Burgeroorlog is inderdaad niet alleen daarom gevoerd, er waren vergaande spanningen tussen de noordelijke en zuidelijke staten. Het slaven 'issue' was daar maar een klein deel van, dat later breed is uitgemeten.

Met het 2e punt ben ik het volledig eens. Vergeet niet, Churchill had behoorlijk rechtse ideeën toen WO2 begon...


di jul 12, 2005 12:25 pm
Harro
Bericht 
Nou, Hitler en de zijnen hebben op dat gebied natuurlijk weldegelijk een zeer negatieve rol gehad: het toch al niet misselijke "kleine" antisemitisme opjagen via een verzonnen samenzwering om Duitsland en het Duitse volk te vernietigen (het judo-bolsjewistische gevaar) naar systematische, door de staat geprovoceerde en daarna wettelijk vastgelegde uitsluiting, deportatie en vernietiging.


di jul 12, 2005 12:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Fabeltjes hebben vaker een grote rol gespeeld in het voeren van oorlogen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 12, 2005 12:29 pm
Profiel WWW
Einstein
Bericht 
Wat mij nooit echt duidelijk is geworden na alle boeken over Hitler is of hij het nou ook echt zelf geloofde wat hij predikte. Het heeft er alle schijn van van wel, en dat maakt het allemaal nog griezeliger...
En om weer on-topic te gaan, de VS hadden geen domme, en zeker geen zieke geest aan het roer staan van de natie.


di jul 12, 2005 12:30 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group